Page 1 of 1
bmw 535i E34, startar ej ->HJÄLP!<-
Posted: 25 Jan 2017, 22:40
by Kallberg
Kära PPF, hoppas någon bmw guru kan hjälpa mig med mitt problem!
Köpte en 535 e34 manuell för lite och ingenting som stått 4 år, tidigare ägaren hade felsökt den då den en dag inte startade (hade börjat gå sämre) så jag antog direkt att det var vevaxelgivaren då den inte gav gnista. Sagt och gjort, köpte nytt batteri, hällde i fräsch sås i den, bytte stiften och allt i oljeväg. Bilen gav gnista men precis när den är påväg att starta så dör den? som att elen stryps? sås & gnista är absolut inget problem.
Av ren vana så tryckte jag ner kopplingen när jag försökte starta och den går igång direkt, men gasen fungerar inte. släpper jag kopplingen så dör bilen?
antog att det var larmet som spökade så jag rev bort det och återställde kablarna som det var innan. Men exakt samma fenomen händer här. startar enbart med kopplingen i.
ASC lampan blinkar 2 gånger när jag vrider på tändningen, därefter lyser den hela tiden & EML lampan lyser hela tiden.
och har försökt med ett annat spjällhus, rengjort det befintliga, provat en annan ECU box, dom flesta mekaniska sakerna är dubbelkollade. Med exakt samma jävla resultat varje gång?
svara här, eller min mail: johan__kallberg@hotmail.com eller 0702425468
Den som ger mig svaret på detta har förtjänat ett 6 pack folk-johan å en valfri pizza!
Re: bmw 535i E34, startar ej ->HJÄLP!<-
Posted: 25 Jan 2017, 22:48
by Kallberg
Försökt koppla upp den på en OBD läsare, men står bara att den inte får kontakt med ECU.
Detta står också.
För att visa hur tok fräsch den är, i det skedet då all inredning var på plats och bilen ''skulle'' fungera
bmw 535i E34, startar ej ->HJÄLP!<-
Posted: 26 Jan 2017, 18:45
by Traneskog
Läste visst fel först, farligt
Men det betyder bruksanvisning, får du inte upp några med meddelanden i check controlen? Kollat så lmm är riktig? För min 535 var av i kontakten där så då gick set inte gasa.
Är ju bara att kolla om den går lika utan den inkopplad, annars hade jag börjat kika tempgivare till sprutet då det är en känslig punkt för motronic
Re: bmw 535i E34, startar ej ->HJÄLP!<-
Posted: 26 Jan 2017, 19:28
by Kallberg
Traneskog wrote:Läste visst fel först, farligt
Men det betyder bruksanvisning, får du inte upp några med meddelanden i check controlen? Kollat så lmm är riktig? För min 535 var av i kontakten där så då gick set inte gasa.
Är ju bara att kolla om den går lika utan den inkopplad, annars hade jag börjat kika tempgivare till sprutet då det är en känslig punkt för motronic
Tack, har en ny lmm också så kan prova den. ska kika på det du sa, återkommer!
lamporna till den där checkcontrolen är trasig (alla 3) och verkar vara svåra å få tag på...men får inte upp något mer än 0000 när jag klickar på ''code''
Re: bmw 535i E34, startar ej ->HJÄLP!<-
Posted: 31 Jan 2017, 16:42
by Traneskog
Ignorera CODE för det är programmering utav startkod typ som mk2 Gti hade orginal.
Förövrigt så tänkte jag inte på att det var 2 bilder förrens idag var på jag uppenbarligen inte läste fel först. Det står ju Getribeprogram med och det ska bara dyka upp på en automat vid låg oljenivå i automaten exempelvis.
Så min fråga är: Är den original manuell eller konverterad? Om det är så som det sistnämnda så kan det vara en förbibygling i "neutral safety switch" alternativt byte utav bränslebox till en manuell box. Listan kan göras skitlång tex skevt triggerhjul som ger felaktig signal osv som anledning.
Ursäkta segt svar men är inte något jätte stort fan utav Tapatalk och skiftet mellan forumen [FACE WITH TEARS OF JOY]
Re: bmw 535i E34, startar ej ->HJÄLP!<-
Posted: 02 Feb 2017, 01:49
by Kallberg
Traneskog wrote:Ignorera CODE för det är programmering utav startkod typ som mk2 Gti hade orginal.
Förövrigt så tänkte jag inte på att det var 2 bilder förrens idag var på jag uppenbarligen inte läste fel först. Det står ju Getribeprogram med och det ska bara dyka upp på en automat vid låg oljenivå i automaten exempelvis.
Så min fråga är: Är den original manuell eller konverterad? Om det är så som det sistnämnda så kan det vara en förbibygling i "neutral safety switch" alternativt byte utav bränslebox till en manuell box. Listan kan göras skitlång tex skevt triggerhjul som ger felaktig signal osv som anledning.
