Page 1 of 1

Svårstartad M50 turbo

Posted: 14 Jun 2016, 08:39
by ludde1
Tjena! Har problem med att starta bilen, framförallt när den är kall. Det är en M50B25 som går på E85 med ett fekzenchip. Chippet är dubbelkollat så att det stämmer. När bilen är kall så går det att mala på startmotorn och den tänder till någon gång men inte mer än så. Om jag bogserar igång bilen hoppar den igång direkt dock utan någon nämnvärd tomgång.

Om jag sedan låter bilen bli varm och stänger av så går det att få igång bilen innan den hinner och svalna alltför mycket. Då kunde jag även justera tomgången på spjäll så den ligger runt 1000 varv. Men så fort bilen börjar svalna så måste den dras igång igen. Vad kan detta bero på? Det känns precis som att motorn måste upp i ett speciellt varvtal innan den hoppar igång. Den går ju lättare på starten när den är varm vilket gör att den hoppar igång? För den börjar tända mer och mer tills den startar om man säger så.
Tack på förhand! 8)

Re: Svårstartad M50 turbo

Posted: 14 Jun 2016, 09:00
by bmw_fredde
Om du får ställa tomgång på spjället med standardsprut å tomgångsmotor så lär ju inte mappen stämma i chipet!

Re: Svårstartad M50 turbo

Posted: 14 Jun 2016, 11:31
by ludde1
Jaa det var det första som jag tänkte så hörde med fekzen, och han sa att allt såg ut som det borde. Detta betende kan inte ha något med typ vevaxelgivaren att göra? För soppa får den då stiften blir sura, jag misstänker mer om det kan ha nått med tändningen att göra eftersom motorn vill ha ett visst snurr för att hoppa igång?

Re: Svårstartad M50 turbo

Posted: 14 Jun 2016, 11:34
by bmw_fredde
felsök genom diagnosuttaget å kolla om det ligger felkod på nått

Re: Svårstartad M50 turbo

Posted: 14 Jun 2016, 12:00
by St3v3
Du har inte möjlighet att prova med originalchip och spridare?

Re: Svårstartad M50 turbo

Posted: 15 Jun 2016, 08:17
by ludde1
Ska prova läsa felkoder, och skulle även kunna testa med originalchip och spridare. Hur känsligt är det med stiften? För dom som sitter i nu har dubbla elektroder :)