Page 1 of 2
ännu en M20b25 Turbo
Posted: 16 Apr 2016, 21:57
by Lardi
Kommer logga lite av mitt bygge.
Köpte mig ett objekt uppe i stockholm för ett år sedan. En vit 320i -87. Tidigare är de någon från avesta som ägt den så kanske nån av ppf snubbarna?
13k Mil och få ägare. Coupè samt taklucka.
Iaf va med lite saker när ja köpte den samt att ja fyller på med lite eget.
första ja bygger och suttit och försökt läsa så mkt ja bara kan sista året och nu har ja iaf satt igång.
Mål: 400hp på gummit
Till en början blir receptet:
Topp:
riktplanat
mirafräst
slipade ventiler
z45 turbokam
ppf steg 2 ventilfjädrar med crmo retainers
nuke ställbar kamdrev
(hämtar topp i veckan från renovering)
Botten:
M20b25
Coopering
arp
övrigt:
BW s200 50mm
ajden grenrör pulssplit 42mm
precision 46mm WG. 2st 42mm till wg, 48mm retur till dp
3,5" dp RF
3" avgas RF
3"flexrör
3"v-band
3" feritta dämpare
xyz coiloverkit
535 behr kyl
spal 382mm fläkt (sugande)
Bränsle och styr:
msd blaster 2 spole
Originalpump i tank
catchtank
1st 044 pump
Nuke filter
An8 matning samt retur
nuke fuelrail
weldon btr
ecumaster
getrag 260
Re: ännu en M20b25 Turbo
Posted: 16 Apr 2016, 23:16
by Lardi
pallbocksräcer. Byggnation av dp samt avgas.
3,5"dp. nerkonad till 3" avgas
vart en vass böj på downpipen som ja ångrar lite för de va slut på böjar.. Men men...
snabbskiss av soppasystemet.
vart en motorlyft för orka inte be nån kompis hjälpa mig lyfta ur toppen.
retur från WG in i DP igen.
pulssplitt med 2x42mm till wg. 1st 48mm som retur till dp.
skall försöka få plats med oljekylen precis bakom njurarna så kyler de förmodligen bra.
täcker upp hela hålet i njurarna så ser man inte dom fula fästena som ic,n hänger i..
Re: ännu en M20b25 Turbo
Posted: 17 Apr 2016, 00:55
by TreLingon
Snyggt ormbo och wg rör lösning
Re: ännu en M20b25 Turbo
Posted: 17 Apr 2016, 11:14
by t79sk8s
M20
Re: ännu en M20b25 Turbo
Posted: 17 Apr 2016, 13:33
by Lardi
TreLingon wrote:Snyggt ormbo och wg rör lösning
Tack
skall inte ta åt mig all ära för grenröret har ajdèn gjort!
Enda ja lyckats med är en vass böj på downpipen och de är juh värdelöst gjort
t79sk8s wrote:M20
yes! Fina krejor de!
Då har de gnots på lite imorse med. Visade sig va jävligt trång att svetsa innerböjen på wg röret men tror vi fick till de..
Jävlar va fint hon går!
lambdasonden får ett eget litet hus.
Saab kyl 16 raders. får plats med ett könshårs marginal. Fyller upp hela njurarna framöver så de ser rent å fint ut..
Är ett litet veck längst ner på packningen i högerhörnet. Någon som vet om de är någon fara att damma dit den iaf? Fastna i nå skit när toppen lyftes.
Fick hem nytt kärl i dagarna.. =)
Weld or die!
Blir faktiskt RF på röret mellan Turbo och IC. saknar möjlighet att svetsa i alu och de blir fint i RF så missar lite viktbesparing där. Men vafan får väll banta ist.
Stålomspunnet AN8 PTFE
Re: ännu en M20b25 Turbo
Posted: 18 Apr 2016, 21:41
by TheMan
M20 är faan äkta KÄRLEK!
Vad ska du åka med för spridare? Ska byta till 1300cc i min m20 så mina 875cc blir lediga snart
Re: ännu en M20b25 Turbo
Posted: 18 Apr 2016, 21:56
by Lardi
TheMan wrote:M20 är faan äkta KÄRLEK!
Vad ska du åka med för spridare? Ska byta till 1300cc i min m20 så mina 875cc blir lediga snart
Ja de ska bli redigt trevligt när hon får ryta lite!
Ja alltså ja har precision spridare i nu. Okänd storlek men ja TROR de är 875or.
Låter de va osagt för kommer fan inte ihåg vad säljaren sa att de satt i. Enda ja har är lite siffror på spridarna så kanske bäckis eller nån av gubbarna kan svara på vad de är för några. Dom ska nog va köpta där.
Re: ännu en M20b25 Turbo
Posted: 18 Apr 2016, 22:09
by TheMan
Att du inte satsar på och stoppa i ett par smidda kolvar och ett par h profil stakar på en gång?
Vad åker du med för komp? M50iv stakar och m42 kolvar är ett bra budget alternativ annars?
Re: ännu en M20b25 Turbo
Posted: 19 Apr 2016, 17:29
by Lardi
TheMan wrote:Att du inte satsar på och stoppa i ett par smidda kolvar och ett par h profil stakar på en gång?
Vad åker du med för komp? M50iv stakar och m42 kolvar är ett bra budget alternativ annars?
Ja asså jag vill ju de! Sitter å kikar på sånt hela tiden.
