Page 1 of 1

2-takts vespa med turbo, bra snyt.

Posted: 10 Jan 2006, 22:34
by peppe
http://video.google.com/videoplay?docid ... 03&q=turbo

- Alla moppe pojkars våta och sanslösa dröm? Iofs skulle inte jag tacka nej heller.

Posted: 10 Jan 2006, 23:16
by PaparaZZi
hahahaha den var skoj den!! :lol:

Posted: 11 Jan 2006, 09:03
by TurboFall
Haha 46 HP,inte dåligt på en moppeliped :D

Posted: 11 Jan 2006, 18:47
by Simon__
Johnny wrote:Dock inte moped, måste vara en 125:a. Fräckt med ladd vid 10.000rpm.. haha. 8)

Mm, 42hp vid 0.6 bar låter att vara lite mycket för en 50 kubikare, för man lär man ha bortåt 30 hästar sugis och det är lite väl mycket för en moppemotor.

Posted: 12 Jan 2006, 02:00
by Nobbe
Fattar inte ens hur dom fått turbon att lira på ihop me en 2T motorn :shock:

Posted: 12 Jan 2006, 07:20
by peppe
Nobbe wrote:Fattar inte ens hur dom fått turbon att lira på ihop me en 2T motorn :shock:


Det är ju inte helt ovanligt finns ju fler än två klurbubbar som löser sådana frågor som andra äter fruckost.

Det jag dock funderar över är att att då dom bromsar vespan på rullen där, kör dom utan avgasystem. Som alla vet är ju det en viktig nyckel på 2-taktare.

Dom kan väll inte ha hittat en turbo som blir "avstämd" i förhållande till ett avgasystem på de där? Jag förstår inte.

Galet i vilket fall.

Posted: 12 Jan 2006, 07:42
by bmw_pelle
I staterna finns det ju "många" skoter 2-taktare med turbo!

Finns i bla mountain mod mania filmerna.

Finns även en och annan tokig svensk typ tikka som har satt turbo på 2-takt!

Han har nu även kompressor kit till RX1:orna!

Kolla in på http://www.tikka.se/

Posted: 12 Jan 2006, 15:00
by powerpak
peppe wrote:
Nobbe wrote:Fattar inte ens hur dom fått turbon att lira på ihop me en 2T motorn :shock:


Det är ju inte helt ovanligt finns ju fler än två klurbubbar som löser sådana frågor som andra äter fruckost.

Det jag dock funderar över är att att då dom bromsar vespan på rullen där, kör dom utan avgasystem. Som alla vet är ju det en viktig nyckel på 2-taktare.

Dom kan väll inte ha hittat en turbo som blir "avstämd" i förhållande till ett avgasystem på de där? Jag förstår inte.

Galet i vilket fall.


Tittar du under motorn så sitter expansionskammaren fortfarande där, det är mellan ljuddämparen och kammaren turbon är monterad antar jag. coolt!
bevis på att tvåtakt och turbo visst funkar! :twisted:

Posted: 12 Jan 2006, 15:12
by Nobbe
powerpak wrote:
peppe wrote:
Nobbe wrote:Fattar inte ens hur dom fått turbon att lira på ihop me en 2T motorn :shock:


Det är ju inte helt ovanligt finns ju fler än två klurbubbar som löser sådana frågor som andra äter fruckost.

Det jag dock funderar över är att att då dom bromsar vespan på rullen där, kör dom utan avgasystem. Som alla vet är ju det en viktig nyckel på 2-taktare.


Dom kan väll inte ha hittat en turbo som blir "avstämd" i förhållande till ett avgasystem på de där? Jag förstår inte.

Galet i vilket fall.


Jo, klart de funkar...men man tycker ju 90% av all lyft borde blåsa rakt igenom...Men de måste ju va ett jävligt klurigt å nuga avstämt avgas-systen iaf. Sen beror de ju iof på hur portarna ser ut..spol-kanalerna lär ju sitta jävligt högt upp bla. Skulle nog tro den där cylindern inte e ett dugg lik en original iaf.

Posted: 12 Jan 2006, 16:27
by peppe
powerpak wrote:
peppe wrote:
Nobbe wrote:Fattar inte ens hur dom fått turbon att lira på ihop me en 2T motorn :shock:


Det är ju inte helt ovanligt finns ju fler än två klurbubbar som löser sådana frågor som andra äter fruckost.

Det jag dock funderar över är att att då dom bromsar vespan på rullen där, kör dom utan avgasystem. Som alla vet är ju det en viktig nyckel på 2-taktare.

Dom kan väll inte ha hittat en turbo som blir "avstämd" i förhållande till ett avgasystem på de där? Jag förstår inte.

Galet i vilket fall.


Tittar du under motorn så sitter expansionskammaren fortfarande där, det är mellan ljuddämparen och kammaren turbon är monterad antar jag. coolt!
bevis på att tvåtakt och turbo visst funkar! :twisted:


Turbon blåser ju rakt ut då den står på rullarna, dom filmar ju även rakt in i turbon.. :?

Kikade igen, såg expansions kammaren nu, yay. Men ljudämpare? Var ju riktigt äckligt ljud :P

Posted: 13 Jan 2006, 13:25
by Misano
Fränt 8)

Som powerpak skrev så ser det ut som expantionskammaren sitter under där och sen går avgaserna in i turbon. Sen en ljuddämpare efter turbon skulle väl inte skada :)

Posted: 13 Jan 2006, 15:35
by camata
bmw_pelle wrote:I staterna finns det ju "många" skoter 2-taktare med turbo!

Finns i bla mountain mod mania filmerna.

Finns även en och annan tokig svensk typ tikka som har satt turbo på 2-takt!

Han har nu även kompressor kit till RX1:orna!

Kolla in på http://www.tikka.se/


Tikka är en idiot, och det står jag för. (jo, jag är en MYCKET missnöjd f.d. kund)

Han har kört en twinturbo Thundercat till typ 313hk, och det är väl aningen imponerande. Undra om det inte var på 98-soppa, också! Om det är de 1000cc från fabrik så är det klart bra.