Tjenare är inne på att köpa en Holset HX40, med intern wastegate. Någon som har någon erfarenhet från denna turbo? När börjar den ladda osv?
PS: Turbon ska sitta på en Nissan 200sx. (s13)
Tacksam för svar
Edit: Har även kollat på en GT42'a.
Turbo HX40
Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis
- Kim Frederiksen
- Posts: 280
- Joined: 21 Nov 2005, 19:41
- Location: Malmö
en HX40 eller en GT42 vil nog inte ladda förän 5000 omdr. på en 1,8'a!!
buy it, turbo it, streetrace it, wreck it, fix it, race it!
------------------------------------------------
Kim2770@gmail.com - Köpenhamn!! ...saknar malmö..
------------------------------------------------
Kim2770@gmail.com - Köpenhamn!! ...saknar malmö..
- Mattias Sandgren
- Posts: 622
- Joined: 24 Nov 2005, 21:32
- Location: Sävar/Umeå
- Contact:
Du borde tänka mer på den maximala effekt du ska plocka ut än något annat och välja turbo efter det. Ska du inte ha 450-500 hk ur motorn så ska du ha en mindre turbo egentligen. Därmed inte sagt att du inte kan plocka ut "bara" 300 hk ur motorn med den här turbon. Den gör det på ett snällare sätt än en mindre turbo eftersom du har kraften högt i registret.
En CA18DE, om den nu har jämförbart med pulver med CA18DET (turbo), när båda motorerna körs utan turbo - så borde det inte vara några problem att få snurr på en HX40 med avgashus 12 eller 14. Det är ändå minst 130 hk sugmotor.
Nickes E21 med M20B23 (standard) är inte mycket starkare än en sån motor men den hade fullt ladd vid 4000 vid högre växlar, med största avgashuset till HX40, om det var 19 eller 22 låter jag vara osagt.
Det är mycket viktigt att ha bra laddtrycksstyrning och helst puls-split till delade ingången på turbon och ända ut till wastegate (om man inte kör dubbla wg). Man vinner mycket respons och spool-up på en 4:a när man gör så, en 6:a är mindre känslig (fler pulser).
En CA18DE, om den nu har jämförbart med pulver med CA18DET (turbo), när båda motorerna körs utan turbo - så borde det inte vara några problem att få snurr på en HX40 med avgashus 12 eller 14. Det är ändå minst 130 hk sugmotor.
Nickes E21 med M20B23 (standard) är inte mycket starkare än en sån motor men den hade fullt ladd vid 4000 vid högre växlar, med största avgashuset till HX40, om det var 19 eller 22 låter jag vara osagt.
Det är mycket viktigt att ha bra laddtrycksstyrning och helst puls-split till delade ingången på turbon och ända ut till wastegate (om man inte kör dubbla wg). Man vinner mycket respons och spool-up på en 4:a när man gör så, en 6:a är mindre känslig (fler pulser).
- Mattias Sandgren
- Posts: 622
- Joined: 24 Nov 2005, 21:32
- Location: Sävar/Umeå
- Contact: