Page 1 of 1

Tips på snikturbolösning på E46.

Posted: 18 Mar 2017, 15:07
by Sten
Funderar på snikturbolösning på E46,vet flera som fått det fungera på E36 och e34 med orignalsprut t3/t4 turbo,malpassi btr,större spridare och orginal lmm i större hus mm. Men hur är det med E46?!

Tänkte att 328 är "rätt" modell då man får ZF-låda mm,330 har väl E-gas som inte är fördelaktigt?!

Ja ja tanken är 350-400 motorhästar och undrar om någon fått detta att funka på E46 serien?!

Re: Tips på snikturbolösning på E46.

Posted: 18 Mar 2017, 18:46
by Danneeandersson
M52tub28 går jättebra att turbokonvertera, men vill ge dig ett tips.. satsa på ett vettigt sprut istället för att klabba med chip och fan och hans moster, du sparar både huvudvärk och tid! finns mycket begagnat som dyker upp på diverse köp och sälj sidor på facebook och även här.

låt org btr sitta kvar och slopa lmm.

Re: Tips på snikturbolösning på E46.

Posted: 18 Mar 2017, 21:41
by Sten
Jodå,att dom går bra att turbokonvertera har jag koll på TU har ju stålfoder.

Absolut sprut är ju "bäst" men några här i min "närhet" har tre isbilar som dom snikbyggt på detta vis (E36 och E34) och det har inte alls varit "klabba med chip och huvudvärk och all vad du nu påstod" utan dom fungerar väldigt bra!

MEN nu är det inte E46 så därför undrar jag om någon fått det att fungera på någon sådan?!

Finns det föresten pnp till E46?

Re: Tips på snikturbolösning på E46.

Posted: 19 Mar 2017, 18:22
by Jesper Mäki
Fekzen säljer ju chip till e46, dock såg jag nu att de var 325 och 330, alltså m54 dom var till. Kan tänka mig han kan fixa till m52tu också? Han finns här på forumet vill ja minnas.
En 330 med sånt chip: https://youtu.be/1HVCnt0HDr4

Vad jag vet finns det inga PnP till e46 ännu, men det ska tydligen komma till ecu master fick ja svar av Bäckis, vet inte när dock.

Re: Tips på snikturbolösning på E46.

Posted: 20 Mar 2017, 15:43
by rocket
jeg kjører fekzen Chip på m20bb27, der har jeg ca 350whp. Bensin 95 oktan,
60mm holset + 1,1 bar.
Du bør passe på at kompresjon er lav nok. og en god intercooler.
Dette kommer an på om du skal kjøre e85 eller bensin. Om du kjører E85, kan du nok ha ganske høyt trykk med original høy kompresjon.

aluminiumsblokk er en svakhet?
Fekzen ordner chip til deg :)

stort spørsmål:
Hvordan "manipulerer" man LMM på m50? På m20/m30 er det enkelt, fordi det bare er å stramme fjæra i det spjeldet på LMM'en, men m50 er jo en metalltråd-LMM....