JM's e46 330i m54b30 turbo
Posted: 22 Feb 2017, 17:18
Tjena, tänkte jag slänger upp en tråd här också om mitt lilla e46 projekt så kanske jag kan få svar på diverse funderingar som dyker upp efter vägen. (Kopierar mina inlägg från sävar till en början) Bilen är då en e46 330i årsmodell 2000 som jag råkade få sug att köpa. Det började med blocketsurfande och att råka se en 330 för bra pris i Piteå. Inget mer med det just då men en vecka eller nåt senare fanns bilen ännu kvar och tankarna om turbo i en e46 330 hade snurrat i skallen. Passande nog skulle jag även passera Piteå så jag ringde, var och tittade och det blev affär.
Nån bild på bilen då.
Tanken är då turbokonvertering, ladda 0,8-1 bar och sikta på 400-450hk med ungefär denna setup:
Motor
- Renoverad M54B30 ()
- Super hx40 #14 (X)
- hemmabyggt pulssplittat grenrör (X)
- 60mm hks kopia wg (X)
- 3" avgas ()
- 3" och 2,5" tryckrör ()
- 450x300x76 intercooler (X)
- 50mm racedump från kl (X)
- AEM dryflow filter (X)
Bränsle och tändning
- ECU master black? ()
- Walbro gst450 (X)
- Siemens deka 875cc spridare (X)
- Malpassi btr ()
Drivlina
- Någon slags diff, Quaife? Tips?
- Renoverad bakvagn, tanken är nya meyle HD gummibussningar till diffen men resten vet jag inte riktigt. Har funderat på millways alubussningar till silentblocken? Powerflex?
- Nya meyle HD länkarmar fram (X)
När bilen väl var hemma städades och tvättades den lite och jag började forska lite i diverse missljud och fel, bilen har stått i ett år pga tre anmärkningar på besiktning och senare körförbud.
- diffus ljusbild i ena strålkastaren, ljusregleringen funkade inte så jag misstänker det då reflektorn ser bra ut, fixat nu iallafall.
- airbaglampa, felkod rensad och inte kommit tillbaks ännu.
- rostiga bromsrör bak som måste bytas.
Har även klonk i bakvagn som nog beror på de flera bussningarna som är slut, den känns svajig i fram, troligen pga bakre bussningarna i båda länkarmar fram som är slut.
I övrigt verkar den vara i helt okej skick, inte farligt med rost, repig och sånt men blir nog bra efter polering. Fin invändigt skulle nog behöva ge skinnet lite kärlek bara. Importerad 2004 men väldigt väldokumenterad av de två tidigare ägarna i Sverige. Stämplar i serviceboken från Tyskland så de strax över 20 tusen milen verkar rätt rimliga i mina ögon.
Sedan rev ja bort fronten som för övrigt är nån slags m3 kopia och olackad då det tydligen dög för förra ägaren?? Lysena fick också hitta bort. Nån dag senare började jag med att plocka bort grenrören, trodde verkligen inte att det skulle gå men tillslut efter mycket micklande var de borta. Nu kunde grenrörsprojektering påbörjas. Använde kusins Holset h1e som testturbo då jag inte beställt min ännu, fick iallafall ihoppunktat avgas och turbofläns tillslut och kunde ta in dessa i garaget och börja med grenröret på en m50 på motorstativ.
Färdigpunkat efter ett antal test och grubblande, haft väldigt mycket hjälp av mina två kusiner. Vetetusan vad de hade blivit för nåt annars... :hihi:
Provat lite med en lånad intercooler med fel anslutningar
Testat grenrör på plats med h1e
Och med viss nervositet testades super40in... Som passade kanon! :thumbright:
Framifrån, här syns även motorfästet som kusin så snällt gjort åt mig! :thumbright:
Ungefär här är vi nu, har funderat lite på wg-placering och rördragning men inte mycket annat, beställt en del grejer och så. Nu är ju tanken som sagt att köra med Fekzenchip och att ha en till original DME att byta till vid besiktning. Detta pga att det blir billigare och för att jag tänkt försöka besikta bilen och vill slippa krångla med lysande lampor osv.
Dock har jag vissa funderingar kring besiktningen, bland annat dehär med katalysator, vad måste jag ha för nån katt för att klara avgaskraven för en ändå såpass "ny" bil? Hade tänkt göra ett rör att ersätta turbo och downpipe med, alltså som bultas i turboflänsen och då ha katalysator på detta rör som sen byts mot dp'n.
