Page 1 of 1
525ix viskodiff
Posted: 03 Jul 2016, 17:48
by _BeeMeR_
Hej.
Är de nån som har koll på hur viskodiffen fungerar? Den styrs av oljetryck? Borde de inte gå manuellt sätta tryck på den?
Går den flytta över till ett "äldre" 188 hus?
Är den mycke sämre än en lamelldiff?
Mvh Jocke
Re: 525ix viskodiff
Posted: 05 Jul 2016, 01:01
by Spiidfriik
Tidiga E34 iX har hydrauliskt variabel diffverkan. Den går att styra manuellt, men det är inte jätteenkelt. Finns en tråd där detta diskuteras. Är man inte ute efter att kunna justera diffverkan ser jag ingen fördel jämfört med en lamelldiff.
E30 iX har visco. Den är rätt seg att gå från öppen till bromsad.
Re: 525ix viskodiff
Posted: 05 Jul 2016, 15:47
by _BeeMeR_
Precis de verkar vara den tidiga. Har du länk till tråden?
Nä ingen fördel tänkte bara så den inte va mycket sämre.
///mvh Jocke
Re: 525ix viskodiff
Posted: 06 Jul 2016, 10:39
by Nisse Järnet
Spiidfriik wrote:Tidiga E34 iX har hydrauliskt variabel diffverkan. Den går att styra manuellt, men det är inte jätteenkelt. Finns en tråd där detta diskuteras. Är man inte ute efter att kunna justera diffverkan ser jag ingen fördel jämfört med en lamelldiff.
E30 iX har visco. Den är rätt seg att gå från öppen till bromsad.
Att viscon skulle vara seg håller jag inte med om?
Re: 525ix viskodiff
Posted: 08 Jul 2016, 06:17
by Spiidfriik
Nisse Järnet wrote:Spiidfriik wrote:Tidiga E34 iX har hydrauliskt variabel diffverkan. Den går att styra manuellt, men det är inte jätteenkelt. Finns en tråd där detta diskuteras. Är man inte ute efter att kunna justera diffverkan ser jag ingen fördel jämfört med en lamelldiff.
E30 iX har visco. Den är rätt seg att gå från öppen till bromsad.
Att viscon skulle vara seg håller jag inte med om?
Jasså? Vi satte en iX visco på en kompis rwd 325 och den var hopplöst seg. Enhjulade alltid innan den fått upp tempen.
På en iX märker jag inte av det däremot.
Re: 525ix viskodiff
Posted: 08 Jul 2016, 19:59
by Nisse Järnet
Då var den nog slut
Sålde min till en som kör drifting och han är jättenöjd! Låste upp direkt på IXen också, men som du skriver är det nog svårare att märka helt där.
Dom funkar ju inte med värme egentligen heller, ska alltså inte behöva bli varm för att funka.
Re: 525ix viskodiff
Posted: 12 Jul 2016, 20:51
by Spiidfriik
Nja, diffen ska inte behöva bli varm, men silikonet i diffenheten blir tjockare av värme och därav kommer diffverkan. Så har jag iaf fattat det. Är nån typ av skovlar som vispar runt silikonet när drivaxlarna snurrar olika fort. När silikonet blir trögflytande tvingar den med sej drivaxeln som snurrar långsammare. Men överhettar man silikonet ordentligt så tappar den förmågan att bli tjockare. Kan ju vara det som hänt min kompis diff, men den hade ju funktion, om än seg. Vad jag läst ska den tappa funktion helt om den är stekt. Skitsamma, det är hur som helst jävligt länge sen. =)
Re: 525ix viskodiff
Posted: 12 Jul 2016, 22:18
by Blomgren
Lite info på tyska
Das EH-(elektrohydraulische) Sperrdifferential ist eine im
Hinterachsgetriebe integrierte, regelbare Differentialsperre. Der
Sperrwert ist vom Hydraulikdruck in der Sperre abhangig.
Das Lamellenpaket ist uber die auBeren Lamellen mit dem
Tellerrad (Differentialkorb) verbunden und uber die innen
verzahnten Lamellen mit dem Kegelrad des linken Antriebsrades
m Regelfall wird der Hydraulik-Kolben mit Hydraulikflussigkeit
beaufschlagt. Der Kolben druckt dann das Lamellenpaket
zusammen.
Das GSA-Steuergerat moduliert den Druck uber ein Ein- und
AuslaBventil. Die Sperrwirkung kann 0 - 100 % betragen.
Ist die Regelung abgeschlossen, wird der Hydraulik-Kolben mit
Federkraft in die Ausgangslage zuruckgeschoben.
Re: 525ix viskodiff
Posted: 12 Jul 2016, 22:23
by _BeeMeR_
google översatt..
"EH (elektro ) diffbroms är en i
Differential integrerad justerbar differentialspärr . den
Låsning värde beror på det hydrauliska trycket i låset .
Plattpaketet handlar om auBeren lameller med
Gear ( differential ) och via insidan
tandade skivor med vinkelväxeln i det vänstra drivhjulet
m är normalt hydraulkolven med hydraulvätska
tillämpas. Kolven skriver sedan diskuppsättningen
tillsammans.
GSA - styrenheten modulerar trycket via ett inlopp och
AuslaBventil . Den låsande effekten kan vara 0 - 100% .
Är åtgärden avslutats , den hydrauliska kolven med
Fjäderkraften zuruckgeschoben in i utgångsläget ."
Undra om de inte ska gå "pilla" in en fjäder typ som trycker på kolven!?
///Zemrén
Re: 525ix viskodiff
Posted: 14 Jul 2016, 01:01
by Nisse Järnet
Spiidfriik wrote:Nja, diffen ska inte behöva bli varm, men silikonet i diffenheten blir tjockare av värme och därav kommer diffverkan. Så har jag iaf fattat det. Är nån typ av skovlar som vispar runt silikonet när drivaxlarna snurrar olika fort. När silikonet blir trögflytande tvingar den med sej drivaxeln som snurrar långsammare. Men överhettar man silikonet ordentligt så tappar den förmågan att bli tjockare. Kan ju vara det som hänt min kompis diff, men den hade ju funktion, om än seg. Vad jag läst ska den tappa funktion helt om den är stekt. Skitsamma, det är hur som helst jävligt länge sen. =)
Blir den verkligen så mycket tjockare? Kommer inte ihåg viskositeten nu men det är egentligen bara den som gör så det "diffar" i en frisk viscodiff.
Testa tex att hissa upp bak eller framaxel på en frisk 325ix och kör framåt, den driver direkt!
Att sen många kan vara överhettade och därmed ofta läcker silikon stämmer helt klart, då brukar dom kunna bli sega för att så småningom tappa verkan helt.
Re: 525ix viskodiff
Posted: 12 Sep 2016, 21:19
by Danneeandersson
Vill du köpa så har jag en komplett bakvagn från e34 IX
1000 spänn vill jag ha