Page 1 of 1

Skillnad M20B20 kompressionsförhållanden?

Posted: 01 Mar 2017, 17:57
by Hedan
Vad är det för kompressionsförhållanden i M20B20, hittar flertalet olika.
Exempelvis: M20B20, "731" topp. Hittat tre olika, 8.8:1, 9.8:1 och 9.9:1.
Finns väl inga skillnader mellan "731" topparna? Kolvarna som skiljer?

Kan ju iof kika på OEM bmw hemsidan, men tänkte att man kanske kan få ett "utförligare" svar här. :)
Sökt runt lite där och här på nätet, både på svenska och engelska, men har inte hittat något... :?

Re: Skillnad M20B20 kompressionsförhållanden?

Posted: 04 Mar 2017, 16:04
by rocket
har ikke sett noe forskjell på noen av de m20b20 jeg har demontert. Har demontert 3-4 sånne motorer, fra 1985modell til 1988 modell....

Tror absolutt alt er likt. Har ikke sett så fryktelig nøye på stemplene men det ser likt ut.

motoren har veldig lite slag (66mm?) så det er enkelt å få ned kompresjonen.

Har forresten en O-ringet m20b20 blokk som står og støver

Re: Skillnad M20B20 kompressionsförhållanden?

Posted: 08 Mar 2017, 00:43
by bmw-slangen
Stämmer, toppens förbränningsutrymme och slaget är samma på den senaste (sista) generationen av M20B20.

Det är via olika kolvar som man varierar kompressionsförhållandet.
Detta måste man göra på grund av olika förhållande på olika marknader men även tekniska landvinningar under M20'ans livslängd med tex 731-toppen (avgasreglement, effektreglement, bensinkvalitet, utbud av icke-blyad bensin, katalysator vs icke-katalysator, motorstyrsystem etc etc etc).

M20B20, E30 320i L-Jetronic Non-Kat = 9.4:1
M20B20, E30 320i Motronic Non-Kat = 9.4:1
M20B20, E30 320i Motronic Kat = 8.8:1
M20B20, E34 520i Motronic Non-Kat = 8.8:1
M20B20, E34 520i Motronic Kat aka ECE-Version = 9.4:1