Page 1 of 1

B10 Biturbo E85, hjälp med uppgraderingen

Posted: 13 Jul 2017, 19:11
by Old School
För att få mitt projekt godkänt krävs det att jag E85 konverterar och byter styrsystem.
Jag behöver hjälp/tips/råd inför beställning av delar här hos PPF.
Har läst och kollat mycket i forumet men hittar inte mycket info om dubbelturbo.

Motorn är helt original och det kommer den fortsätta att vara (se min projekttråd) med dubbla T25:or och 7,2:1 i komp m.m.

Förutom bränslepump, slangar o.d. kommer även svänghjulet att bytas ut. EML spjällhuset bytes också mot ett med vajer.
Styrsystemet har jag tänkt skulle bli EcuMaster. Ställbar tryckregulator m.m.

Image
(obs, motorn hänger inte i motorfästet....)

Bedömer att man ur denna maskin kan få max ca 400 hk (original 360 hk) Rätta mig om jag har fel här.

Nu till frågorna.

1. Vilka spridare behöver jag ha? Storlek? Hög eller låg -Ohm?
Sitter Bosch 0280150737 på nu (Audi S2 m.fl.), 315 cc/min, 15,9 ohm.
Misstänker att dessa inte är optimala.

2. Kan jag köra med original tändspole och fördelarhus med EcuMaster?

3. Vilka tändstift fungerar bäst till denna setup?

Tacksam för alla råd då jag har lite erfarenhet av turbomaskiner. Även tips utanför mina frågor är välkomna.

/ Kent

Re: B10 Biturbo E85, hjälp med uppgraderingen

Posted: 13 Jul 2017, 21:33
by TheLeaf
Här har du en som byggt Biturbo om du vill läsa lite:

http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=20403" onclick="window.open(this.href);return false;

Re: B10 Biturbo E85, hjälp med uppgraderingen

Posted: 20 Jul 2017, 19:19
by Old School
TheLeaf wrote:Här har du en som byggt Biturbo om du vill läsa lite:

http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=20403" onclick="window.open(this.href);return false;
Tack, jättebra länk.
Synd bara att nästan alla bilderna har försvunnit.....

Re: B10 Biturbo E85, hjälp med uppgraderingen

Posted: 20 Jul 2017, 22:12
by daniel-635
Japp, 399 dollar för att visa mina bilder är jag inte intresserad av att ge...

Spelar egentligen ingen roll om du har en eller två turbo, det begriper varken sprutet eller järnbitarna i motorn.

Jag kör med Siemens Deka 875cc/min spridare, och dom räcker upp mot 500 hk på e85.
BPR7ES stift kör jag med.

Tändningen kan du ju välja lite, jag kör fördelarlöst, med Wastefire, och ett Bosch motorsport Coilpack.
Men det går ju utmärkt att köra med fördelare också, eller med separata spolar.

Re: B10 Biturbo E85, hjälp med uppgraderingen

Posted: 21 Jul 2017, 11:34
by Old School
daniel-635 wrote:Japp, 399 dollar för att visa mina bilder är jag inte intresserad av att ge...

Spelar egentligen ingen roll om du har en eller två turbo, det begriper varken sprutet eller järnbitarna i motorn.

Jag kör med Siemens Deka 875cc/min spridare, och dom räcker upp mot 500 hk på e85.
BPR7ES stift kör jag med.

Tändningen kan du ju välja lite, jag kör fördelarlöst, med Wastefire, och ett Bosch motorsport Coilpack.
Men det går ju utmärkt att köra med fördelare också, eller med separata spolar.
Hehe, jo jag läste ditt tal inför din "bildleverantör" har full förståelse.

Jag hade faktiskt redan, för ett par månader sedan, plöjt igenom hela din tråd (man blir andlös av detta projekt) inför min projektstart och då fanns bilderna kvar.
Tack för svaret, exakt vad jag behövde nu. Motorn ska uppgraderas nu på semestern.
Vill ändra så lite som möjligt på motorn eftersom det är en äkta B10 Biturbo maskin, det kan ju hända att man hittar en Biturbo billigt, utan motor en vacker dag.....

/ Kent