Page 1 of 1
210 diff i e36 med 540 axlar how to?
Posted: 22 Aug 2017, 09:27
by robinc97
Hej!
Ja, som rubriken lyder har jag planer på att byta ut diffen i min E36 325 coupe mot en 210 diff från E34 med 540 drivaxlar då jag ska köra en M50B28 turbo som ska byggas nu under vinter, men känner inte att original axlar och differential är mycket att hänga i granen då knutarna på 325 axlarna är så värdelösa.
Frågan är vad behövs införskaffas och vad behövs ändras och bytas för att få en 210 diff att passa?
Alternativ 2 är enbart att smacka ihop 540 axlarna och köra en E36 328 lamelldiff. Vad behöver jag byta och införskaffa för att få den att lira?
Mvh
Re: 210 diff i e36 med 540 axlar how to?
Posted: 22 Aug 2017, 15:29
by _Kalle_
Ett annat alternativ är ju bakvagnen från e36 m3 3.2. Den har väl 210 diff?
Re: 210 diff i e36 med 540 axlar how to?
Posted: 23 Aug 2017, 12:32
by robinc97
_Kalle_ wrote:Ett annat alternativ är ju bakvagnen från e36 m3 3.2. Den har väl 210 diff?
Hmm, är inte den bakvagnen ganska ovanlig och snuskigt dyr?
Re: 210 diff i e36 med 540 axlar how to?
Posted: 24 Aug 2017, 07:54
by uranium
robinc97 wrote:_Kalle_ wrote:Ett annat alternativ är ju bakvagnen från e36 m3 3.2. Den har väl 210 diff?
Hmm, är inte den bakvagnen ganska ovanlig och snuskigt dyr?
Kommer ut på annons titt som tätt, håll lite utkik bara. Så himla dyr tycker jag inte att en komplett 3,2 bakvagn är om man tänker på hur smidigt det är att bara bulta dit utan huvudvärk, och få 210 diff och grövre drivaxlar. Men visst kostar det ett gäng med tusenlappar.
Kan inte minnas att jag sett nån som modifierat dit axlar och diff från 540, så kan inte svara på hur jobbig operation det är. Men eftersom det är helt olika bakvagnar så gissar jag att det inte är helt lätt.
Re: 210 diff i e36 med 540 axlar how to?
Posted: 29 Aug 2017, 12:48
by Supra^
Kommer att göra detta själv nu kommande vinter, då 3.2 m3ans grejor kostar närmare tiotusenlappar...
- Krävs egentligen E32/E34 typ210, custom svetsa diffens framfäste (tex. CES motorsport), bakfäste på diffen är direkt passande från 3.2 m3, eller alternativt CES motorsport förstärkt. Drivaxlar tex E34 530-540-M5, dom har stora 108mm knutarna.
- Naven från E34 passar bolt-on (samma lagerstorlek), men abs-ringen måste flyttas så den träffar vid givaren. Någon liten modifiering på bärarnarna krävs för att rymma stora knutarna (yttre ändan nära naven).
- Ingående axel på diffen är med stor cv-knut (108mm, samma som drivaxlarna) så man får anpassa kardanen därefter eller byta ingående axelns medbringare till mindre cv. Har själv detta som problem då jag har 3.2 m3 6-vxl låda (s6s) och den har "lilla" 95mm hardyskivan, och diffen har "stora" cv:n. Det finns inte en enda kardanaxel som går att lätt pyssla ihop med stora bakändan och lilla framändan...
Re: 210 diff i e36 med 540 axlar how to?
Posted: 01 Sep 2017, 21:16
by robinc97
Supra^ wrote:Kommer att göra detta själv nu kommande vinter, då 3.2 m3ans grejor kostar närmare tiotusenlappar...
- Krävs egentligen E32/E34 typ210, custom svetsa diffens framfäste (tex. CES motorsport), bakfäste på diffen är direkt passande från 3.2 m3, eller alternativt CES motorsport förstärkt. Drivaxlar tex E34 530-540-M5, dom har stora 108mm knutarna.
- Naven från E34 passar bolt-on (samma lagerstorlek), men abs-ringen måste flyttas så den träffar vid givaren. Någon liten modifiering på bärarnarna krävs för att rymma stora knutarna (yttre ändan nära naven).
- Ingående axel på diffen är med stor cv-knut (108mm, samma som drivaxlarna) så man får anpassa kardanen därefter eller byta ingående axelns medbringare till mindre cv. Har själv detta som problem då jag har 3.2 m3 6-vxl låda (s6s) och den har "lilla" 95mm hardyskivan, och diffen har "stora" cv:n. Det finns inte en enda kardanaxel som går att lätt pyssla ihop med stora bakändan och lilla framändan...
