Page 1 of 1

M54b30 problem.

Posted: 29 May 2016, 01:50
by Green1991
Hej, behöver tips och råd här då jag har slut på idéer. Har turbokonverterad en m54b30 oöppnad, ms1v3, e85,tb60, 0.9bar mm. Vanos enhet sitter kvar men är urkopplad. Till problemet, den går jättefint tills jag når varvstoppet på laddtryck då blir motorn helt komplös, man får gnu en bra stund innan den startar och går då som vanligt igen, som om lyftarna häng sig, jag kan varvstoppa i evigheter utan laddtryck men såfort den kliver över 0.2 så släcker den fler och fler cylindrar ju längre ja håller den på stoppet och tillslut alla och den blir helt utan komp!? Händer även om jag sänker stoppet till 4500 och den får bygga ladd, har provat gjort en engine flush och provat annan olja, ingen skillnad alls. Ingen skillnad kall som varm, rivit av och tittat under ventilkåpan och inget märkbart kox. Min tanke är nya lyftare eller kan de va vanos enheten som ställer till nått? Tips mottages tacksamt då ja vettefan vad man ska prova härnäst.. Mvh Thomas

Re: M54b30 problem.

Posted: 29 May 2016, 13:10
by Green1991
en annan fundering är hur lyftarna är i dessa motorer, plockade ur alla på insugs sidan och på dom är kolven som går mot ventilen helt stum på alla, medans dom jag har från m50b20in gick trycka in och ut lätt? provade tillomed polygrip på b30ins lyftare utan att ens röra sig. har varit med om 2st audi 1.9tdi som gjort liknande, varvas upp kall sen stannar bilen och det blir 0 komp, vad är det som händer då igentligen? fastnar lyftaren i uttryckt läge helt enkelt? matta ventilfjädrar? någon får försöka förklara eller om någon har erfarenhet av vad som kan hända.. /Thomas

Re: M54b30 problem.

Posted: 29 May 2016, 19:48
by Clintan66
Ang lyftarna, så kan du dela dem om du vill. Som jag uppfattat det, så när de är stumma kan den ticka lite från dem.
Du kan som sagt dela dem och blåsa dem rena och smörja upp dem, men det är troligen inte det som orsakar ditt problem.
Tror sådana fall mer på vanosen.

Re: M54b30 problem.

Posted: 29 May 2016, 20:13
by Jens92
En lyftare blir stum och det är inget konstigt i sig. Vad kör du med för varvstopp? Kör du fuel cut eller bara ignition cut? Kör du bara tändning så att den eldar och smäller kan det vara så enkelt att avgastrycket slår upp ventilen och på så vis kan tryckaren pumpas upp och ventilen blir då att läcka. Det löser sig bara man har motorn står ett tag så att den överflödiga oljan trycks ur av fjädertrycket.

Att den släcker cylindrar borde den väl kanske inte göra iaf men jag vet inte i det fallet. Vad kör du med för gnistgap och stift? Jag kör ngk bcpr7es med ett gnistgap på 0,4mm och det har aldrig strulat.

Re: M54b30 problem.

Posted: 30 May 2016, 08:45
by Green1991
Okej, tycker bara att det var konstigt att dom inte gick röra på alls.. Varvstopp har jag provat fuelcut, ignitioncut, båda och ändrat allt annat runt i kring stoppen, varvstoppet som är nu är snällt. Ang stiften så är det några anpassade m50 turbostift, v-power med 0.3 i gap,dom funkade bra på 1.4 bar i m50b20, gått kanske 50mil med dom stiften så rätt nya. Tycker bara det är skumt att jag kan varva bäst jag vill utan laddtryck, men så fort de kommer på högvarv så dör skiten :evil:

Re: M54b30 problem.

Posted: 30 May 2016, 22:06
by Green1991
Jaha idag har det skruvats endel, tog och gjorde en egen tattarlösning för att låsa vanosen, så den är nu låst i 0 läge och ska inte göra någon inverkan. tog och provkörde bilen och den kändes gå bättre än innan, skottade på bra tills innan varvstopp då den släckte cylindrarna och blev komplös igen..... blir så matt.. kan det vara lyftarna ändå eller har någon nått annat tips på något man kan prova/göra?