B10 Biturbo Patina E85
Posted: 03 Jul 2017, 20:38
Efter att ha räddat en del ALPINA B10 Biturbo delar från ett avstannat projekt är tanken att delarna ska användas.
Enklast blev att bygga på en ”snik” E34 och försöka få den laglig som SFRO-ombyggt fordon, därav E85.
Grunden är en diamantsvart 520i M20 från 1990, lagom sliten (därav namnet Patina istället för Alpina) men bra i kaross och väldigt lite extrautrustning.
Projektet är igång och snart kommer frågor att dyka upp, har bara byggt ”sugbilar” hittills.
Tanken är att modifiera motorn så lite som möjligt, endast vad som krävs för E85 och eftermarknads styrsystem. Keep it simple…
Data original ALPINA B10 Biturbo motor i stora drag:
Utgångsmaterial BMW M30B35 från 535i E34
Mahle kolvar med oljesprej underifrån.
Bearbetade förbränningsrum i topp.
Andra avgasventiler för högre värmetålighet.
Kompressionsförhållande 7.2:1
Dubbla Garrett T25
Original laddtryck, 0,4 – 0,8 bar (ställbart i originalbilarna)
360 hk, 520 Nm
Växellåda, Getrag 290
Oljekyld LSD diff från M5 m.fl. 3.15 i utväxling
Projektet ska fokusera på funktion och hållbarhet, inte utseende eller stuk.
Solid på insidan allmän på utsidan.
Om det är något uppenbart att tänka på direkt, vad gäller modifiering av motorn inför E85, är jag öppen för förslag.
Fler bilder kommer efter hand.
Enklast blev att bygga på en ”snik” E34 och försöka få den laglig som SFRO-ombyggt fordon, därav E85.
Grunden är en diamantsvart 520i M20 från 1990, lagom sliten (därav namnet Patina istället för Alpina) men bra i kaross och väldigt lite extrautrustning.
Projektet är igång och snart kommer frågor att dyka upp, har bara byggt ”sugbilar” hittills.
Tanken är att modifiera motorn så lite som möjligt, endast vad som krävs för E85 och eftermarknads styrsystem. Keep it simple…
Data original ALPINA B10 Biturbo motor i stora drag:
Utgångsmaterial BMW M30B35 från 535i E34
Mahle kolvar med oljesprej underifrån.
Bearbetade förbränningsrum i topp.
Andra avgasventiler för högre värmetålighet.
Kompressionsförhållande 7.2:1
Dubbla Garrett T25
Original laddtryck, 0,4 – 0,8 bar (ställbart i originalbilarna)
360 hk, 520 Nm
Växellåda, Getrag 290
Oljekyld LSD diff från M5 m.fl. 3.15 i utväxling
Projektet ska fokusera på funktion och hållbarhet, inte utseende eller stuk.
Solid på insidan allmän på utsidan.
Om det är något uppenbart att tänka på direkt, vad gäller modifiering av motorn inför E85, är jag öppen för förslag.
Fler bilder kommer efter hand.