Audi S2 Coupé -93
Posted: 07 Mar 2022, 21:29
Halloj, hänger på Soppas idé om att få lite liv i forumet igen.
Detta är då mitt bidrag.
En ganska så standard Audi s2 coupé, årsmodell 1993.
Inhandlades som ett projekt 2014.
Planen var då att endast göra färdig, men det sket sig i vanlig ordning.
Motivationen och idéerna har kommit och gått genom åren.
Men 2021 så fick jag tummen ur och färdigställde version 1.
Följande var då gjort.
ABY block
Borrat och honat
Venolia kolvar
H-profilare med ARP bultar
ACL race lager
ABY topp - portad och riktplanad
Original ABY kammar
Ina lyftare
Chromoly retainers
Chromoly fjädrar
ARP bultat
Ny kamkedja
Öhman Racing insug med fullradietrattar och billetfläns.
LS7 spjäll
Omgjord vevhusvent
2st AN10 från toppen och en AN16 från framkant av tråget
Ombyggt vattengrenrör
Audi 80 vattenkylare
VAG 1.8t NGK spolar
Maxxecu Race
E-gas
Mac magnetventil
Flex fuel sensor
Precision 6870 gen 2 A/R 0.96 t4
4''DP i rostfritt, vidare till 3.5'', 1st fullflödes dämpare innan bakaxel, 1st 62cm slutdämpare
Original wastegate indragen i DP
CP-S svartstålsgrenrör omgjort av BOA's
5x EGT
3'' intercooler
3'' tryckrör
Turbobanditen 50mm BOV
2x Walbro GST450
Nuke fuelrail
SPD V3 E85 BTR
Bosch 2200cc spridare
Fragola filter
Alurör och svart nylonslang AN10 och AN8
Coolerworx spakställ med kortat 2.5tdi länkage
Fixit låda
Tenaci Rallykoppling 2-skivig, 4puck, 1300nm
Svänghjul modell Svep, med triggerkrans för oem givare
SQS framdiff
Svetsad bakdiff och igenlagt hål för vakumstyrningen.
Fixit drivaxlar fram och bak
Stora nav och knutar bak
RG - Custom Design Diffästen
Stötdämpare Monroe
Allt upphängt i poly/alu
Mappningen gick bra (inget trasigt), men effektmålet nåddes tyvärr inte.
3'' intercoolern höll inte måttet vilket resulterade i hög insugstemp, troligtvis blev kompet knasigt pga en för tjock packning, generatorn slutade ladda som den skulle efter typ andra riktiga svepet och soppafiltret skulle bytts. Alltså var det inte helt optimalt!
Så i år provar vi igen, men då blir det lite ändringar.
Ny generator.
4.5'' intercooler.
Tunnare toppackning, en RS2 mls med större borr, då jag vill slippa köra cooperring. Men vi får se hur det fungerar.
Turbon kommer få ett 0.81 a/r turbinhus för att få igång den tidigare
Ventiler kommer bytas i förebyggande syfte, så ett paket med +0.5 Supertech inconel och svartniterade kom hem från ppf i förra veckan.
Kammar hämtade hos KKR.
Servopumpen byts till en elektrisk då den sköt remmar på varvstopp, och det medför även ombyggnation till vacuum för bromsservot.
Sen ska vi få igång lite mer funktioner i maxxet!
Såhär ser det ut i dagsläget.
Nya intercoolern på plats, samt att el-servot hittat hem.
Har dock bilder igenom alla år man hållt på, så får börja ladda upp lite bilder och förklaringar genom åren hur tankarna gått!
Detta är då mitt bidrag.
En ganska så standard Audi s2 coupé, årsmodell 1993.
Inhandlades som ett projekt 2014.
Planen var då att endast göra färdig, men det sket sig i vanlig ordning.
Motivationen och idéerna har kommit och gått genom åren.
Men 2021 så fick jag tummen ur och färdigställde version 1.
Följande var då gjort.
ABY block
Borrat och honat
Venolia kolvar
H-profilare med ARP bultar
ACL race lager
ABY topp - portad och riktplanad
Original ABY kammar
Ina lyftare
Chromoly retainers
Chromoly fjädrar
ARP bultat
Ny kamkedja
Öhman Racing insug med fullradietrattar och billetfläns.
LS7 spjäll
Omgjord vevhusvent
2st AN10 från toppen och en AN16 från framkant av tråget
Ombyggt vattengrenrör
Audi 80 vattenkylare
VAG 1.8t NGK spolar
Maxxecu Race
E-gas
Mac magnetventil
Flex fuel sensor
Precision 6870 gen 2 A/R 0.96 t4
4''DP i rostfritt, vidare till 3.5'', 1st fullflödes dämpare innan bakaxel, 1st 62cm slutdämpare
Original wastegate indragen i DP
CP-S svartstålsgrenrör omgjort av BOA's
5x EGT
3'' intercooler
3'' tryckrör
Turbobanditen 50mm BOV
2x Walbro GST450
Nuke fuelrail
SPD V3 E85 BTR
Bosch 2200cc spridare
Fragola filter
Alurör och svart nylonslang AN10 och AN8
Coolerworx spakställ med kortat 2.5tdi länkage
Fixit låda
Tenaci Rallykoppling 2-skivig, 4puck, 1300nm
Svänghjul modell Svep, med triggerkrans för oem givare
SQS framdiff
Svetsad bakdiff och igenlagt hål för vakumstyrningen.
Fixit drivaxlar fram och bak
Stora nav och knutar bak
RG - Custom Design Diffästen
Stötdämpare Monroe
Allt upphängt i poly/alu
Mappningen gick bra (inget trasigt), men effektmålet nåddes tyvärr inte.
3'' intercoolern höll inte måttet vilket resulterade i hög insugstemp, troligtvis blev kompet knasigt pga en för tjock packning, generatorn slutade ladda som den skulle efter typ andra riktiga svepet och soppafiltret skulle bytts. Alltså var det inte helt optimalt!
Så i år provar vi igen, men då blir det lite ändringar.
Ny generator.
4.5'' intercooler.
Tunnare toppackning, en RS2 mls med större borr, då jag vill slippa köra cooperring. Men vi får se hur det fungerar.
Turbon kommer få ett 0.81 a/r turbinhus för att få igång den tidigare
Ventiler kommer bytas i förebyggande syfte, så ett paket med +0.5 Supertech inconel och svartniterade kom hem från ppf i förra veckan.
Kammar hämtade hos KKR.
Servopumpen byts till en elektrisk då den sköt remmar på varvstopp, och det medför även ombyggnation till vacuum för bromsservot.
Sen ska vi få igång lite mer funktioner i maxxet!
Såhär ser det ut i dagsläget.
Nya intercoolern på plats, samt att el-servot hittat hem.
Har dock bilder igenom alla år man hållt på, så får börja ladda upp lite bilder och förklaringar genom åren hur tankarna gått!