E36 M50 Turbo
Posted: 26 Oct 2016, 08:55
Lägger upp mitt lilla projekt.
2015 hösten inskaffades en E36 328i Coupe M-Sport årsmod. 1995. Bilen har fått stå i garaget sedan dess, bygger i lugn och ro, men målet är att få köra nästa sommar.
Bilen var redan färdigt lite modifierad av fd. ägare, bl.a:
- Z3 snabbare styrning
- Evo M3 6vxl växellåda (S6S-420G)
- M3 'vader'-stolar
- KW Variante 2
- M3 förstärkningsplåtar på bakaxelfästen i karossen
- Strongflex-bussningar varvet runt
- Lamelldiff 40%
Sedan dess har i mina händer bl.a. följande hänt:
- inredningen omlackad till 'Novillo Fox Red' som finns att få på E9x M3-modellerna
- E46 330 bromsar fram med MTEC slitsade/borrade skivor & Mintex klossar
- Strykfula org. 4-ekers airbag-sportratten utbytt till late model M-Tech-ratt med rattknappar
- Laddtrycksmätare istället för analoga förbrukningsmätaren
- Custom OLED-skärm i mittersta luftgallret, kommer att agera som meny till olika funktioner på motorn, styrs av rattknapparna
Motorn är ihopbyggd med följande spec:
- M50 gjutjärnsblock 84.5mm borr
- M52B28 vevaxel
- H-profilstakar 135mm
- Wiseco M52B25-kolvar
- Stödgördel med 12.9 bultar
- Athena Coopering + ARP
- M50IV topp med dubbla insugskammar
- 6kg billet svänghjul + 4-pucks sinterlamell + SRE 765 tryckplatta (240mm)
- Hemmabyggd avgasserie för toppmonterad turbo med 6x EGT + uttag för mottrycksmätning
- Holset HX40Super (#16 avgashus)
- 60mm WG
- 3.5" downpipe + avgasrör + 200cell racecat i RST
- VAG-spolar
Styrsystem kommer troligen att vara MaxxEcu, andra alternativ med Traction Control-möjlighet kommer jag också att ta i hänsyn före köp.
För tillfället är downpipen punktad och väntar på att WG:ns utblås blir ihopsvetsat. Sedan ska avgasserien blästras och bli coatad. Efter det får man lyfta in motorn hoppeligen sista gången före sommaren, och börja göra bränslelinjer/avgasrör/frontdetaljer/insugsserie/el osvsov.
Lite bilder:
2015 hösten inskaffades en E36 328i Coupe M-Sport årsmod. 1995. Bilen har fått stå i garaget sedan dess, bygger i lugn och ro, men målet är att få köra nästa sommar.
Bilen var redan färdigt lite modifierad av fd. ägare, bl.a:
- Z3 snabbare styrning
- Evo M3 6vxl växellåda (S6S-420G)
- M3 'vader'-stolar
- KW Variante 2
- M3 förstärkningsplåtar på bakaxelfästen i karossen
- Strongflex-bussningar varvet runt
- Lamelldiff 40%
Sedan dess har i mina händer bl.a. följande hänt:
- inredningen omlackad till 'Novillo Fox Red' som finns att få på E9x M3-modellerna
- E46 330 bromsar fram med MTEC slitsade/borrade skivor & Mintex klossar
- Strykfula org. 4-ekers airbag-sportratten utbytt till late model M-Tech-ratt med rattknappar
- Laddtrycksmätare istället för analoga förbrukningsmätaren
- Custom OLED-skärm i mittersta luftgallret, kommer att agera som meny till olika funktioner på motorn, styrs av rattknapparna
Motorn är ihopbyggd med följande spec:
- M50 gjutjärnsblock 84.5mm borr
- M52B28 vevaxel
- H-profilstakar 135mm
- Wiseco M52B25-kolvar
- Stödgördel med 12.9 bultar
- Athena Coopering + ARP
- M50IV topp med dubbla insugskammar
- 6kg billet svänghjul + 4-pucks sinterlamell + SRE 765 tryckplatta (240mm)
- Hemmabyggd avgasserie för toppmonterad turbo med 6x EGT + uttag för mottrycksmätning
- Holset HX40Super (#16 avgashus)
- 60mm WG
- 3.5" downpipe + avgasrör + 200cell racecat i RST
- VAG-spolar
Styrsystem kommer troligen att vara MaxxEcu, andra alternativ med Traction Control-möjlighet kommer jag också att ta i hänsyn före köp.
För tillfället är downpipen punktad och väntar på att WG:ns utblås blir ihopsvetsat. Sedan ska avgasserien blästras och bli coatad. Efter det får man lyfta in motorn hoppeligen sista gången före sommaren, och börja göra bränslelinjer/avgasrör/frontdetaljer/insugsserie/el osvsov.
Lite bilder: