Page 1 of 2
Tickande M50B25 motor.
Posted: 11 Jan 2006, 19:55
by Stiffmeister
Har en M50B25 Tic utan vanos som har börjat ticka väldigt mkt. Tickandet blir värre när motorn börjar komma upp i temperatur och blir värre hela tiden och oljetrycket kunde varit bättre...ligger under 1kg. Det sitter nya ram och vevlager i den. Nåt bra förslag på vart man ska börja kolla ?!
Mkt tacksam för hjälp
/Micke
Posted: 11 Jan 2006, 20:40
by bemmerfanatic
har du nok olje da??;-)
Posted: 11 Jan 2006, 20:42
by bemmerfanatic
Tikkende ventiler og vibrasjoner på tomgang kan forekomme på den motoren. Vanligste årsaken til dette er igjensatte hydrauliske ventilløftere som kan forårsakes av slurving av oljebytte.
hvis tikkingen kommer fra toppen da vel og merke..
Posted: 11 Jan 2006, 20:44
by Insanity
Kört alldeles för fett så oljan blivit utspädd med soppa??
Mvh Stefan
Posted: 11 Jan 2006, 20:47
by m50_micke
oljetryck på 1kg är inte bra. man brukar väll ha tryck på ca 3kg på tomgång. och upp till 5kg om man varvar upp lite
Posted: 11 Jan 2006, 20:53
by Ripper
3kg på tomgång??? tror jag inte jag heller hade, och min maskin var nyrenoverad och gick som en spinnande katt tills den dog på mantorp=)
Posted: 11 Jan 2006, 20:54
by BmW[RsR]
hmm jag hade 4kgtryck och upp till 6 på min motor.
så om du har 1kg så lär du inte starta motorn nått mer förrens du har hittat felet.
/mvh jonas
Posted: 11 Jan 2006, 21:12
by Stiffmeister
Motorn är nyrenoverad och ärtan har mappat den så den går kanonfint...förutom att den har börjat låta så illa
Det lär nog inte vara slarv med oljebyten. Har bytt oljan 4 ggr under dom lugna 25 milen jag har kört. Har för tillfället Quaker State 5W/40 mineralolja i. Har oxå funderat på om det kan vara lyftarna som kan strula men vad kan man göra åt dom om dom skulle vara igensatta ? Går det att bara tvätta dom eller vad gör man ?
Posted: 11 Jan 2006, 21:30
by Alligator
hur och vars har ni satt era givare?
Posted: 11 Jan 2006, 21:32
by peppe
Renoverad motor innebär även ny oljepump i detta sammanhang?
Posted: 11 Jan 2006, 21:43
by Stiffmeister
Japp, ny oljepump och nya kedjor.
Posted: 11 Jan 2006, 21:52
by Stiffmeister
Alligator. Jag har satt givaren på T-korset vid gamla oljetrycksgivaren där jag tagit oljan till turbon.
Har för mej att det sitter nån form av tryckbegränsningsventil på undersidan av toppen ? Vet nån om det gör det på denna eller e det nån annan modell jag tänker på ?!
Posted: 11 Jan 2006, 22:06
by Insanity
Varm motor har man straxt över 1 kg på tomgång kall runt 3.. Tryckarna går att plocka isär å rengöra..
Mvh stefan
Posted: 12 Jan 2006, 08:57
by Bmwandreas
Jag tippar på att du tyvärr haft skit kvar i motorn vid uppstart.
Då förstörs oljepump och lager fort:(
Du skulle haft tag på tryckare från en bil du vet inte tickar.
Men dom flesta brukar tyvärr ticka lite..
Posted: 13 Jan 2006, 13:46
by Stiffmeister
Plockade bort ventiltryckarna igår men hur får man ut själva lilla tryckaren på undersidan där. Kan man blåsa ut den med tryckluft eller finns det nån annan intelligent lösning på det ?!
Antar att det är där det strular om det är krångel med tryckarna ?!
Posted: 13 Jan 2006, 15:44
by Insanity
Kan gå att blåsa ut, annars ta en tång å dra ut den..
Mvh Stefan
Posted: 16 Jan 2006, 19:10
by fredrick
Töm på olja och gå igenom den noga efter spåner ifrån lager skulle jag ha gjort om trycket har blivit lägre.