Page 1 of 1
m50b25 i en e36 323
Posted: 04 Aug 2017, 19:02
by pramfalk
Hej! Ny medlem här, men har lurkat på detta forum i ett par år! Sett vilken kunskap många här sitter på, så hoppas någon kan hjälpa mig!
När denna drift säsongen är över känner jag att det är dags att bli av med min m52b25 med trasig vanos hehe. Har en bmw e36 323 från 1996. Min plan var att under vintern stoppa in en m50 och turbokonvertera den, Siktar på att nå 260-300 hästar. Detta är det första motorbytet jag kommer göra, så försöker suga in och lära mig så mycket som möjligt innan!
Googlat i en vecka nu på detta både här och på andra forum, hittat ett par trådar men inga med konkreta svar på frågan. Så ber om ursäkt om detta redan är besvarat någonstans, men jag har försökt!
Det jag har läst, är att m50 använder andra boxar än m52, och min gissning är då att kabelhärvan från min m52 inte passar? Någon som vet?
Passar allt annat? Dvs växellåda osv? Något annat viktigt att tänka på?
Tacksam för alla svar och hjälp jag kan få!

Re: m50b25 i en e36 323
Posted: 23 Oct 2017, 09:40
by nookie
M50 har bosch-box, M52 kör Siemens så elen är annorlunda, växellåda passar rakt av, den du har i 323 är samma som 328/M3 3,0 om jag inte minns fel... det va ett tag sedan..
Re: m50b25 i en e36 323
Posted: 12 Nov 2017, 15:47
by pramfalk
nookie wrote:M50 har bosch-box, M52 kör Siemens så elen är annorlunda, växellåda passar rakt av, den du har i 323 är samma som 328/M3 3,0 om jag inte minns fel... det va ett tag sedan..
Alright, Tack så mycket!
Står just nu i valet och kvalet om man bara ska turbokonvertera m52:an och köra tills det rasar... Med tanke på mitt effektmål så känns det som det ska hålla ett tag iaf? Och när det rasar flytta över alla turbodelar till m50'n. Men känns ovärt om det inte ens håller 1 driftbash lixom... Hmm

Re: m50b25 i en e36 323
Posted: 20 Nov 2017, 08:56
by robinc97
Folk åker ju runt 400 häst i en oöppnad m50 maskin

Så 350whp fungerar nog utan problem tillsammans med ett fekzen chip om du nu vill leva lite "budget"

Re: m50b25 i en e36 323
Posted: 25 Nov 2017, 14:13
by pramfalk
robinc97 wrote:Folk åker ju runt 400 häst i en oöppnad m50 maskin

Så 350whp fungerar nog utan problem tillsammans med ett fekzen chip om du nu vill leva lite "budget"

Jo men precis! Liiiite budget vill jag väl leva ändå, vill ha pengar över till däck och släp osv

Re: m50b25 i en e36 323
Posted: 25 Nov 2017, 22:21
by Jesper Mäki
Vill minnas att det bara är 328an som har zf-lådan (ofta kallad m3 eller 330-låda) 325 och mindre har den klenare getraglådan. Getragen har även den lilla hardyn (76mm) medans zf har mellanhardyn (96mm). Finns ”konverteringshardy” (gjord i alu med nå slags plastbussningar) att köpa från mellan till lilla bultcirkeln på tex bakaxeldelar.
Getragen passar däremot att bulta på mot både m50 och m52 så det passar, ingående axel tror jag också är samma dvs 29mm 10 splines.
Re: m50b25 i en e36 323
Posted: 29 Nov 2017, 07:54
by robinc97
nookie wrote:M50 har bosch-box, M52 kör Siemens så elen är annorlunda, växellåda passar rakt av, den du har i 323 är samma som 328/M3 3,0 om jag inte minns fel... det va ett tag sedan..
Fyi så har även M50 siemens box på B20 motorerna