Detta är även mitt första bygga och har inte rattat något i närheten av de denna kommer bli hk/kg samt att ja vill inte satsa för jävla högt och sen tröttnar man halvvägs för att ja tagit på mig för stort projekt.
Komp blir original. Inte bytt varken stakar eller kolvar.
Samt att mkt de ja har och fått med bilen maxxas straxt efter 400.
Soppapump
Kolvar/stakar
Turbo
Låda osv osv.
Men visst finns de i framtidsplanerna! Typ helst redan nästa sommar.
Re: ännu en M20b25 Turbo
Posted: 06 May 2016, 21:05
by Lardi
Lillen, kommer gå in under oljenivån i tråget så tog i lite i storlek
AN16
Lämnade iväg tråget, vart dyrt och dom skadade konan. Sjukt nöjd.........
Rensa rensa rensa!
Första gången ja monterar en topp, vart lite nojig att ja inte nollställt allt så trodde ja skulle kröka några ventiler. Men den va bara väldigt tajt i styrhylsorna..
Monterade i ordningsföljd enligt heynes. Först ca 20nm sicksack, 40nm sicksack. 84nm sicksack med arp med fett.
Känns bra nu!
Kom över en fin ventilkåpa med. Så nu har ja nog 4
På toppen ja flyttade över var de tydligen en bult till grenröret som va av upptäkte ja. Den satt så in i helvete så de slutar med att ja får införskaffa nån insatsgänga imorgon och borra upp skiten. Men men monteringen fortsätter imorgon!
Re: ännu en M20b25 Turbo
Posted: 09 May 2016, 16:19
by TreLingon
Hade aldrig betalt för det du lämnade tråget på till företaget...
Sabbar man något får man stå sitt kast !
Re: ännu en M20b25 Turbo
Posted: 12 Jun 2016, 21:45
by Lardi
TreLingon wrote:Hade aldrig betalt för det du lämnade tråget på till företaget...
Sabbar man något får man stå sitt kast !
Ja jag skulle väll stått på mig lite mera. Men men...
Spisen i igen!
Hittade små skador och något krökt pistongrin på turboaxel. Velade lite så antingen vart de ett renoveringskit eller så blir de ny turbo. Samt att den var en aning glapp.
Samma dag fick man skatten så de va inte så mkt att fundera på haha..
Blev holset HX40 super med ett #14 hus. helt plötsligt passade mitt 4" luftfilter som va för stort för den förra turbon. Yeah!
Vart med svets med.. Impuls is the shit!
Vart ju ganska stor den jäveln! Även fixat lite slangar till wastegaten, ville ha svarta men dom hade bara blå hemma..
Placering WG
Märks att man inte är van svetsare, man tar i allt som går. Nytt tumavtryck. M8x1,25
Downpipen omsvetsad för nya turbon. Lindad och klar. Med de gulliga AEM filtret.
Kan man sätta sillikonböj direkt på turbon eller blir de för varmt? V-bandet som är på turbon är 74mm i ytterdiamter till tryckrören och 2,5" är 79mm. Någon som vet vart man kaan få tag i rostfritt 74mm v-band ring?
Re: ännu en M20b25 Turbo
Posted: 13 Jun 2016, 00:23
by Emppu
Blir nog bra det här, härligt att någon annan också bränner sig på svetsen, har bland annat ett fint ärr på vänstra handen efter att jag råkade luta mig mot min nysvetsade kompressorkåpa och glömde bort att aluminium leder värme väldigt bra
Bara ge järnet så blir det nog en rolig bil!
M20 låter ju väldans härligt!
Vet inte med AEM filter men BMC brukar gilla att smälta om man har direkt på kompressorkåpan.
Re: ännu en M20b25 Turbo
Posted: 14 Jun 2016, 13:53
by Lardi
Emppu wrote:Blir nog bra det här, härligt att någon annan också bränner sig på svetsen, har bland annat ett fint ärr på vänstra handen efter att jag råkade luta mig mot min nysvetsade kompressorkåpa och glömde bort att aluminium leder värme väldigt bra
Bara ge järnet så blir det nog en rolig bil!
M20 låter ju väldans härligt!
Vet inte med AEM filter men BMC brukar gilla att smälta om man har direkt på kompressorkåpan.
Tack, ja man har bränt sig ett antal ggr redan. Haha
Ja den ska bli riktigt kul, har lite halvstressigt för skall in på inkoppling/mappning av sprut i månadsskiftet!
Testar med filtret direkt på till en början, får man se hur de blir..
Re: ännu en M20b25 Turbo
Posted: 14 Jun 2016, 14:18
by TheMan
Synd o förstöra ett fint filter, köp hem en 30 graders alu böj i rätt dimention och kapa av, sen sätter du silikonslang mellan rör och turbon.
Re: ännu en M20b25 Turbo
Posted: 14 Jun 2016, 14:55
by Lardi
TheMan wrote:Synd o förstöra ett fint filter, köp hem en 30 graders alu böj i rätt dimention och kapa av, sen sätter du silikonslang mellan rör och turbon.
Skall kika på detta!
Angående vakumslangar till btr kan man väll ta från insuget?
Och hur kan man få till så man kan mäta bränsletrycket egentligen? Har ju ingen mätnippel eller dylikt på bränsleslingan. Eller går detta få ut från btr,en på någe vis?
Re: ännu en M20b25 Turbo
Posted: 14 Jun 2016, 16:04
by TheMan
Du ser ut och ha en port som du antingen sätter en mätare i eller så sätter du en givare där som du sen kopplar till sprutet så kan du logga det i sprutet