Holset vs Holset Avgasmottryck

Här diskuterar vi motorer och kringutrustning.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

Post Reply
User avatar
E21_Rille
Posts: 309
Joined: 20 Nov 2005, 15:37
Location: E-Tuna

Holset vs Holset Avgasmottryck

Post by E21_Rille »

Tjenare

Jag ska snikkonvertera en m20b25 med svarvade kolvar och o-ringat block. (kanske mls och arp). motronic med 535 lmm, ställbar btr, större spridare och en massa labbande (kanske VEMS eller ms). s2 wg.
300hk+ är målet

då jag har läst här på forumet om mottryck har jag blivit livrädd för det :)

och då är frågan vilken turbo som är bäst för mig. har 2 st renoverade liggandes att välja mellan.
en som jag tycker skulle vara lagom. holset h1d. den ska räcka till
340hk enligt uppgifter på nätet. verkar ju bra men får jag inte mycket
mottryck om jag tar ut 300hk ur ett agg som klarar 340hk ?
och en holset som är större som jag inte vet något om..
har lagt till lite mått på bilderna..

frågan är vilket agg tycker ni att jag ska andvända ?
tips synpunkter och råd mottages tacksamt !

mvh /// Rille
Holset H1D
Image

Holset. modell ?
Image[/img]
knotan
Posts: 1457
Joined: 21 Nov 2005, 12:03
Location: norrköping
Contact:

Post by knotan »

den undre ska du välja isåfall den fungerar nog bra upp till lite mer än 300 häst vid strax över ett bar.

den övre passar nog bättre på en m20b20 isåfall
User avatar
E21_Rille
Posts: 309
Joined: 20 Nov 2005, 15:37
Location: E-Tuna

Post by E21_Rille »

hej på er alla glada !

nu har ja införskaffat mig ett kkk aggregat i hopp om att det ska fungera bättre än holset agget som jag visat tidigare...

finns det nått kkk agg som heter GC 50 ? han jag köpte det av trodde det hette det men han viste inte...

avgashuset är märkt "12" i inloppet..

nåväl kan det passa bättre än holset snurrorna ?

tips och synpunkter !! :P

mvh ///Rille

KKK
Image
knotan
Posts: 1457
Joined: 21 Nov 2005, 12:03
Location: norrköping
Contact:

Post by knotan »

det ser bättre ut 8)
User avatar
E21_Rille
Posts: 309
Joined: 20 Nov 2005, 15:37
Location: E-Tuna

Post by E21_Rille »

ahhh ! skönt att höra!!! undra när det börjar ladda bara.? och hur mycket aggregatet maxxar.. :twisted:

mvh ///Rille
User avatar
Bonje
Posts: 1284
Joined: 20 Nov 2005, 17:51
Location: Eskilstuna
Contact:

Post by Bonje »

Hmm... Var inte målet 300+Hk? :?

För 300+ och inget mer, hade jag valt den översta Holset snurran. Med den får du tidigast laddtryck och den borde hänga med upp till 6250 varv där ditt varvstopp ligger med original sprut.

Holset nr 2 med 52mm inducer borde räcka upp till 400-450 hk. Den funkar till ditt ändamål och du har att växa i... men den är inte bäst för ändamålet.

KKK turbon är en best!! :shock: Den klarar att ge 600+ hk! Så den skulle jag direkt avråda om målet är 300+

MVH. /Bonje
User avatar
E21_Rille
Posts: 309
Joined: 20 Nov 2005, 15:37
Location: E-Tuna

Post by E21_Rille »

Bonje wrote:För 300+ och inget mer, hade jag valt den översta Holset snurran. Med den får du tidigast laddtryck och den borde hänga med upp till 6250 varv där ditt varvstopp ligger med original sprut.


Okej.. men behöver jag inte vara rädd för högt avgasmottryck och att lättare få spikningar då ?
med tanke på att jag ska ha orginal styrsystem.

Mvh /// Rille
User avatar
peppe
Moderator
Posts: 4284
Joined: 20 Nov 2005, 20:01
Location: Umeå / Skärgården
Contact:

Post by peppe »

Jag tror du har lite för mycket funderingar krig mottrycket, panik ångest?

- Du kommer inte behöva ladda skjortan av aggregatet för att göra 300hk, så extrema mottryck tror jag du slipper hur du än vrider och vänder på dig.
User avatar
E21_Rille
Posts: 309
Joined: 20 Nov 2005, 15:37
Location: E-Tuna

Post by E21_Rille »

peppe wrote:Jag tror du har lite för mycket funderingar krig mottrycket, panik ångest?

- Du kommer inte behöva ladda skjortan av aggregatet för att göra 300hk, så extrema mottryck tror jag du slipper hur du än vrider och vänder på dig.


Panikångest :) lite kanske.. vill bara att motorn ska hålla en sommar... helst längre :)

tack för alla fina svar ! :D

Mvh /// Rille
User avatar
peppe
Moderator
Posts: 4284
Joined: 20 Nov 2005, 20:01
Location: Umeå / Skärgården
Contact:

Post by peppe »

Tror knappast att avgasmottryck kommer vara boven att en 300hk motor rasar för dig.

Större risk är nog att "mappningen" är åt pipan, motorn är total slut, han som satte ihop det var trött och bakfull.
User avatar
E21_Rille
Posts: 309
Joined: 20 Nov 2005, 15:37
Location: E-Tuna

Post by E21_Rille »

lyfter den här tråden då motorn tydligen blir på 2,7liter istället för 2,5... :twisted:

då borde ju turbo "nummer 2" bli bra... den är nyrenoverad men gammal som gatan till modellen... fundrade lite på ett modernare. vad för aggregat motsvarar det agget ? fundrade lite på GT37 eller nått HX35 borde ju kunna funka.. eller blir dom för stora..?

planen är fortfarande 300+hk

kanske den översta turbon funkar iallafall då jag inte behöver ladda lika mycket med 2.7lit som med 2,5? kan det vara så lätt ??

Mvh /// Rille
Post Reply