745 kolvar i m30

Här diskuterar vi motorer och kringutrustning.

Moderators: purepfcom, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis, Pimplaren

Post Reply
User avatar
Ecke
Posts: 37
Joined: 21 Nov 2005, 09:06
Contact:

745 kolvar i m30

Post by Ecke »

Passar de bolt on? Om inte vad skall göras? eller passar dom inte alls?
User avatar
camata
Posts: 230
Joined: 20 Nov 2005, 16:23

Re: 745 kolvar i m30

Post by camata »

Ecke wrote:Passar de bolt on? Om inte vad skall göras? eller passar dom inte alls?
De passar bolt-on FÖRUTSATT att du har kolvarna från 3,4l-versionen av M102:an (M102B35), som har 92mm i borr (för du ska väl använda ett M30B34/35-block??). Annars blir det ett jävla leak-down! =)
Det skiljer tre mm på borren mellan M102B32 och M30B34/35
User avatar
camata
Posts: 230
Joined: 20 Nov 2005, 16:23

Post by camata »

Sen är det ju valfritt att fixa lite djupare ventilurtag...
User avatar
Ecke
Posts: 37
Joined: 21 Nov 2005, 09:06
Contact:

Post by Ecke »

okej tack tack.. jo det är en 3,5 :a ingen som har nå sådana kolvar?

Mvh/Ecke..
User avatar
Love
Posts: 151
Joined: 20 Nov 2005, 16:40
Location: Bollnäs

Post by Love »

Om du inte siktar på att plocka ut mer än ca:500hk så kan ju Dalhems Mahle kolvar vara ett alternativ.
Har du kat.toppen så får du ca:8,0 i komp.med dom kolvarna.
"När HX60 talar lyssnar man"
Gammalt dragracingordspråk.

www.pom.info.se
User avatar
Ecke
Posts: 37
Joined: 21 Nov 2005, 09:06
Contact:

Post by Ecke »

Vet du va de ska va för komphöhjd då ja har inte fått motorn än så ja har inte mätat nå.
User avatar
ragge_c
Posts: 877
Joined: 20 Nov 2005, 22:08
Location: Skövde
Contact:

Post by ragge_c »

Love wrote:Om du inte siktar på att plocka ut mer än ca:500hk så kan ju Dalhems Mahle kolvar vara ett alternativ.
Har du kat.toppen så får du ca:8,0 i komp.med dom kolvarna.
är det 3,5 toppen du syftar å då?
hur blir det med 3,4 toppen?
det som skiljer dom åt är ventilerna ?
User avatar
camata
Posts: 230
Joined: 20 Nov 2005, 16:23

Post by camata »

ragge_c wrote:
Love wrote:Om du inte siktar på att plocka ut mer än ca:500hk så kan ju Dalhems Mahle kolvar vara ett alternativ.
Har du kat.toppen så får du ca:8,0 i komp.med dom kolvarna.
är det 3,5 toppen du syftar å då?
hur blir det med 3,4 toppen?
det som skiljer dom åt är ventilerna ?
M30B35:an har större insugsventil, men avgasventilerna är ej heller identiska. (kompatibiliteten får du fråga någon annan om)
Det som även skiljer dem åt är förbränningsrummets volym.
User avatar
Love
Posts: 151
Joined: 20 Nov 2005, 16:40
Location: Bollnäs

Post by Love »

Komphöjden på Dahlhemmarna är 39,6mm,vad orginal är vet jag inte.
Kat.toppen passar på B34.
Komp med "icke kat.toppen"dvs.B34 toppen tror jag blev ca:8,5 eller lite mer.
Söker man på "745 kolvar" på autopower så står det någonstans där om volym i förbr.rum och komp. på B34/B35
"När HX60 talar lyssnar man"
Gammalt dragracingordspråk.

www.pom.info.se
Perra
Posts: 33
Joined: 20 Nov 2005, 15:53
Location: Sundsvall

Post by Perra »

alltså är de samma kolvar i b34 som där är i b35 orginal? bara toppen som skiljer?
User avatar
camata
Posts: 230
Joined: 20 Nov 2005, 16:23

Post by camata »

Perra wrote:alltså är de samma kolvar i b34 som där är i b35 orginal? bara toppen som skiljer?
Näääh, inte samma men de passar emellan varandra.
Någon av dem ska ha något tunnare kolvtak.
User avatar
Ecke
Posts: 37
Joined: 21 Nov 2005, 09:06
Contact:

Post by Ecke »

ragge_c wrote:
Love wrote:Om du inte siktar på att plocka ut mer än ca:500hk så kan ju Dalhems Mahle kolvar vara ett alternativ.
Har du kat.toppen så får du ca:8,0 i komp.med dom kolvarna.
är det 3,5 toppen du syftar å då?
hur blir det med 3,4 toppen?
det som skiljer dom åt är ventilerna ?
Så om ja har kat toppen å dalhemmarna då får ja 8,0 o komp Ja behöver inte ta ur förb. rummen något? nå mer tips som kan vara bra att göra.
User avatar
Love
Posts: 151
Joined: 20 Nov 2005, 16:40
Location: Bollnäs

Post by Love »

[/quote]
Så om ja har kat toppen å dalhemmarna då får ja 8,0 o komp Ja behöver inte ta ur förb. rummen något? nå mer tips som kan vara bra att göra.[/quote]

Nä förbr.rummen behöver du inte ta ur.
Du kan behöva ventilurtag i kolvarna om du byter till nå'n kamm med värre lyft.
"När HX60 talar lyssnar man"
Gammalt dragracingordspråk.

www.pom.info.se
User avatar
Ecke
Posts: 37
Joined: 21 Nov 2005, 09:06
Contact:

Post by Ecke »

hmm va ha orginal kamen för lyft hade tänkt införskaffa en enem kam är det nå skillnad på lyften eller e de ba andra öppningstider har bara hört att den ska vara duglig att åka med
Post Reply