Re: m50b25 i en e36 323
Posted: 29 Nov 2017, 08:13
by robinc97
Jesper Mäki wrote:Vill minnas att det bara är 328an som har zf-lådan (ofta kallad m3 eller 330-låda) 325 och mindre har den klenare getraglådan. Getragen har även den lilla hardyn (76mm) medans zf har mellanhardyn (96mm). Finns ”konverteringshardy” (gjord i alu med nå slags plastbussningar) att köpa från mellan till lilla bultcirkeln på tex bakaxeldelar.
Getragen passar däremot att bulta på mot både m50 och m52 så det passar, ingående axel tror jag också är samma dvs 29mm 10 splines.
Jag kör med ZF lådan från en E39 528i, ska tåla bra med stryk innan den viker sig, kostar inte många pesos den
Är väll 28mm 10 splines och inte 29mm?
328 ZF lådan är även snuskigt dyr egentligen och inte så lätt att få tag på längre tyvärr :/
Re: m50b25 i en e36 323
Posted: 29 Nov 2017, 08:38
by robinc97
pramfalk wrote:robinc97 wrote:Folk åker ju runt 400 häst i en oöppnad m50 maskin

Så 350whp fungerar nog utan problem tillsammans med ett fekzen chip om du nu vill leva lite "budget"

Jo men precis! Liiiite budget vill jag väl leva ändå, vill ha pengar över till däck och släp osv

Bara o köra, B25:or är inte pissdyra längre av någon konstig anledning

Eller om du kanske redan har en liggandes?

om inte så finns en i Motala med ex antal delar plockade får en vacker summa
Skulle satsa direkt egentligen på att smacka i en M50 maskin och turbo mata den, så kan du ju fixa iordning din M52 vid sidan av så den kan agera reserv maskin ifall M50in skulle kasta in handduken.
Kina grenrör (MrTuning har ett schysst topmount for E36), ebay T70 snurra, 650cc spridare (?), lite större pump, intercooler rörkit finns hos jspec färdig för E36 topmount (får ju köra med silikonadaptrar obviusly för o passa in allt), biltema intercooler, fekzen live chip o lite smått o gott.
Du kan ju även gå "all in" i kopplingsväg och slå till på ett M20 svänghjul som är lättat o balanserat, 618 tryckplatta och en 6 eller 4 puckad stum sinter så har du en vettig koppling som ska hålla för iallafall minst 700-800 pollar
Håller själv på med turbokonvertering av min 325:a men med lite "värre" maskin
https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=322155" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: m50b25 i en e36 323
Posted: 03 Dec 2017, 22:38
by Jesper Mäki
robinc97 wrote:Jesper Mäki wrote:Vill minnas att det bara är 328an som har zf-lådan (ofta kallad m3 eller 330-låda) 325 och mindre har den klenare getraglådan. Getragen har även den lilla hardyn (76mm) medans zf har mellanhardyn (96mm). Finns ”konverteringshardy” (gjord i alu med nå slags plastbussningar) att köpa från mellan till lilla bultcirkeln på tex bakaxeldelar.
Getragen passar däremot att bulta på mot både m50 och m52 så det passar, ingående axel tror jag också är samma dvs 29mm 10 splines.
Jag kör med ZF lådan från en E39 528i, ska tåla bra med stryk innan den viker sig, kostar inte många pesos den
Är väll 28mm 10 splines och inte 29mm?
328 ZF lådan är även snuskigt dyr egentligen och inte så lätt att få tag på längre tyvärr :/
328 zf ska väl vara samma låda som 525,528, 330 osv? Zf från e34 har nåt extra fäste i lådan men såvitt jag vet är innehållet detsamma.
Ja axeln är typ 28-28,5mm, men benämns som 29mm på flera ställen där man kan köpa lameller