Antingen är jag blind eller efterbliven, men hittade inget vettigt på deras hemsida :/
Men det finns inte chans man kan köra 325:ans 188diff tillsammans med E34:ans 540 axlar (210diffen)? För o slippa strulet med 210 diffen att försöka modda dit
Re: 210 diff i e36 med 540 axlar how to?
Posted: 02 Sep 2017, 12:36
by Supra^
robinc97 wrote:
Antingen är jag blind eller efterbliven, men hittade inget vettigt på deras hemsida :/
Men det finns inte chans man kan köra 325:ans 188diff tillsammans med E34:ans 540 axlar (210diffen)? För o slippa strulet med 210 diffen att försöka modda dit
Här har du länk på grejorna:
http://www.cesmotorsport.com/documents/69.html
Ja det lär ska finnas medbringare till typ188 som har stora bultfördelningen 94mm (passar alltså 108mm knutarna på E34 axlarna), hittas kanske på e34 530 v8an om jag minns rätt. Vet inte om det ändå blir alls enklare, då man ändå måste modda naven o det tycker jag är det största arbetet. E34 axlarna vet jag inte heller om dom passar rakt sen mera, då 188an är smalare än 210an.
EDIT:
Delnummer på utgående medbringare typ188 diff stora knutarna:
http://www.realoem.com/bmw/enUS/part?id ... 3132227265
Finns ju även på E36 M3, vilket betyder att man kan använda E36 M3 drivaxlar också om man vill slippa lätt undan. Då har man stora knutarna och samma drivaxlar som E34. Problemet är ju närmast det att yttre knuten inte är bytbar på E36-modellernas drivaxlar, så det blir dyrt då något annat än inre knuten pajar, speciellt om man köper sviktstålaxlar och kör sönder nåt. Därför modifiering till E34 axlarna.
Re: 210 diff i e36 med 540 axlar how to?
Posted: 12 Sep 2017, 19:35
by Niklas Sandström
M3 drivaxlarna har grövre splines ute i navet så dom passar inte till 325.
Skickat från min SM-G920F via Tapatalk
Re: 210 diff i e36 med 540 axlar how to?
Posted: 12 Sep 2017, 19:47
by Supra^
Niklas Sandström wrote:M3 drivaxlarna har grövre splines ute i navet så dom passar inte till 325.
Skickat från min SM-G920F via Tapatalk
Oj då, det hade jag glömt bort. Så man måste då byta naven också till M3 om man vill köra dom axlarna, mao. inte lönsamt.
Re: 210 diff i e36 med 540 axlar how to?
Posted: 14 Sep 2017, 17:45
by Niklas Sandström
Och m3 har grövre hjullager så naven passar inte heller.
Skickat från min SM-G920F via Tapatalk
Re: 210 diff i e36 med 540 axlar how to?
Posted: 15 Sep 2017, 08:46
by Supra^
Tycks vara jo, lageryttermått 75 vs 85mm. Finns inte alltför mycket plussidor med M3-delarna då man i stort sett måste byta allt, och isåfall lönar det ju sig att skaffa 3.2:ans grejor då man får stora diffen då. Vill bara kosta en hel del o vara svårt att få tag på, vilket hämtar oss tillbaka till en vettig lösning som är den som står i rubriken.
Re: 210 diff i e36 med 540 axlar how to?
Posted: 16 Sep 2017, 13:46
by robinc97
Tja!
Verkar som om det kommer bli lite för mycket krångel för min del med 210 och liknande tillbehör som måste göras för att få ihop! Så får gå med att köra 328 drivaxlar på en 188 diff svetsad då det enda bilen egentligen kommer göra är att åka gata och gasa och börna lite på träffar osv.. Tackar för alla tips jag fått iallafall!
Mvh
Re: 210 diff i e36 med 540 axlar how to?
Posted: 16 Sep 2017, 21:59
by Supra^
robinc97 wrote:Tja!
Verkar som om det kommer bli lite för mycket krångel för min del med 210 och liknande tillbehör som måste göras för att få ihop! Så får gå med att köra 328 drivaxlar på en 188 diff svetsad då det enda bilen egentligen kommer göra är att åka gata och gasa och börna lite på träffar osv.. Tackar för alla tips jag fått iallafall!
Mvh
Ja det beror väl på hur mycket effekt du ska ha ner i gatan. Min typ188 drivlina med 25%lsd o 328 drivaxlar i e36 har nu rasat 3ggr denna säsong, på gata i gatukörning med 235/40/17gatdäck och ca 600whp.
