Page 1 of 1

Hjälp slut på ideér

Posted: 13 Oct 2019, 00:05
by TheLeaf
Till en början startade bilen och gick bra sen har den gått sämre och sämre, men nu startar den inte alls bara tuggar på starten. Soppapumpar går och har 3bars grundtryck. Motorn är en M30B34 ner strokad till 3,2l om de hjälper

Allt jag har kollat och gjort är:

- Bra jord mellan motor och kaross samt mellan motor och sprut, ingen kortslutning eller avbrott någonstans
- Har 12V till spridare, spolar, generator och D+
- Provat med extern laddlampa för den i instrumenthuset verkar inte funka. Lampan är hel och har 12V på kabeln från instrumenthuset ändå tänds den inte när man slår på tändningen
- Har monterat en ny generator nu för den gamla verkade sluta fungera mitt i allt felsökande
- Provat med ny trigger givare
- Är helt nya Precision 1260cc låhohms spridare, har mätt alla till 2,5ohm
- Nytt soppafilter
- Nya BCPR7ES Knackade till 0,5mm
- Annat batteri och med starthjälp
- Testat spolarna via sprutet och får gnista på alla
- Testat flytta runt 2 fungerande spolar på 1&2, 3&4, 5&6, 1&6, 2&5, 3&6, 1&5, 3&6, 4&2 för att utesluta någon trasig spole
- Provat köra spridartest men verkar inte fungera när spridare är kopplade i par
- Provat skicka i "ny" mapp. Tagit backup på mappen
- Komptest med 9,5 på alla cylindrar
- Kontrollerat ventilspel och de är schysst
- Kollat krysskilen och den är hel

Har slut på ideér vad jag ska kolla och varför den inte ens startar längre. Någon som kan ha en idé?

Re: Hjälp slut på ideér

Posted: 14 Oct 2019, 00:12
by Jens92
Provat spraya in startgas eller liknande och sett om den tänder på det?
Igensatta filter i spridarna?
Kollat om det faktiskt kommer soppa ur spridaren när den klickar?
Kan de va så att sprutet inte orkar driva två spridare per kanal så att det helt enkelt gett upp?
Vet inte hur m30 triggerskiva ser ut men de kan inte vara så att det är vulkat gummi på den som gett upp så att tändning blir att stå helt fel?

Re: Hjälp slut på ideér

Posted: 14 Oct 2019, 21:57
by TheLeaf
Jens92 wrote:Provat spraya in startgas eller liknande och sett om den tänder på det?
Igensatta filter i spridarna?
Kollat om det faktiskt kommer soppa ur spridaren när den klickar?
Kan de va så att sprutet inte orkar driva två spridare per kanal så att det helt enkelt gett upp?
Vet inte hur m30 triggerskiva ser ut men de kan inte vara så att det är vulkat gummi på den som gett upp så att tändning blir att stå helt fel?
Har provat med startgas men får spray sen springa runt för att försöka starta bilen så svårt att säga. Inte haft möjlighet att få hjälp så försöker göra så mycket jag kan själv. Spridarna är helt nya så dom filtrena ska inte vara igensatta. De är väl nästa grej att ta loss hela railen och se så jag får soppa från alla spridare. Dom är kopplade i par för att de ska bli som 1 högohms spridare förstår jag de som, men vågar inte säga hur de är om belastningen blir för hög med 2 lågohms spridare per kanal. Jadu hur kollar jag om gummit blivit dåligt på triggerskivan? Inget jag kan se eller känna iaf

Re: Hjälp slut på ideér

Posted: 14 Oct 2019, 23:44
by Jens92
Hur är spridarna kopplade då? Om du kopplar dem i serie ökar du ju resistansen så det kanske funkar. Har du däremot parallellkopplat dem så blir det tvärt om.

Triggerskivan ska ju stämma med original tdc markering. Gör den inte det så är det ju något som förändrat sig med den och är då krysskilen hel så är det ju stor chans att gummit i den gett upp. Vet det kan hända på m50. Osäker på hur de ser ut på m30 som sagt

Re: Hjälp slut på ideér

Posted: 15 Oct 2019, 18:34
by TheLeaf
Jens92 wrote:Hur är spridarna kopplade då? Om du kopplar dem i serie ökar du ju resistansen så det kanske funkar. Har du däremot parallellkopplat dem så blir det tvärt om.

Triggerskivan ska ju stämma med original tdc markering. Gör den inte det så är det ju något som förändrat sig med den och är då krysskilen hel så är det ju stor chans att gummit i den gett upp. Vet det kan hända på m50. Osäker på hur de ser ut på m30 som sagt
Ska dubbelkolla de men minns jag rätt är dom kopplade i serie och i par. Triggerskivans tdc stämmer inte då de är en annan vev men jag har märkt upp vändpunkterna för att hitta tdc. M50 och M30 hjulen ser likadana ut bara de att dom har missingtooth på olika ställen vad jag förstått. När de hänt på m50 hur märker man de, blir triggerskivan mjuk och går att vrida?

Re: Hjälp slut på ideér

Posted: 16 Oct 2019, 01:28
by Jens92
Har för mig att tdc markering stämmer på m50 oavsett triggerskiva. Annars får du mäta hur många grader bort missing tooth är och ta reda på hur många grader bort den borde vara. Inte hänt mig själv på nån m50 skiva så osäker på hur den beter sig men gissar att om den väl går sönder så går inte bilen iom att tändvinkeln kan hamna var som helst.

Re: Hjälp slut på ideér

Posted: 17 Oct 2019, 22:43
by TheLeaf
Jens92 wrote:Har för mig att tdc markering stämmer på m50 oavsett triggerskiva. Annars får du mäta hur många grader bort missing tooth är och ta reda på hur många grader bort den borde vara. Inte hänt mig själv på nån m50 skiva så osäker på hur den beter sig men gissar att om den väl går sönder så går inte bilen iom att tändvinkeln kan hamna var som helst.
Har kännt på svängningsdämparen nu och verkar inte som gummit är dåligt iaf. Sen kollade jag upp de med spridarna Cyl 1 seriekopplas med Cyl 6 till spridarutgång 1, Cyl 2 seriekopplas med Cyl 5 till spridarutgång 2, Cyl 3 seriekopplas med Cyl 4 till spridarutgång 3 så jag kom ihåg rätt :roll: