E34 M30B38 Turbo Racebil Tredje blocket gillt? och soppatänk
Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis
E34 M30B38 Turbo Racebil Tredje blocket gillt? och soppatänk
Suget blev för stort och tiden räcker inte till pga massa anledningar så en del race S38 delar avyttrades och denna skaffades. Bilen byggdes av Petri men har fört en ganska anonym tillvaro (kördes knappt) sista 2 åren efter Petri sålde den och jag köpte den.
Version 1.0
Motor och kringutrustning:
Balanserad och viktad m106 botten (745i), pyramidringat, av Bäckis dunderportad M30B35 katt topp med natriumkylda ventiler, Dr Schrick 284/280/110 10,9mm kam, M10 vippor, M5 e34 spjällhus, Petri Riippi custom insug med dubbla spridarrader, Garret TA51 hybrid-turbo med mindre A/R 1.15 hus, dubbla 45 mm wastegates, Stor intecooler, 20 raders oljekyl, M5 e34 vattenkyl, Spal elfläkt, Prospark/Efitech bränsle och direct fire tändning, Dubbla Bosch 984 pumpar, fuelcell. Bromsad till 710hp / 904nm vid 1.6bar på Vp CSP, 650hp på 98 oktan och 1.5bar.
Kaross/drivlina:
Blå e34 delux-bantad/rensad till 1250kg med förare samt full fuelcell, Breda fronten (-95), custom avgastunnel för 3.5 tums avgas(sidepipe), kardanring, bultad båge, omp-stolar, Autometer instrument cluster. Bakvagn med upprätade hjulvinklar, Sellholm custom bilstain dämpare och fjädrar för optimal nigning vid acceleration. 3-skivig Tilton koppling, M5 låda (getrag 280) samt kardan, M5 bakvagn och klump (ordentligt uppspänd) och 3.45 utväxling. 18" Vita Rondell 058 8.5"/10" med 235/285 Yokohama A048 R-däck.
Version 2.0
Info kommer efter hand det trillar in..
Motor och kringutrustning:
Alpina B10 Bi-turbo block, 94mm borr med oljesprut under kolvarna samt med dom kraftiga ramlagerbockarna (jmf S14B23 -> S14B25 Evo III).
PPF/Cooperring packning.
PPF/Parner H-profil 142.5mm stakar, viktat.
CP/PPF design kolvar 9:0 i komp med uppflyttad kolvbultsläge samt HD-bult.
S38B38 vevparti, moddat, viktat balanserat.
M5 3.6 svänghjul, lättat.
Bäckis dunderportad M30B35 katt topp med natriumkylda avgasventiler.
PPF steg 3 ventilfjädrar.
HD-vippor samt lås.
PPF M7 kam 300/300/110 11.2mm.
PPF billet kamkåpa.
Rostfritt insug med fullradietrattar (Petri).
M5 e34 spjällhus med adapterplatta mot toppen.
2x45mm wastegates (Petri).
Borg Warner S480 80mm in, 74mm ut. 1.10 A/R T6 avgashus med 4" ut eller bullseyepower custom 1.25 A/R T6 hus med 5" ut. Borg Warners lilla racecover 0.66 A/R.
Autronic SM4
6x MSD 8245 COP med sep tändkablar
osv osv
.
Version 1.0
Motor och kringutrustning:
Balanserad och viktad m106 botten (745i), pyramidringat, av Bäckis dunderportad M30B35 katt topp med natriumkylda ventiler, Dr Schrick 284/280/110 10,9mm kam, M10 vippor, M5 e34 spjällhus, Petri Riippi custom insug med dubbla spridarrader, Garret TA51 hybrid-turbo med mindre A/R 1.15 hus, dubbla 45 mm wastegates, Stor intecooler, 20 raders oljekyl, M5 e34 vattenkyl, Spal elfläkt, Prospark/Efitech bränsle och direct fire tändning, Dubbla Bosch 984 pumpar, fuelcell. Bromsad till 710hp / 904nm vid 1.6bar på Vp CSP, 650hp på 98 oktan och 1.5bar.
Kaross/drivlina:
Blå e34 delux-bantad/rensad till 1250kg med förare samt full fuelcell, Breda fronten (-95), custom avgastunnel för 3.5 tums avgas(sidepipe), kardanring, bultad båge, omp-stolar, Autometer instrument cluster. Bakvagn med upprätade hjulvinklar, Sellholm custom bilstain dämpare och fjädrar för optimal nigning vid acceleration. 3-skivig Tilton koppling, M5 låda (getrag 280) samt kardan, M5 bakvagn och klump (ordentligt uppspänd) och 3.45 utväxling. 18" Vita Rondell 058 8.5"/10" med 235/285 Yokohama A048 R-däck.
Version 2.0
Info kommer efter hand det trillar in..
Motor och kringutrustning:
Alpina B10 Bi-turbo block, 94mm borr med oljesprut under kolvarna samt med dom kraftiga ramlagerbockarna (jmf S14B23 -> S14B25 Evo III).
PPF/Cooperring packning.
PPF/Parner H-profil 142.5mm stakar, viktat.