1st diffkåpa, 1st drivknut o 1st drivaxel. O jag buskör inte.
Re: 210 diff i e36 med 540 axlar how to?
Posted: 21 Sep 2017, 06:53
by robinc97
Supra^ wrote:robinc97 wrote:Tja!
Verkar som om det kommer bli lite för mycket krångel för min del med 210 och liknande tillbehör som måste göras för att få ihop! Så får gå med att köra 328 drivaxlar på en 188 diff svetsad då det enda bilen egentligen kommer göra är att åka gata och gasa och börna lite på träffar osv.. Tackar för alla tips jag fått iallafall!
Mvh
Ja det beror väl på hur mycket effekt du ska ha ner i gatan. Min typ188 drivlina med 25%lsd o 328 drivaxlar i e36 har nu rasat 3ggr denna säsong, på gata i gatukörning med 235/40/17gatdäck och ca 600whp.
1st diffkåpa, 1st drivknut o 1st drivaxel. O jag buskör inte.
Ja blir nog inte den effekten iallafall för det tror jag inte stakarna kommer att gilla ^^ Siktar väll mer mot en 400whp för att vara på den "säkra" sidan i det hela
Bara för att kunna rejsa lite folk och bju börn på någon träff här o var ^^, diffkåpa kommer jag nog uppgradera dock, efter man hört flertal folk som knäcker dem jäkla lätt
Har denna setup än sålänge iallafall:
Spec på motorn:
10-1 i komp. B28 kolvar ickevanos stakar b28 vev ickevanos 2.5 topp portad. Org vanos insugs kam icke vanos insugskam på avgas. In 228grader dur 9.0 lyft. Avgas 240 duration 9.7 i lyft. Vanos triggerhjul. Vanos kamsignal. Arp topp bultar. Coopering packning.
T70 super
60mm WG
VEMS pnp
GSS340 Style 340l/h
875cc spridare
3" hela vägen
Tourqe alu kyl med el fläkt
ZF låda från en E39 528i
Original kardan från E36 325:an
188 diff svetsad 325
328 axlar
sen lite smått o gott och det mesta original
Nästa vinter blir det väll H-profil och sen försöka att få dit en 210 diff antar jag
Re: 210 diff i e36 med 540 axlar how to?
Posted: 05 Oct 2017, 17:23
by robinc97
Supra^ wrote:robinc97 wrote:Tja!
Verkar som om det kommer bli lite för mycket krångel för min del med 210 och liknande tillbehör som måste göras för att få ihop! Så får gå med att köra 328 drivaxlar på en 188 diff svetsad då det enda bilen egentligen kommer göra är att åka gata och gasa och börna lite på träffar osv.. Tackar för alla tips jag fått iallafall!
Mvh
Ja det beror väl på hur mycket effekt du ska ha ner i gatan. Min typ188 drivlina med 25%lsd o 328 drivaxlar i e36 har nu rasat 3ggr denna säsong, på gata i gatukörning med 235/40/17gatdäck och ca 600whp.
1st diffkåpa, 1st drivknut o 1st drivaxel. O jag buskör inte.
Kom på en fråga, E36 M3 3.0 axlarna? Är de för 188 huset? Hur håller de isåfall?
Re: 210 diff i e36 med 540 axlar how to?
Posted: 05 Oct 2017, 19:04
by Supra^
robinc97 wrote:Supra^ wrote:robinc97 wrote:Tja!
Verkar som om det kommer bli lite för mycket krångel för min del med 210 och liknande tillbehör som måste göras för att få ihop! Så får gå med att köra 328 drivaxlar på en 188 diff svetsad då det enda bilen egentligen kommer göra är att åka gata och gasa och börna lite på träffar osv.. Tackar för alla tips jag fått iallafall!
Mvh
Ja det beror väl på hur mycket effekt du ska ha ner i gatan. Min typ188 drivlina med 25%lsd o 328 drivaxlar i e36 har nu rasat 3ggr denna säsong, på gata i gatukörning med 235/40/17gatdäck och ca 600whp.
1st diffkåpa, 1st drivknut o 1st drivaxel. O jag buskör inte.
Kom på en fråga, E36 M3 3.0 axlarna? Är de för 188 huset? Hur håller de isåfall?
Jo, dom är för 188 huset med större knutar, men som Niklas tidigare påpekade, är dom olika storlek i yttre ändan vs. "standard" E36:or., så man hamnar byta åtminstone lager+nav för att få dit dom. Med samma arbete kan man ju direkt