Metallspån/flisor i olja m20b25
Posted: 31 May 2016, 10:48
Hej,
ja, vet inte riktigt hur jag ska börja med jag ger de ett försök.
Det rör sig alltså om en renoverad standard motor m20b25, med nya ram/vevlager och ringar. Lagerna är av märket Glyco (std lager) och ringarna är av märket Götze.
Kan säga att det har varit några sömnlösa nätter nu i rad efter jag såg att man kunde vaska ut småflisor / metallspån ur oljan. Detta har gjort mig jävligt ledsen och orolig.
Motorn har gått ca 60-70 mil sedan renovering.
Kan berätta hur jag gjort med oljebytena.
Startade upp den med vanlig biltema mineral olja som sedan byttes ut med en gång efter uppstart, där kunde jag inte se några metalspån alls i oljan (tror jag).
Sedan slängde jag i biltema 5w-40 olja (helsyntet) mest för att skölja ur motorn, tömde sedan den oljan efter ca 3mil. Där var lite glittrigt i oljan, men jag tänkte, det är nog lugnt.
Sedan slängde jag in biltema longlife 10w-60 olja helsyntet, har kört med den kanske 60 mil och det är här jag såg metalflisorna, alltså efter 3dje oljebytet.
Nu skulle äntligen den "rätta" oljan in och det skulle vara Castrol helsyntet 10w-60.
Men nu i sista oljebytet granskade jag gammla oljan hårt och såg dessa metallspån/flisor, det som gör mig jävligt orolig är att vissa av dessa flisor/spån (tror man kan se på bilden) har om jag uppfattar det hela rätt lite kopparfärg och det kan väl tyda på lager?
Detta kan vara "gammal" skit som legat i motorn efter uppstart som inte kom ut med första oljebytet? Vet ej, om så är fallet så har de simmat runt i motorn och gjort repor lite överallt?
Vad säger ni mer erfarna i ämnet om detta? Är de normalt med metalspån/flisor i oljan på en nyrenoverad motor?
Vill avsluta med att säga att motorn går som en dröm, inga missljud alls, vad mi öra kan uppfatta. Motorn är pigg och allting känns ok, än så länge iaf..
Vad är era åsikter om detta?
Bilden
Mvh
ja, vet inte riktigt hur jag ska börja med jag ger de ett försök.
Det rör sig alltså om en renoverad standard motor m20b25, med nya ram/vevlager och ringar. Lagerna är av märket Glyco (std lager) och ringarna är av märket Götze.
Kan säga att det har varit några sömnlösa nätter nu i rad efter jag såg att man kunde vaska ut småflisor / metallspån ur oljan. Detta har gjort mig jävligt ledsen och orolig.
Motorn har gått ca 60-70 mil sedan renovering.
Kan berätta hur jag gjort med oljebytena.
Startade upp den med vanlig biltema mineral olja som sedan byttes ut med en gång efter uppstart, där kunde jag inte se några metalspån alls i oljan (tror jag).
Sedan slängde jag i biltema 5w-40 olja (helsyntet) mest för att skölja ur motorn, tömde sedan den oljan efter ca 3mil. Där var lite glittrigt i oljan, men jag tänkte, det är nog lugnt.
Sedan slängde jag in biltema longlife 10w-60 olja helsyntet, har kört med den kanske 60 mil och det är här jag såg metalflisorna, alltså efter 3dje oljebytet.
Nu skulle äntligen den "rätta" oljan in och det skulle vara Castrol helsyntet 10w-60.
Men nu i sista oljebytet granskade jag gammla oljan hårt och såg dessa metallspån/flisor, det som gör mig jävligt orolig är att vissa av dessa flisor/spån (tror man kan se på bilden) har om jag uppfattar det hela rätt lite kopparfärg och det kan väl tyda på lager?
Detta kan vara "gammal" skit som legat i motorn efter uppstart som inte kom ut med första oljebytet? Vet ej, om så är fallet så har de simmat runt i motorn och gjort repor lite överallt?
Vad säger ni mer erfarna i ämnet om detta? Är de normalt med metalspån/flisor i oljan på en nyrenoverad motor?
Vill avsluta med att säga att motorn går som en dröm, inga missljud alls, vad mi öra kan uppfatta. Motorn är pigg och allting känns ok, än så länge iaf..
Vad är era åsikter om detta?
Bilden
Mvh