Re: m50b25 i en e36 323
Posted: 04 Dec 2017, 13:12
by robinc97
Jesper Mäki wrote:robinc97 wrote:Jesper Mäki wrote:Vill minnas att det bara är 328an som har zf-lådan (ofta kallad m3 eller 330-låda) 325 och mindre har den klenare getraglådan. Getragen har även den lilla hardyn (76mm) medans zf har mellanhardyn (96mm). Finns ”konverteringshardy” (gjord i alu med nå slags plastbussningar) att köpa från mellan till lilla bultcirkeln på tex bakaxeldelar.
Getragen passar däremot att bulta på mot både m50 och m52 så det passar, ingående axel tror jag också är samma dvs 29mm 10 splines.
Jag kör med ZF lådan från en E39 528i, ska tåla bra med stryk innan den viker sig, kostar inte många pesos den
Är väll 28mm 10 splines och inte 29mm?
328 ZF lådan är även snuskigt dyr egentligen och inte så lätt att få tag på längre tyvärr :/
328 zf ska väl vara samma låda som 525,528, 330 osv? Zf från e34 har nåt extra fäste i lådan men såvitt jag vet är innehållet detsamma.
Ja axeln är typ 28-28,5mm, men benämns som 29mm på flera ställen där man kan köpa lameller

Inte en aning om hur innanmätet är på 328 jämtemot resterande

enda jag vet är att getrag lådorna kan man rensa på original effekt
29mm har jag nog aldrig sett :O bara sett 28
Re: m50b25 i en e36 323
Posted: 06 Dec 2017, 01:14
by pramfalk
robinc97 wrote:pramfalk wrote:robinc97 wrote:Folk åker ju runt 400 häst i en oöppnad m50 maskin

Så 350whp fungerar nog utan problem tillsammans med ett fekzen chip om du nu vill leva lite "budget"

Jo men precis! Liiiite budget vill jag väl leva ändå, vill ha pengar över till däck och släp osv

Bara o köra, B25:or är inte pissdyra längre av någon konstig anledning

Eller om du kanske redan har en liggandes?

om inte så finns en i Motala med ex antal delar plockade får en vacker summa
Skulle satsa direkt egentligen på att smacka i en M50 maskin och turbo mata den, så kan du ju fixa iordning din M52 vid sidan av så den kan agera reserv maskin ifall M50in skulle kasta in handduken.
Kina grenrör (MrTuning har ett schysst topmount for E36), ebay T70 snurra, 650cc spridare (?), lite större pump, intercooler rörkit finns hos jspec färdig för E36 topmount (får ju köra med silikonadaptrar obviusly för o passa in allt), biltema intercooler, fekzen live chip o lite smått o gott.
Håller själv på med turbokonvertering av min 325:a men med lite "värre" maskin
https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=322155" onclick="window.open(this.href);return false;
Tackar för alla tips!

Tänkte kika lite på skicket min motor är i, och bestämma mig därefter. Inte hittat någon m50 för en vettig peng än heller, men skulle såklart vara den bästa lösningen för pålitlighet... Vill köra oöppnat då jag inte vill ta mig vatten över huvudet, första riktiga projektet detta.
Typ exakt det receptet jag tänkte köra fast nedmonterad turbo!
Ooh, trevligt! Vad ska den användas till?

Re: m50b25 i en e36 323
Posted: 06 Dec 2017, 07:40
by robinc97
M50 kan du lätt hitta, finns 2 på bildelsbasen senast jag kolla, bildelsbasen brukar vara lite dyrare men de kollar ju komp och liknande innan de säljer. bara att skicka upp ett inlägg på facebook i e36 ligan köp o sälj, köp byt sälj för svensk drifting, m50 maffian osv osv. Tips är även om du hittar en M50 så bör du leta efter en ickevanos (stakarna är grövre i dom) må kosta lite mer men ger därefter

vanos fungerar ju med ofcourse. Hade en M50 vanos till salu för nån vecka sedan innan jag såg det här inlägget, fanns i motala

Vet nog en på facebook som kanske säljer M50 snart, Jonny Chill Johansson heter han, han köpte min gamla och ska plocka ihop den igen

En oöppnad M50B25 vanos bör du kunna ladda säkert 0.8 bar utan strul. men mapp är ju a och o
Tips är även om du ska köra turbo så rekommenderar jag topmount, ser mycket bättre ut och mycket smidigare och då ihop allt med! tryckrör blir jätte svåra på nedmonterat, returen blir lite knepig vad jag hört, wg blir trång som tusan osv osv
Min 325 ska för närvarande bara användas för gatbruk, börna lite på träffar, rejsa lite volvos och förnedra dom mm.... alltid roligt att rejsa sånna haha

hoppas väll på en runda 500whp runt där iallafall

skulle vilja ha värre bakvagn om jag ska köra drifting, men de får vänta tills kontot och tiden säger go for it

