Hjälp med att göra en stark 2,56:1 bakaxel.
Posted: 12 Aug 2016, 10:56
Jag håller på och samlar delar till ett 4wd projekt och hitta på en BMW bakaxel klump med 2.56:1 slutväxel som skulle vara perfekt. Den sitter i 320 diesel -09 bla och någon Z4 3 liters bensinare. Tror den satt i någon 325 diesel med. Bara för att det är samma uväxling kanske de inte är samma klump för det? Jag ska kolla upp mer exakt vilka bilar jag hittat de i.
Jag har väldigt dålig koll på BMW men tänkte att det kanske är bra tillgång på delar till de. Allternativet är en corvett c4 axel dana 36 med 2.59:1 som satt i nån automater i början och mitten på 90 talet men den har någon typ av soärrdiff orginal. 2.56 bmw axel är mer tillgänglig och närmare den exakta utväxlingen 2.533 som jag igentligen behöver.
Jag tar för givet att det är öppna diffar i dem och det vill jag ju inte ha. Jag vill ha en diff lämplig till timeattack, resten får kompromissa antar jag.
Det jag behöver hjälp med är att hitta på vilken diff och drivknutar man ska ha. BMW orginal som går att få dit eller eftermarknads osv? Axlar kan jag nog få gjorda i uddeholms sviktstål orvar supream om inte några BMW axlar har bra hållbarhet. Sviktstål spar ju även klumpen så. Jag har i dagsläget inte koll på hjullagrens innerdiam men jag tror att oavsett så går det att lösa.
Kardan är inga svårigheter förutom att jag inte vet riktigt vilken model som är lämplig att ta starka kardanknutar ifrån eller om eftermarknads är bättre.?
Jag har egen svarv och fräs och kan borra hålbilder osv och jag kan nog få hjälp att göra splince etc om det skulle behövas. I framaxeln kommer det sitta en Quife ATB diff (torson)
Effekt kommer väll bli en del men jag kommer nog i framtiden öka på den så drivlinan begränsar så därför vill jag gärna göra en stark från början.. Om det ens går med 2.56 utväxling?
Jag är typen som bara vill göra saker en gång men jag är samtidigt vanlig knegare så jag kan inte hosta upp hur mycet somhelst.
Jag har väldigt dålig koll på BMW men tänkte att det kanske är bra tillgång på delar till de. Allternativet är en corvett c4 axel dana 36 med 2.59:1 som satt i nån automater i början och mitten på 90 talet men den har någon typ av soärrdiff orginal. 2.56 bmw axel är mer tillgänglig och närmare den exakta utväxlingen 2.533 som jag igentligen behöver.
Jag tar för givet att det är öppna diffar i dem och det vill jag ju inte ha. Jag vill ha en diff lämplig till timeattack, resten får kompromissa antar jag.
Det jag behöver hjälp med är att hitta på vilken diff och drivknutar man ska ha. BMW orginal som går att få dit eller eftermarknads osv? Axlar kan jag nog få gjorda i uddeholms sviktstål orvar supream om inte några BMW axlar har bra hållbarhet. Sviktstål spar ju även klumpen så. Jag har i dagsläget inte koll på hjullagrens innerdiam men jag tror att oavsett så går det att lösa.
Kardan är inga svårigheter förutom att jag inte vet riktigt vilken model som är lämplig att ta starka kardanknutar ifrån eller om eftermarknads är bättre.?
Jag har egen svarv och fräs och kan borra hålbilder osv och jag kan nog få hjälp att göra splince etc om det skulle behövas. I framaxeln kommer det sitta en Quife ATB diff (torson)
Effekt kommer väll bli en del men jag kommer nog i framtiden öka på den så drivlinan begränsar så därför vill jag gärna göra en stark från början.. Om det ens går med 2.56 utväxling?
Jag är typen som bara vill göra saker en gång men jag är samtidigt vanlig knegare så jag kan inte hosta upp hur mycet somhelst.