CP/PPF design kolvar 9:0 i komp med uppflyttad kolvbultsläge samt HD-bult.
S38B38 vevparti, moddat, viktat balanserat.
M5 3.6 svänghjul, lättat.
Bäckis dunderportad M30B35 katt topp med natriumkylda avgasventiler.
PPF steg 3 ventilfjädrar.
HD-vippor samt lås.
PPF M7 kam 300/300/110 11.2mm.
PPF billet kamkåpa.
Rostfritt insug med fullradietrattar (Petri).
M5 e34 spjällhus med adapterplatta mot toppen.
2x45mm wastegates (Petri).
Borg Warner S480 80mm in, 74mm ut. 1.10 A/R T6 avgashus med 4" ut eller bullseyepower custom 1.25 A/R T6 hus med 5" ut. Borg Warners lilla racecover 0.66 A/R.
Autronic SM4
6x MSD 8245 COP med sep tändkablar
osv osv
.
Last edited by ///Peter on 23 May 2011, 22:54, edited 33 times in total.
- P.Herrdahl
- Posts: 2079
- Joined: 30 Jul 2006, 00:39
- Location: Hedemora i Dalarna
- P.Herrdahl
- Posts: 2079
- Joined: 30 Jul 2006, 00:39
- Location: Hedemora i Dalarna
liite bilder på själva bilen skulle va bra!
nissan micra 1000cc turbo 122whp 174wnm 1,2bar
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=42959" onclick="window.open(this.href);return false;
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=42959" onclick="window.open(this.href);return false;
Såg den på blocket för nån månad sen! riktigt fet
MVH Oliver Turbo Turtle
Gott mos eller hur var det
BMW m5 f10
https://www.garaget.org/?car=425750" onclick="window.open(this.href);return false;
Gott mos eller hur var det
BMW m5 f10
https://www.garaget.org/?car=425750" onclick="window.open(this.href);return false;
Jaha då har man kört av längsgående diffbulten då... jävla skit blir nog att hitta nytt fäste och borra upp för grövre bult..... verkar som vi hittat den nya BMW (turbo) sjukan med dom här bultarna som går av titt som tätt.....
Stort tack till Micke som sumpade ett par timmar av söndagkvällen trots att vi aldrig fick ur den jävla bulten
Stort tack till Micke som sumpade ett par timmar av söndagkvällen trots att vi aldrig fick ur den jävla bulten
///Peter wrote:Jaha då har man kört av längsgående diffbulten då... jävla skit blir nog att hitta nytt fäste och borra upp för grövre bult..... verkar som vi hittat den nya BMW (turbo) sjukan med dom här bultarna som går av titt som tätt.....
Stort tack till Micke som sumpade ett par timmar av söndagkvällen trots att vi aldrig fick ur den jävla bulten
Det där e klassiskt...har gjort oxå
men ja köpte en ny 10,9 bult o tog loctite, får se hur länge d håller..annars ere bara o gänga för M14/M16
Hur går det igentligen? =)
MVH Oliver Turbo Turtle
Gott mos eller hur var det
BMW m5 f10
https://www.garaget.org/?car=425750" onclick="window.open(this.href);return false;
Gott mos eller hur var det
BMW m5 f10
https://www.garaget.org/?car=425750" onclick="window.open(this.href);return false;
Just nu händer inte så mycket faktiskt. Flänger fram och tillbaka till Tokyo med jobbet nu så det är lite körigt mellan varven när man är hemma
Finns mycket planer! Ska bara hitta tiden!
Men önske listan ser väl ut så här:
Smidda kolvar + H-profil stakar (144mm)
Nya lager osv
Ny huv (om jag hittar nån bra glasfiber)
Alpina B10 front
Fixa till lack och lite bättre finish, ev ny garage lack
Max rulla bakskärmarna
Nya fälgar (blir nog rondell 18") 10" bak med så mycket bredd som får plats... 295 kanske
Sen ny mapp och mera laddtryck förståss! Kommer nog flyga getrag 280ior bakom bilen!
Skriver väl sveakardan oxå men det varken hinns eller ryms i budget just nu....
Gissar att vissa saker kommer strykas på listan då jag vill hinna köra så mycket som möjligt men det är en plan iaf
Finns mycket planer! Ska bara hitta tiden!
Men önske listan ser väl ut så här:
Smidda kolvar + H-profil stakar (144mm)
Nya lager osv
Ny huv (om jag hittar nån bra glasfiber)
Alpina B10 front
Fixa till lack och lite bättre finish, ev ny garage lack
Max rulla bakskärmarna
Nya fälgar (blir nog rondell 18") 10" bak med så mycket bredd som får plats... 295 kanske
Sen ny mapp och mera laddtryck förståss! Kommer nog flyga getrag 280ior bakom bilen!
Skriver väl sveakardan oxå men det varken hinns eller ryms i budget just nu....
Gissar att vissa saker kommer strykas på listan då jag vill hinna köra så mycket som möjligt men det är en plan iaf
- P.Herrdahl
- Posts: 2079
- Joined: 30 Jul 2006, 00:39
- Location: Hedemora i Dalarna