Bilen står utomhus och jag har bara möjlighet att ha in den tillfälligt så planen är att ta in den framöver och ta ur motor för att kunna renovera den när kylan och snön kommer. Men just nu ligger jag inlagd efter operation och kommer vara sjukskriven även framöver så förvänta er ingen jättehändelserik tråd. Sakta men långsamt som jag läste här nånstans!
Hoppas att det jag pysslar med intresserar nån iallafall!
Nån bild på bilen då.
Tanken är då turbokonvertering, ladda 0,8-1 bar och sikta på 400-450hk med ungefär denna setup:
Motor
- Renoverad M54B30 ()
- Super hx40 #14 (X)
- hemmabyggt pulssplittat grenrör (X)
- 60mm hks kopia wg (X)
- 3" avgas ()
- 3" och 2,5" tryckrör ()
- 450x300x76 intercooler (X)
- 50mm racedump från kl (X)
- AEM dryflow filter (X)
Bränsle och tändning
- ECU master black? ()
- Walbro gst450 (X)
- Siemens deka 875cc spridare (X)
- Malpassi btr ()
Drivlina
- Någon slags diff, Quaife? Tips?
- Renoverad bakvagn, tanken är nya meyle HD gummibussningar till diffen men resten vet jag inte riktigt. Har funderat på millways alubussningar till silentblocken? Powerflex?
- Nya meyle HD länkarmar fram (X)
När bilen väl var hemma städades och tvättades den lite och jag började forska lite i diverse missljud och fel, bilen har stått i ett år pga tre anmärkningar på besiktning och senare körförbud.
- diffus ljusbild i ena strålkastaren, ljusregleringen funkade inte så jag misstänker det då reflektorn ser bra ut, fixat nu iallafall.
- airbaglampa, felkod rensad och inte kommit tillbaks ännu.
- rostiga bromsrör bak som måste bytas.
Har även klonk i bakvagn som nog beror på de flera bussningarna som är slut, den känns svajig i fram, troligen pga bakre bussningarna i båda länkarmar fram som är slut.
I övrigt verkar den vara i helt okej skick, inte farligt med rost, repig och sånt men blir nog bra efter polering. Fin invändigt skulle nog behöva ge skinnet lite kärlek bara. Importerad 2004 men väldigt väldokumenterad av de två tidigare ägarna i Sverige. Stämplar i serviceboken från Tyskland så de strax över 20 tusen milen verkar rätt rimliga i mina ögon.
Sedan rev ja bort fronten som för övrigt är nån slags m3 kopia och olackad då det tydligen dög för förra ägaren?? Lysena fick också hitta bort. Nån dag senare började jag med att plocka bort grenrören, trodde verkligen inte att det skulle gå men tillslut efter mycket micklande var de borta. Nu kunde grenrörsprojektering påbörjas. Använde kusins Holset h1e som testturbo då jag inte beställt min ännu, fick iallafall ihoppunktat avgas och turbofläns tillslut och kunde ta in dessa i garaget och börja med grenröret på en m50 på motorstativ.
Färdigpunkat efter ett antal test och grubblande, haft väldigt mycket hjälp av mina två kusiner. Vetetusan vad de hade blivit för nåt annars... :hihi:
Provat lite med en lånad intercooler med fel anslutningar
Testat grenrör på plats med h1e
Och med viss nervositet testades super40in... Som passade kanon! :thumbright:
Framifrån, här syns även motorfästet som kusin så snällt gjort åt mig! :thumbright:
Ungefär här är vi nu, har funderat lite på wg-placering och rördragning men inte mycket annat, beställt en del grejer och så. Nu är ju tanken som sagt att köra med Fekzenchip och att ha en till original DME att byta till vid besiktning. Detta pga att det blir billigare och för att jag tänkt försöka besikta bilen och vill slippa krångla med lysande lampor osv.
Dock har jag vissa funderingar kring besiktningen, bland annat dehär med katalysator, vad måste jag ha för nån katt för att klara avgaskraven för en ändå såpass "ny" bil? Hade tänkt göra ett rör att ersätta turbo och downpipe med, alltså som bultas i turboflänsen och då ha katalysator på detta rör som sen byts mot dp'n.
Bilen står utomhus och jag har bara möjlighet att ha in den tillfälligt så planen är att ta in den framöver och ta ur motor för att kunna renovera den när kylan och snön kommer. Men just nu ligger jag inlagd efter operation och kommer vara sjukskriven även framöver så förvänta er ingen jättehändelserik tråd. Sakta men långsamt som jag läste här nånstans!
Hoppas att det jag pysslar med intresserar nån iallafall!