Page 1 of 1
Regga e30 320 med m51d25?
Posted: 14 Oct 2017, 11:26
by Gurra142
Tjena! Har varit och köpt mig en mycket fin rostfri e30 tourin 320 men med utbytt motor till m20b25 (ej reggae med b25) men motorn var totalt värdelös fanns inget som gick att använda av motorn. Nu var min tanke (dieselfantast som man är) att stoppa ner en m51d25 i bilen och undrar hur det blir med reggning med nya motorn? Är det tvärstopp eller funkar det? Sen har jag även lite funderingar kring vad som behövs för att bygga ihop den. Har en komplett e34 525tds att ta grejerna ifrån och hade tänkt använda m21d24 mekpump. Behöver lite tips och råd på vad man ska tänka på!

Re: Regga e30 320 med m51d25?
Posted: 15 Oct 2017, 14:04
by bmw-slangen
Jodå, det går. Men du är tvungen att registrera det som ombyggt fordon.
Men du måste verkligen vilja göra detta från hjärtat, finns ingen ekonomisk vinst i detta.
Räkna med registreringskostnader på runt 8000 SEK, addera sedan kostnader för alla delar som du inte kan flytta över från E34 och alla delar som måste specialtillverkas till E30 eller andra delar som måste inhandlas (bromsar, framfjädrar, kanske något kring bränslerör/tank/pump, kanske annan utväxling på differential, kanske annat instrumentkluster eller delar från något annat, osv osv osv).
Vanligt byte av motor kan göras så länge som effektökningen är max 20% och vridmomentökningen är max 10%.
En E30 320i med Motronic har 129 hk och 164 Nm. Den övre gränsen blir då 155 hk och 180 Nm.
En M51D25OL har väl runt 143 hk och 260 Nm.
Faller alltså på vridmomentet.
Så du kan inte använda den enkla 20/10 regeln för motorbytet.
Nästa steg är att registrera bilen som ombyggt fordon. Då har du möjlighet till max 15kW/100 kg. En 320i enligt instruktionsboken väger tom (körklar,fulltankad,utan extrautrustning) 1090 kg för 2D och 1115 för 4D. En Touring antagligen lite mer. Men med en dieselmotor lär den väga mer.
Låt oss anta 1100 kg vilket ger en maxeffekt på 15*11 = 165 kW = 224 hk
Detta fungerar!
För att få registrera den som ombyggt fordon måste man byta motor, växellåda, drivlina, bromsar, differential och andra saker (som dämpare/fjädrar fram). Och detta måste du göra vid ditt byte ändåså, så det ska inte vara några problem.
Lite osäker vilka avgasregler som gäller vid byte tilldieselmotorer för ombyggda fordon, men jag tror kravet är att det ska finnas en fungerande köldstartsanordning och klara utsläppsprovet vid kontrollbesiktning - men detta måste du såklart kolla med SFRO för att få full klarhet i.
Sen tillkommer såklart en kostnad kring registreringen och olika besiktningar för ett ombyggt fordon. Här kommer bara en fingervisning, exakta kostnader eller förklaringar får du från din närmsta SFRO-besiktningsman.
Bygginspektion : 4500 SEK
Bullerprov : 1250 SEK
Övrigt : 1000 SEK (tex registreringsbesiktning, administrativa avgifter, med mera)
Resor/Bensin/Övrigt : 1000 SEK
Så budgetera runt 8000 SEK för detta.