Grepproblem e30
Posted: 16 Sep 2018, 20:20
Testade lite 201m oklistrat i helgen och har urkasst grepp.
Bästa ET 8.40 / 158.3km/h / 2.59 60ft
Knappa 500hk turbo m50 i en standard e30.
Kör 26x10.5-15 ET Street diagonaler.
Mjuka standarddämpare fram med sänkfjädrar.
Koni bakstötisar med justerbar retur (ställd på långsam) med standardfjädrar.
Som ni ser på den bedrövliga 60 foten så har jag noll grepp i starten.
Provade med och utan launch och det som kändes bäst var launch 3700rpm @ 0,7bar laddtryck.
Utan launch så boggade den på lägre varv och på högre varv hann jag inte växla till tvåan.
Provade även olika däcktryck:
1kg gav bäst et och sluthastighet med hjulspinn 1an, 2an.
1,2kg gav noll grepp och hjulspinn o sladd hela repan vilket såkart genererade sämst resultat.
0,8 kg snarlik som 1kg men aningen bättre 60ft.
0,5kg greppade i starten och gav troligtvis bättre 60ft (tyvärr fick jag inget tidkort på den repan) men blev så jävla vingligt att ja fick släppa gasen innan mål.
Har ni tips på förbättringar?
Är det pga radialer fram det blev vingligt med 0,5kg och det är det spåret att gå på eller bör jag sikta in mig på renodlade dragracingdämpare typ SPA-1 eller har jag fel värmeteknik?
Värmde på fullavarv på tvåan och släppte på tills jag kände att det bettade eller är bakvagnen helt enkelt inte bättre för rakt-fram-åka?.
Det är ju en bus/gatbil så har ju ingen lust att bygga om den totalt för dragrace men nånting borde gå göra åt?
Edit: kan väl tillägga att jag kör 3.23:1 i bakaxeln och zf 328/m3 låda
Bästa ET 8.40 / 158.3km/h / 2.59 60ft
Knappa 500hk turbo m50 i en standard e30.
Kör 26x10.5-15 ET Street diagonaler.
Mjuka standarddämpare fram med sänkfjädrar.
Koni bakstötisar med justerbar retur (ställd på långsam) med standardfjädrar.
Som ni ser på den bedrövliga 60 foten så har jag noll grepp i starten.
Provade med och utan launch och det som kändes bäst var launch 3700rpm @ 0,7bar laddtryck.
Utan launch så boggade den på lägre varv och på högre varv hann jag inte växla till tvåan.
Provade även olika däcktryck:
1kg gav bäst et och sluthastighet med hjulspinn 1an, 2an.
1,2kg gav noll grepp och hjulspinn o sladd hela repan vilket såkart genererade sämst resultat.
0,8 kg snarlik som 1kg men aningen bättre 60ft.
0,5kg greppade i starten och gav troligtvis bättre 60ft (tyvärr fick jag inget tidkort på den repan) men blev så jävla vingligt att ja fick släppa gasen innan mål.
Har ni tips på förbättringar?
Är det pga radialer fram det blev vingligt med 0,5kg och det är det spåret att gå på eller bör jag sikta in mig på renodlade dragracingdämpare typ SPA-1 eller har jag fel värmeteknik?
Värmde på fullavarv på tvåan och släppte på tills jag kände att det bettade eller är bakvagnen helt enkelt inte bättre för rakt-fram-åka?.
Det är ju en bus/gatbil så har ju ingen lust att bygga om den totalt för dragrace men nånting borde gå göra åt?
Edit: kan väl tillägga att jag kör 3.23:1 i bakaxeln och zf 328/m3 låda