Här diskuterar vi motorer och kringutrustning.
Moderators: purepfcom , Pimplaren , Storås , Bmwandreas , Nisse Järnet , pelko , Bäckis
Bmwandreas
Moderator
Posts: 10788 Joined: 20 Nov 2005, 17:49
Location: Avesta
Post
by Bmwandreas » 07 Dec 2005, 18:20
Många har frågat hur dom ska bygga.
Här har ni bild hur vi bygger.
Rören är hela 25mm utvändingt!
Ripper
Posts: 1196 Joined: 25 Nov 2005, 21:50
Post
by Ripper » 07 Dec 2005, 18:37
Snyggt att ni delar med er av era saker....Tumme upp för PPF!!!
markus
Posts: 4830 Joined: 20 Nov 2005, 17:01
Location: Motala
Contact:
Post
by markus » 07 Dec 2005, 21:16
Vart får man tag på slang som klarar den varma oljan ? eller funkar det med typ vilken slang som hälst ?
Muxxor
Posts: 389 Joined: 20 Nov 2005, 15:14
Location: Uppsala
Post
by Muxxor » 07 Dec 2005, 21:19
Skulle vilja se nån som har stålomspunnet där
Grymt bra att ni delar med er, många som slipper ligga sömnlösa nu!
Bmwandreas
Moderator
Posts: 10788 Joined: 20 Nov 2005, 17:49
Location: Avesta
Post
by Bmwandreas » 07 Dec 2005, 21:20
25mm siliconslang kör vi med.
Notera att returen går in UNDER oljenivån, det fungerar tack vara den stora dimensionen på returen.
Funkar perfekt!
St3v3
Posts: 1094 Joined: 20 Nov 2005, 14:39
Post
by St3v3 » 07 Dec 2005, 21:37
Bmwandreas wrote: 25mm siliconslang kör vi med. Notera att returen går in UNDER oljenivån, det fungerar tack vara den stora dimensionen på returen. Funkar perfekt!
Det är det som har varit min fundering hela tiden
Är ju inte så mycke tråg "synligt" på turbosidan
Turbo_folke
Posts: 601 Joined: 23 Nov 2005, 16:29
Location: Lund
Post
by Turbo_folke » 07 Dec 2005, 23:34
Bmwandreas wrote: 25mm siliconslang kör vi med. Notera att returen går in UNDER oljenivån, det fungerar tack vara den stora dimensionen på returen. Funkar perfekt!
Hade det funkat att dra oljereturen till oljepluggen?
Kero
Posts: 306 Joined: 20 Nov 2005, 23:53
Location: Stockholm
Post
by Kero » 08 Dec 2005, 00:58
Turbo_folke wrote: Hade det funkat att dra oljereturen till oljepluggen?
Antar att det skulle funka, men du lär få borra upp dimensionen på pluggen så det är nog enklare att göra som på bilden, eller har jag fel?
Alligator
Posts: 75 Joined: 20 Nov 2005, 14:07
Location: Luleå
Contact:
Post
by Alligator » 08 Dec 2005, 08:32
har längden och fallet stor betydelse? Eller är de just den grova diametern i allmänhet som gör att de funkar bra med returen där?
Bmwandreas
Moderator
Posts: 10788 Joined: 20 Nov 2005, 17:49
Location: Avesta
Post
by Bmwandreas » 08 Dec 2005, 09:06
Returen får inte gå uppåt,samt den ska vara grov.
Fido85
Posts: 1633 Joined: 20 Nov 2005, 22:08
Location: Jakobstad (Finland)
Post
by Fido85 » 26 Jan 2006, 19:16
jämförde grenröret där och mitt...turbon går ju lägre ner för mig än det rör ni har där...och ni har returen på tråget nästan på samma höjd som jag har
Mvh Christoffer
Tel:+358504210611
Bmwandreas
Moderator
Posts: 10788 Joined: 20 Nov 2005, 17:49
Location: Avesta
Post
by Bmwandreas » 27 Jan 2006, 14:14
doubleoseven wrote: Det är väl bättre att ha returen över normala oljenivån?! Men det har ni inte pga att det inte är fysiskt möjligt då man "inte ser så mkt av tråget på avgas-sidan" som någon skrev.... Rätt antaget?
Det går inte att montera turbon så högt.
Bmwandreas
Moderator
Posts: 10788 Joined: 20 Nov 2005, 17:49
Location: Avesta
Post
by Bmwandreas » 27 Jan 2006, 14:14
Fido85 wrote: jämförde grenröret där och mitt...turbon går ju lägre ner för mig än det rör ni har där...och ni har returen på tråget nästan på samma höjd som jag har
Byggd i samma fixtur, så turbon sitter exakt på samma höjd.
Ludde
Posts: 390 Joined: 04 Jan 2006, 13:58
Location: Vadstena
Post
by Ludde » 15 Feb 2006, 13:39
kommer inte motor-fästet pricis framför turbon? får man bygga om det?
salman
Posts: 20 Joined: 15 Feb 2006, 18:27
Post
by salman » 15 Feb 2006, 18:29
Hur gör man för att ta olja till turbon om man inte vill kapa oljefilter huset!?