M30, Ny cooperringpackning, blandar vatten och olja..
Posted: 02 Jun 2017, 11:45
Hallå! Har ett litet bekymmer.. Köpte en 535 med m30 turbo och cooperring packning.
Tidigt efter köp märkte jag att kylarlocket blev vitt, men tog ganska länge och kör på E85 så tänkte bara att det var kondens.
Men sen började det bli mer och mer, och förstod då att packningen eller dylikt var kass!
Rev skiten, såg att packningen var återanvänd, eller det var packningsmassa i kylkanalerna iallafall, så antog att jag hittat felet, och fick skrapa lös packningsresterna från block och topp. Rengjorde väldigt noga för att kunna kontrollera efter sprickor men såg ingenting som tydde på det.
Men nu till det jobbiga.. Köpte nya grejer, planade toppen, som f.ö var väldigt rak redan, endast någon hundradel skev, och monterade ihop bilen igen, startade och allt var frid och fröjd! Men en dag efter så var locket direkt vitt igen, tänkte denna gång att det säkert legat så mycket klet kvar inne i motorn som blandades med oljan, så bytte igen dagen efter, men direkt samma sak, och nu ännu värre än före rivningen! Fick lite ångest och tänkte att block eller topp måste vara sprucket ändå. Men sen såg jag att det läker ut vatten mellan topp och block på insugssidan långt bak på motorn!
Så börjar tro att jag har lyckats få någon av ringarna att ligga under packningen, så dom ligger lite omlott! Var lite pilligt när vi monterade ihop för packningen ville inte ligga plant efter blocket, men tyckte vi fick dit det bra, men kanske inte?
Läste även om att det kan vara så att toppen "rider" på ringarna och inte pressar ner packningen nog mycket, men det finns ju bara en tjocklek på cooperring till m30?
Vad tror ni? Kan även tillägga att jag endast körde som sugis efter packningsbytet, så inget högt laddtryck som orsakat det iallafall!
Mvh
Tidigt efter köp märkte jag att kylarlocket blev vitt, men tog ganska länge och kör på E85 så tänkte bara att det var kondens.
Men sen började det bli mer och mer, och förstod då att packningen eller dylikt var kass!
Rev skiten, såg att packningen var återanvänd, eller det var packningsmassa i kylkanalerna iallafall, så antog att jag hittat felet, och fick skrapa lös packningsresterna från block och topp. Rengjorde väldigt noga för att kunna kontrollera efter sprickor men såg ingenting som tydde på det.
Men nu till det jobbiga.. Köpte nya grejer, planade toppen, som f.ö var väldigt rak redan, endast någon hundradel skev, och monterade ihop bilen igen, startade och allt var frid och fröjd! Men en dag efter så var locket direkt vitt igen, tänkte denna gång att det säkert legat så mycket klet kvar inne i motorn som blandades med oljan, så bytte igen dagen efter, men direkt samma sak, och nu ännu värre än före rivningen! Fick lite ångest och tänkte att block eller topp måste vara sprucket ändå. Men sen såg jag att det läker ut vatten mellan topp och block på insugssidan långt bak på motorn!
Så börjar tro att jag har lyckats få någon av ringarna att ligga under packningen, så dom ligger lite omlott! Var lite pilligt när vi monterade ihop för packningen ville inte ligga plant efter blocket, men tyckte vi fick dit det bra, men kanske inte?
Läste även om att det kan vara så att toppen "rider" på ringarna och inte pressar ner packningen nog mycket, men det finns ju bara en tjocklek på cooperring till m30?
Vad tror ni? Kan även tillägga att jag endast körde som sugis efter packningsbytet, så inget högt laddtryck som orsakat det iallafall!
Mvh