Page 1 of 1

M5 turbo

Posted: 19 Sep 2017, 18:40
by Fredzze
Hej Ska nu sälja bilen för att göra plats till nya projekt.

Image
Image
Image
Image

Fler bilder finns i projektråden:
http://server.pure-pf.com/phpBB/viewtop ... =2&t=80736" onclick="window.open(this.href);return false;

Blocket annons:
https://www.blocket.se/helsingborg/Bmw_ ... a=23_3&w=3" onclick="window.open(this.href);return false;


Hej!

Nu ska jag sälja min m5a p.g.a att jag vill testa något nytt. Jag köpte bilen original för ca 4 år sedan och har gjort mestadels av ombyggnationen själv.
Bilen har körts med turbo knappt en säsong utan problem.

Här är lite fakta vad som är gjort med bilen

s38b36

Botten:

Borrat till 94mm.
Deckat och honat.
CP kolvar 8.5.1.
H-profil stakar.
Cooperring toppackning.
ARP bultar till allt.
Nya packningar, kedjor, släpor, spännare mm BMW original.
Allt viktat och balanserat.
M3 3,2 kedjespännare.

Topp:

Planat.
Hårdare ventilfjädrar.
Retainers i CrMo.
Nya tätningar, packningar mm.

Sprut och tändning:

Maxxecu.
Vag spolar.
Fräst ventilkåpa och förlängda stift för att spolarna skulle passa på 3,6 kåpan.

Bränslesystem:

Nuke catchtank.
Dubbla DW301 i catchtanken.
Dubbla Nuke filter.
M5 original som förpump i tanken.
AN10 matning och AN8 retur.
Svarta stålomspunna och nylonomspunna slangar.
Svarta AN kopplingar.
Nuke Y-kors.
Nuke fuelrail.
Nuke bränsletrycksregulator.
Bosch 2200cc spridare.

Tryck, Avgas:

PPF grenrör.
Precision 7675.
Precision 66mm Wastegate.
3,5" downpipe och avgas med en dämpare och screampipe.
3" tryckrör i alu.
PPF 75mm dump.
Tube and fine intercooler.
Modifierat original insug.

Kylning:

Griffin kylare.
Ombyggda vattenrör.
Spal 414mm fläkt.
Mesa Cool oljekylare med stål och nylån omspunna slangar.

Drivlina/Chassi:

Billet svänghjul 2,8 kg
Sachs racing dubbelskivig koppling med tjocka keramiska 6-puckade lameller. (Specad till över 1300nm).
Tilton hydrauliskt urtrampningslager.
Omsvetsad 530 e60 diesel låda. ( 6 växlad ).
Egen kardan byggd från en 530 Diesel kardan.
Ny största hardy och stödlager.
Kardanring.
Stumt monterad M5 210 diff.
Pulverlackad brygga och bärarmar bak.
Powerflex svarta polyuretan bussningar i bakvagnen.
Nya Hjullager runt om.
D2 coilovers.

Hjul och bromsar

Nyrenoverade Oz Futura.
Michelin Super Sport däck.
D2 330mm bromsar fram. (Lackade i bilens färg).
Renoverade originalbromsar bak med nya Brembo belägg och skivor.

Inredning

Bytt till svart skinninredning.
Nyrenoverade M3 e36 Vaderstolar.
Egenbyggd halvbur lackad i bilens färg.
Utskurna foamalux skivor klädda i alcantara istället för baksäte.
Riktiga brandsläckare.
Träskiva i skuffen klädd med alcantara som bränslesystemet är fastskruvat i.
Diverse kolfiberdetaljer.

760hk och 930nm på 1,4 bar.
Karossen är lite repig och har några bulor. Bilen är inte besiktigad.
Kan säljas lite billigare med ett par y rondell fälgar istället om så önskas.
För mer info finns det två projekttrådar.

https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=283396" onclick="window.open(this.href);return false;

http://server.pure-pf.com/phpBB/viewtop ... =2&t=80736" onclick="window.open(this.href);return false;

Eventuell provkörning görs av mig bakom ratten. Byten kan vara intressant mot någon annan rolig bil.
Finans går att ordna.

Mvh Fredrik