M50b25 och M54B30 Turbobygge
Posted: 22 Jan 2017, 15:19
Hej,
Jag har börjat få upp ögonen för BMW:s alla fina 6:or, och nu bestämt mig för att på börja ett längre projekt. De finns två bilar jag är intresserad av och det är antingen E36 325ci eller E46 330i. Dessa två bilar har som ni alla säkert vet M50b25 respektive M54b30.
Jag har sett resultat på båda motorerna och med den effektsiffran jag siktar på att börja med (ca 400bhp) funkar båda motorerna. Mitt dilemma ligger i att M54b30 är aluminiumblock och har dessvärre inte hittat mycket information om hur vida detta block håller vid mer effekt. Vi alla vet som håller på med bilar att..ibland kan det gå överstyr och man vill ha ännu mer effekt efter ett tag.
Så, hur håller sig M54b30 vid siffror upp mot 650-700bhp med smidda stakar och kolvar. Är risken stor att fodrena går åt skogen? Jag har som sagt inte hittat mycket information om blocket men fattat som att gjutjärn är att föredra vid överladdning? Jag kanske är helt ute och cyklar så rätta mig gärna om jag har fel, vill så klart lära mig.
Till att börja med tänkte jag satsa på Precision Billet 6262, coopering packning, orginal kolv/stakar, ett eftermarknadssprut (oklart ännu) m.m. (Tror ni den turbon blir bra med ca 400 i mål som först för att sen kunna öka i effekt senare?)
Sen ytterligare en fråga till er som driftar, vilken hade ni föredragit? E36 chassit eller E46 chassit?
Är några av mina frågor oklara så omformulerar jag dom gärna!
Mvh
Jag har börjat få upp ögonen för BMW:s alla fina 6:or, och nu bestämt mig för att på börja ett längre projekt. De finns två bilar jag är intresserad av och det är antingen E36 325ci eller E46 330i. Dessa två bilar har som ni alla säkert vet M50b25 respektive M54b30.
Jag har sett resultat på båda motorerna och med den effektsiffran jag siktar på att börja med (ca 400bhp) funkar båda motorerna. Mitt dilemma ligger i att M54b30 är aluminiumblock och har dessvärre inte hittat mycket information om hur vida detta block håller vid mer effekt. Vi alla vet som håller på med bilar att..ibland kan det gå överstyr och man vill ha ännu mer effekt efter ett tag.
Så, hur håller sig M54b30 vid siffror upp mot 650-700bhp med smidda stakar och kolvar. Är risken stor att fodrena går åt skogen? Jag har som sagt inte hittat mycket information om blocket men fattat som att gjutjärn är att föredra vid överladdning? Jag kanske är helt ute och cyklar så rätta mig gärna om jag har fel, vill så klart lära mig.
Till att börja med tänkte jag satsa på Precision Billet 6262, coopering packning, orginal kolv/stakar, ett eftermarknadssprut (oklart ännu) m.m. (Tror ni den turbon blir bra med ca 400 i mål som först för att sen kunna öka i effekt senare?)
Sen ytterligare en fråga till er som driftar, vilken hade ni föredragit? E36 chassit eller E46 chassit?
Är några av mina frågor oklara så omformulerar jag dom gärna!
Mvh