Re: m50b25 i en e36 323
Posted: 11 Dec 2017, 01:08
by pramfalk
robinc97 wrote:M50 kan du lätt hitta, finns 2 på bildelsbasen senast jag kolla, bildelsbasen brukar vara lite dyrare men de kollar ju komp och liknande innan de säljer. bara att skicka upp ett inlägg på facebook i e36 ligan köp o sälj, köp byt sälj för svensk drifting, m50 maffian osv osv. Tips är även om du hittar en M50 så bör du leta efter en ickevanos (stakarna är grövre i dom) må kosta lite mer men ger därefter

vanos fungerar ju med ofcourse. Hade en M50 vanos till salu för nån vecka sedan innan jag såg det här inlägget, fanns i motala

Vet nog en på facebook som kanske säljer M50 snart, Jonny Chill Johansson heter han, han köpte min gamla och ska plocka ihop den igen

En oöppnad M50B25 vanos bör du kunna ladda säkert 0.8 bar utan strul. men mapp är ju a och o
Tips är även om du ska köra turbo så rekommenderar jag topmount, ser mycket bättre ut och mycket smidigare och då ihop allt med! tryckrör blir jätte svåra på nedmonterat, returen blir lite knepig vad jag hört, wg blir trång som tusan osv osv
Min 325 ska för närvarande bara användas för gatbruk, börna lite på träffar, rejsa lite volvos och förnedra dom mm.... alltid roligt att rejsa sånna haha

hoppas väll på en runda 500whp runt där iallafall

skulle vilja ha värre bakvagn om jag ska köra drifting, men de får vänta tills kontot och tiden säger go for it

Har kikat lite och mailat en skrot, så håller tummarna!
Har redan ett nedmonterat grenrör hemma, så börjar med detta. Snyggare osv med topmount, men måste somsagt hålla kostnader nere!
Låter skoj! Lycka till med det, ska följas

Re: m50b25 i en e36 323
Posted: 23 Dec 2017, 14:38
by robinc97
pramfalk wrote:robinc97 wrote:M50 kan du lätt hitta, finns 2 på bildelsbasen senast jag kolla, bildelsbasen brukar vara lite dyrare men de kollar ju komp och liknande innan de säljer. bara att skicka upp ett inlägg på facebook i e36 ligan köp o sälj, köp byt sälj för svensk drifting, m50 maffian osv osv. Tips är även om du hittar en M50 så bör du leta efter en ickevanos (stakarna är grövre i dom) må kosta lite mer men ger därefter

vanos fungerar ju med ofcourse. Hade en M50 vanos till salu för nån vecka sedan innan jag såg det här inlägget, fanns i motala

Vet nog en på facebook som kanske säljer M50 snart, Jonny Chill Johansson heter han, han köpte min gamla och ska plocka ihop den igen

En oöppnad M50B25 vanos bör du kunna ladda säkert 0.8 bar utan strul. men mapp är ju a och o
Tips är även om du ska köra turbo så rekommenderar jag topmount, ser mycket bättre ut och mycket smidigare och då ihop allt med! tryckrör blir jätte svåra på nedmonterat, returen blir lite knepig vad jag hört, wg blir trång som tusan osv osv
Min 325 ska för närvarande bara användas för gatbruk, börna lite på träffar, rejsa lite volvos och förnedra dom mm.... alltid roligt att rejsa sånna haha

hoppas väll på en runda 500whp runt där iallafall

skulle vilja ha värre bakvagn om jag ska köra drifting, men de får vänta tills kontot och tiden säger go for it

Har kikat lite och mailat en skrot, så håller tummarna!
Har redan ett nedmonterat grenrör hemma, så börjar med detta. Snyggare osv med topmount, men måste somsagt hålla kostnader nere!
Låter skoj! Lycka till med det, ska följas

Låter bra! skapa gärna en bygglog på garaget så man för följa detta bygge när det väl är dags!
Go jul!