Wastegateplacering med PPF E30 M50 Grenrör
Posted: 28 May 2020, 21:26
Hej!
Tänkte kolla om någon som är smartare än mig kan hjälpa till med wastegaten på min e30.
Motorn har gått i en annan kaross innan med hemmabyggt downmount en super hx40 och en kina 50mm wastegate och hade då inga problem med laddtrycket. Nu under vintern så flyttades motorn till en annan kaross och då passade jag även på att byta grenrör, turbo och wastegate.
Tyvärr så har jag lyckats extremt dåligt med mitt wastegate bygge då jag har stora problem med laddtrycket, testade först att köra med en 0.6 bars fjäder i wastegaten och en vakuumslang från insuget till botten av wastegaten men laddtrycksspärren på 1.3 bar slår ifrån i princip direkt när man börjar gasa fullt. Har nu även testat att köra helt utan wastegate så bara ett öppet rör från kollektorn men lyckades ändå komma upp i 0.95 bar på 3an med 4.10 diff.
Motorn är en M50B28
PPF grenrör
Precision 5862 med .82 A/R V-bandshus
Precision 46mm wastegate
Rören från kollektorn till wastegate samt från wastegate ut i det fria har samma innerdimension som wastegatens anslutningar
Hela avgassystem från turbo bak är 3 tum med en ful japsdämpare på slutet
Här har ni en bild på hur wastegateröret ser ut, tyvärr en rätt dålig bild men det är den enda jag har: https://imgur.com/a/GYzcIiJ" onclick="window.open(this.href);return false;
Innan jag börjar kapa och hålla på hoppades jag att någon vänlig själ kanske sitter på en bild eller har några tips på hur jag kan göra för jag vet uppenbarligen inte vad jag håller på med. Min första tanke var att kapa av böjen så nära kollektorn jag kan och sen sätta wastegaten direkt där på och därefter dra ett rör ner i backen, eller ska jag försöka leda in det i downpipet kanske? Tror ni dimensionen på rören till wastegaten räcker till eller behöver jag kona upp och sedan kona ner vid wastegaten igen?
Ber om ursäkt ifall inlägget är konstigt skrivet har rensat forum hela kvällen på wastegates så hjärnan är helt mosig..
Tack på förhand
Mvh Mathias
Tänkte kolla om någon som är smartare än mig kan hjälpa till med wastegaten på min e30.
Motorn har gått i en annan kaross innan med hemmabyggt downmount en super hx40 och en kina 50mm wastegate och hade då inga problem med laddtrycket. Nu under vintern så flyttades motorn till en annan kaross och då passade jag även på att byta grenrör, turbo och wastegate.
Tyvärr så har jag lyckats extremt dåligt med mitt wastegate bygge då jag har stora problem med laddtrycket, testade först att köra med en 0.6 bars fjäder i wastegaten och en vakuumslang från insuget till botten av wastegaten men laddtrycksspärren på 1.3 bar slår ifrån i princip direkt när man börjar gasa fullt. Har nu även testat att köra helt utan wastegate så bara ett öppet rör från kollektorn men lyckades ändå komma upp i 0.95 bar på 3an med 4.10 diff.
Motorn är en M50B28
PPF grenrör
Precision 5862 med .82 A/R V-bandshus
Precision 46mm wastegate
Rören från kollektorn till wastegate samt från wastegate ut i det fria har samma innerdimension som wastegatens anslutningar
Hela avgassystem från turbo bak är 3 tum med en ful japsdämpare på slutet
Här har ni en bild på hur wastegateröret ser ut, tyvärr en rätt dålig bild men det är den enda jag har: https://imgur.com/a/GYzcIiJ" onclick="window.open(this.href);return false;
Innan jag börjar kapa och hålla på hoppades jag att någon vänlig själ kanske sitter på en bild eller har några tips på hur jag kan göra för jag vet uppenbarligen inte vad jag håller på med. Min första tanke var att kapa av böjen så nära kollektorn jag kan och sen sätta wastegaten direkt där på och därefter dra ett rör ner i backen, eller ska jag försöka leda in det i downpipet kanske? Tror ni dimensionen på rören till wastegaten räcker till eller behöver jag kona upp och sedan kona ner vid wastegaten igen?
Ber om ursäkt ifall inlägget är konstigt skrivet har rensat forum hela kvällen på wastegates så hjärnan är helt mosig..
Tack på förhand
Mvh Mathias