Page 1 of 2

Posted: 08 Mar 2007, 20:47
by peppe
Din fråga är lite dåligt formulerad, vill du få fakta om vad en excentrisk bussning?

:)

Finns ju ett par 10-tal trådar om dem nu, testa sök funktionen.

Mvh.

Posted: 08 Mar 2007, 21:48
by Strandholm
Varför inte bara hjälpa han? :)
Visst att allting på detta forumet har disskuterats 100tals gånger men det är ju endå ett disskutionsforum. Annars så kan man väll låsa alla forumsdelar förutom projektdelen och hänvisa till sökfunktionen.

Finns väll inget mer irriterande när någon bara kan säga svaret direkt men ska tvinga en att läsa igenom ett lexikon enbart föratt man ska hitta det själv.

----------

Har aldrig varit så hajj på såndär med väghållning och sådant så är lite fundersam jag med. men jag antar att det är en bussning som gör att man får lite justering på grejjerna utan att bygga om infästningarna.

Posted: 08 Mar 2007, 23:22
by hartge
va har de 2 första trådarna med hans fråga o göra ?? hurra för bra hjälp!!
han undra ju vad det blir för skillnad o vad det gör för nytta !!!!!

Posted: 09 Mar 2007, 00:11
by Overcharged
om jag har förstått det rätt så ändrar en excentrisk bussning castern några grader... och sedan så håller dessa bussningarna vanligtvis bättre än org. också eftersom dem är gjorda för banbruk!

ordet excentrisk betyder:
utanför centrum/något som aviker från centrum.

Posted: 09 Mar 2007, 00:50
by peppe
hartge wrote:va har de 2 första trådarna med hans fråga o göra ?? hurra för bra hjälp!!
han undra ju vad det blir för skillnad o vad det gör för nytta !!!!!
Hurra, tebax på ruta 1 ...

Posted: 09 Mar 2007, 11:52
by Andersson
Blir lite lättare att svara på vad som händer när man monterar en excentrisk bussning om man vet vilken bussning det handlar om?

Själva bussningen är konstruerad med centrumhålet förskjutet.
Ex. vi sänker en BMW, hjulen bak får lustiga vinklar. Då kan det vara bra med dessa bussningar så man kan få tillbaka rätt geometri på bakvagnen.

Vet inte om bussningarna håller högre kvalite tror det är samma, bara att centrumhålet är förskjutet.

Posted: 09 Mar 2007, 12:48
by AndersJ
Andersson wrote:Blir lite lättare att svara på vad som händer när man monterar en excentrisk bussning om man vet vilken bussning det handlar om?

Själva bussningen är konstruerad med centrumhålet förskjutet.
Ex. vi sänker en BMW, hjulen bak får lustiga vinklar. Då kan det vara bra med dessa bussningar så man kan få tillbaka rätt geometri på bakvagnen.

Vet inte om bussningarna håller högre kvalite tror det är samma, bara att centrumhålet är förskjutet.
Fast den excentriska bussningen är till för framvagnen. Om man vill ändra bakvagnen måste man bygga om lite och det är mer jobb än att montera en excentrisk för framvagnen.

Den excentriska bussningen ändrar som sagt castervinkeln en aning, om jag kan min chassiteori rätt så ska det göra att hjulen strävar mer åt att ställa sig rakt, vilket bör göra bilen mindre spårkänslig, men också att de snabbare kommer räta upp sig när du släpper ratten efter en kurva. Om du är haj på engelska så kan du läsa lite på http://www.ozebiz.com.au/racetech/theory/align.html

Posted: 09 Mar 2007, 15:13
by M3JONAS
Det finns excentriska bussningar till bärarmarna bak också.

Posted: 09 Mar 2007, 15:59
by AndersJ
M3JONAS wrote:Det finns excentriska bussningar till bärarmarna bak också.
Se där ja, alltid lär man sig något nytt. :) Var hittar man sådana?

Posted: 09 Mar 2007, 22:28
by Andersson
BMW säljer allt till BMW bilar... :wink: Eftersom jag bara åker E28 så vet jag bara att det finns till dom.

Men jag kan rekomendera att du köper bult, bricka och mutter från en nyare BMW som har justerbart sen gör du ett par plattor som du svetsar på org. fästena bak så är det lite lättare att ändra än med bussningarna som man måste dra ur sen vrida lite och sen pressa i igen.

Posted: 10 Mar 2007, 11:51
by AndersJ
Har funderat på att fräsa till såna brickor, men hur fungerar det med excentriska bussningar. Om bussningen är excentrisk så innebär ju det att hela armen flyttas antingen upp/ner eller framåt/bakåt och då hamnar den andra bussningen fel eftersom armen förskjuts i förhållande till sitt hål. Ser inte riktigt hur en excentrisk bussning skulle fungera utan att man bygger om fästbyglarna.

Posted: 11 Mar 2007, 15:42
by M3JONAS
AndersJ wrote:Har funderat på att fräsa till såna brickor, men hur fungerar det med excentriska bussningar. Om bussningen är excentrisk så innebär ju det att hela armen flyttas antingen upp/ner eller framåt/bakåt och då hamnar den andra bussningen fel eftersom armen förskjuts i förhållande till sitt hål. Ser inte riktigt hur en excentrisk bussning skulle fungera utan att man bygger om fästbyglarna.
Hänger inte riktigt med på vad du menar?

Visst blir det lite vinkelfel när man sätter dit excentriska bussningar men det bli precis samma sak med ovala hål då man även i det fallet flyttar bärarmen.

Posted: 11 Mar 2007, 15:43
by M3JONAS
AndersJ wrote:Har funderat på att fräsa till såna brickor, men hur fungerar det med excentriska bussningar. Om bussningen är excentrisk så innebär ju det att hela armen flyttas antingen upp/ner eller framåt/bakåt och då hamnar den andra bussningen fel eftersom armen förskjuts i förhållande till sitt hål. Ser inte riktigt hur en excentrisk bussning skulle fungera utan att man bygger om fästbyglarna.
Hänger inte riktigt med på vad du menar?

Visst blir det lite vinkelfel när man sätter dit excentriska bussningar men det bli precis samma sak med ovala hål då man även i det fallet flyttar bärarmen.

Posted: 11 Mar 2007, 16:19
by Andersson
Robert tycker du gjort det väldigt svårt med ditt justerbara kit, varför har du en massa bultar som låser runt om?

Fräs ner i ett plattjärn så du får en rak kant, mot den kanten ska ju den excentriska brickan ligga. Sen låser du bara genom att dra åt muttern till bulten.

Det ska sitta 2st justerbara kit per arm dvs. ett till varje bussning.

Posted: 13 Mar 2007, 08:07
by M3JONAS
I bak kan du inte justera nånting om du inte har byggt om bakvagnen.
Om justeringarna finns ska det inte vara några konstigheter att justera in bakvagnen oavsett om bilen är sänkt eller ej.