M50B25 turbo i E36 325?
Posted: 22 Apr 2017, 12:13
Tjena! Jo som rubriken lyder har jag tänkt införskaffa mig en 325 E36 coupe med M50B25 motorn med vanos och tänkte då under vintern 2017/2018. Är väldigt ny på detta och har inte tänkt att gå all in med smidd motor och en turbo som är större än motorn i sig med ett styrsystem för 16 lappar.
Gjorde ett inlägg förut om en B20 som sket sig totalt då garaget försvann så den fick smaka tippen....
Utan hade mer tänkt mig ett litet sneak bygge med kanske 450 motorhästar på en öppnad motor med ARP och Cometic packning. Eller går det att kräma ut mer mos?
Har själv dragit ut ett litet recept som vad jag tror kan fungera okej? Synpunkter på det isåfall skulle va skit najs så man kan redigera listan med grejer som måste skaffas och fixas så man gör rätt utan står där med grejer som inte lirar.
Värt att köra E85 på original bränslesystem? Med utbytt pump, spridare och btr självklart.
På bilen sitter det redan lättat M20 svänghjul med 618 platta och 4 puckad stum så det bör klara den mängd mos jag tänkt mig eller hur?
T70 snurra
Topmount grenrör från CX racing (då jag vet att grenrören från ppf är redigt kraftigt byggda har jag inte lusten att lägga de pengarna som jag fött höra vad de kostar
)
Walbro GSS341 Bränslepump (tanken är att köra bensin och inte E85?)
BTR 1:1
elektronisk eller manuell boostcontroller?
34mm hks dumo kopia
600x300x76 intercooler
Större alu kylare
AEM bredbandslambda
ARP toppbultar
Cometic stålpackning (vilken tjocklek?)
Spridare 780cc?
Hemmasnickrat avgas med hemmasnickrad dp
Begagnat VEMS PNP
Mappning hos Nordic
Finns det någon som har ett vettigt recept på detta eller ska mitt va good to go?? Planen är gatkörning och lägga lite lakrits på träffas och rejsa lite på gatan.
Synpunkter på mitt lilla recept? Finns ju såklart smågrejer vid sidan av som jag inte räknat med såsom stålomspunna slangar, ppf olje lock så jag kan ta tillförsel osv...
MVH Robin
Gjorde ett inlägg förut om en B20 som sket sig totalt då garaget försvann så den fick smaka tippen....
Utan hade mer tänkt mig ett litet sneak bygge med kanske 450 motorhästar på en öppnad motor med ARP och Cometic packning. Eller går det att kräma ut mer mos?
Har själv dragit ut ett litet recept som vad jag tror kan fungera okej? Synpunkter på det isåfall skulle va skit najs så man kan redigera listan med grejer som måste skaffas och fixas så man gör rätt utan står där med grejer som inte lirar.
Värt att köra E85 på original bränslesystem? Med utbytt pump, spridare och btr självklart.
På bilen sitter det redan lättat M20 svänghjul med 618 platta och 4 puckad stum så det bör klara den mängd mos jag tänkt mig eller hur?

T70 snurra
Topmount grenrör från CX racing (då jag vet att grenrören från ppf är redigt kraftigt byggda har jag inte lusten att lägga de pengarna som jag fött höra vad de kostar

Walbro GSS341 Bränslepump (tanken är att köra bensin och inte E85?)
BTR 1:1
elektronisk eller manuell boostcontroller?
34mm hks dumo kopia
600x300x76 intercooler
Större alu kylare
AEM bredbandslambda
ARP toppbultar
Cometic stålpackning (vilken tjocklek?)
Spridare 780cc?
Hemmasnickrat avgas med hemmasnickrad dp
Begagnat VEMS PNP
Mappning hos Nordic
Finns det någon som har ett vettigt recept på detta eller ska mitt va good to go?? Planen är gatkörning och lägga lite lakrits på träffas och rejsa lite på gatan.
Synpunkter på mitt lilla recept? Finns ju såklart smågrejer vid sidan av som jag inte räknat med såsom stålomspunna slangar, ppf olje lock så jag kan ta tillförsel osv...
MVH Robin