Ursäkta segt svar men är inte något jätte stort fan utav Tapatalk och skiftet mellan forumen [FACE WITH TEARS OF JOY]
testade det du sa tidigare utan resultat.
nej, manuell från fabrik. och kan inte tänka mig att den skulle ha en fel box?
har kollat det mesta som rör el nu känns det som, förklarar ju ändå inte fenomenet att den startar direkt, går jämt och fint... men gasen existerar inte, lånade en kompis gaspedal/spjäll och samma resultat...lyckats få den att gå utan att kopplingen är nedtryckt, och rullat lite lätt fram & tillbaka på backen/ första växeln.
är bannemig mer gråhårig nu än för 2 veckor sedan
Re: bmw 535i E34, startar ej ->HJÄLP!<-
Posted: 07 Feb 2017, 19:12
by Traneskog
Felkoden med lådan kan bara dyka upp med automatbox, finns inte inprogrammerat i manuell Box.
Har du bara bytt spjällhuset på ren känsla eller har du kollat potensiometern som känner av gaspådraget?
Re: bmw 535i E34, startar ej ->HJÄLP!<-
Posted: 11 Feb 2017, 04:23
by Kallberg
Traneskog wrote:Felkoden med lådan kan bara dyka upp med automatbox, finns inte inprogrammerat i manuell Box.
Har du bara bytt spjällhuset på ren känsla eller har du kollat potensiometern som känner av gaspådraget?
grejen är den att killen som hade den tidigare ägt bilen i 17 år, mekanikern på mekonomen som fick kika på bilen var tydligen ägaren till den före det (3 ägare totalt)
Frågat båda 2 ifall någon box är utbytt, men icke. så historian om bilen är rätt klar. bytt pedal/ 2 olika spjäll/ 3 olika LMM (då enda felkoden jag får fram är den) går inte att läsa bilen enligt mekonomen.
haft hjälp av sikko här på ppf som hjälpt mig förut med strul, och han vart inte mycket klokare han heller.
Har i alla fall kommit fram till att EML boxen har gett upp, alternativ kabelbrott. Ska leta reda på en ny box, är det fortfarande samma fel blir det och köpa sprut och bygga turbo i framtiden.
Ibland när man startat bilen fungerar gasen fast med 2-5 sekunders fördröjning och går sjukt fett, ibland kan den stå på tomgång utan kopplingen nere, en gång började den varva när jag bromsade utan att röra gasen, den beter sig väldigt underligt och är olika från gång till gång, väldigt väldigt väldigt märkligt.... Pratat med varenda bmw guru jag vet av och ingen har något ''nytt'' att säga som inte är kollat/bytt
Re: bmw 535i E34, startar ej ->HJÄLP!<-
Posted: 27 Mar 2017, 13:40
by rocket
Bytt ECU.
I fjor hadde jeg en m20b25 som var HEEEEEEEELT wierd å bruke, startet, fusket, døde på turtall, kvalte seg, døde, startet igjen, INGEN bestemt feil, den oppførte seg helt mongo.
byttet alt mulig, LMM, coil, fordeler, TPS, trigger, ingenting hjalp.
Og det var, for første gang i livet, "trasig ECU"... Så hvis jeg var deg ville jeg prøvd annen ECU. Den hjernen/ECU jeg hadde så helt fin ut innvendig osv, men var altså helt tardfucked.
det er svært sjeldent ECU er ødelagt uten at det renner vann ut av den eller lignende, dette er eneste gang jeg har opplevd det på 10-15 ulike BMWer jeg har eid.
EDIT; du hadde byttet ECU.
M20 går skikkelig surt hvis LMM er trasig.
M30 er jo i prinsipp samme konstruksjonen. Hvis jeg var deg ville jeg byttet LMM eller motorledningsnettet.
Re: bmw 535i E34, startar ej ->HJÄLP!<-
Posted: 10 Apr 2017, 23:44
by Kallberg
rocket wrote:Bytt ECU.
I fjor hadde jeg en m20b25 som var HEEEEEEEELT wierd å bruke, startet, fusket, døde på turtall, kvalte seg, døde, startet igjen, INGEN bestemt feil, den oppførte seg helt mongo.
byttet alt mulig, LMM, coil, fordeler, TPS, trigger, ingenting hjalp.
Og det var, for første gang i livet, "trasig ECU"... Så hvis jeg var deg ville jeg prøvd annen ECU. Den hjernen/ECU jeg hadde så helt fin ut innvendig osv, men var altså helt tardfucked.
det er svært sjeldent ECU er ødelagt uten at det renner vann ut av den eller lignende, dette er eneste gang jeg har opplevd det på 10-15 ulike BMWer jeg har eid.
EDIT; du hadde byttet ECU.
M20 går skikkelig surt hvis LMM er trasig.
M30 er jo i prinsipp samme konstruksjonen. Hvis jeg var deg ville jeg byttet LMM eller motorledningsnettet.
Var EML boxen felet satt i, vart helt normal & felfri efter jag bytt ut den. men tack iallafall