Page 1 of 1
m52b28 låter illa
Posted: 13 Apr 2016, 22:29
by baumgardt
Tjena!
Motor i bruksbilen har börjat föra lite oväsen om sig.
Den har tidigare tickat lite från vad jag gissar är en lite småtrött tryckare men har på senare tid börjat föra mer oljud.
länkar två klipp, det första är när jag precis parkerat efter att ha kört hem från jobbet, och det andra är
efter att jag stängt av motorn och direkt startat om den.
https://www.youtube.com/watch?v=j14LQxSddIo
efter omstart
https://www.youtube.com/watch?v=CqVc9gQRpDU
Ljudet blev aningens värre efter omstarten.
Vid kallstarten vid jobbet så hördes bara den gissningsvis tickande tryckaren och det andra ljudet
uppstår när bilen blir varm efter en stunds körning.
Nån som har någon ide om vad det kan vara? Har inte haft tiden än att felsöka
själv så alla förslag på saker att undersöka uppskattas!
MVH
Re: m52b28 låter illa
Posted: 24 Apr 2016, 10:57
by Muppetz
Tycker de låter som en tvärslut tryckare. Brukar gå att höra vilken cylinder de är genom att lyssna lyssna från cyl1 å röra sig bak mot cyl6 typ. Har du koll på att de är tillräckligt med olja i motorn? Brukar vara känsliga för de.
Re: m52b28 låter illa
Posted: 25 Apr 2016, 13:45
by baumgardt
Oljenivån låg bra.
Gjorde ett oljebyte igår då jag läste mig till just att dom är känsliga för gammal olja o fel nivå.
Ljudet kvarstår, inte helt förvånade direkt.
Läste även att folk har "löst" tickande genom att köra med lite för mycket olja i motorn, nån som testat?
Känns som en jävligt ghetto lösning på problemet
Re: m52b28 låter illa
Posted: 25 Apr 2016, 18:54
by Nisse Järnet
Känns ju jävligt konstigt att lite extra olja skulle kunna påverka? Skulle oljetrycket bli högre eller vad är tanken bakom det?
Re: m52b28 låter illa
Posted: 26 Apr 2016, 08:59
by Muppetz
Jo precis, jag tycker du ska försöka lyssna ungefär vilken cylinder det tickar från, och om de är insug eller avgassida, sen lyfta ventilkåpa, ta ur kammar, å byta tryckare där de låter (eller byta alla på en gång, ibland kan de räcka att låta dom ligga i bensin/fotogen-bad ett tag så dom rensar ur sig). Är inte ett allt för stort jobb. Svårt att höra på filmen, men tror de är en tryckare som tickar.
Re: m52b28 låter illa
Posted: 26 Apr 2016, 21:05
by baumgardt
Nisse Järnet wrote:Känns ju jävligt konstigt att lite extra olja skulle kunna påverka? Skulle oljetrycket bli högre eller vad är tanken bakom det?
På internet kan man hitta det mesta...
Folk hade både den ena och den andra förklaringen till varför det skulle funka, allt från att bmw har felbedömt mängden olja
som motorn kräver till att tryckarna va fulla med luft och om man hade i extra olja så tryckte dom ur sig luften och så vidare...
Re: m52b28 låter illa
Posted: 26 Apr 2016, 21:08
by baumgardt
Muppetz wrote:Jo precis, jag tycker du ska försöka lyssna ungefär vilken cylinder det tickar från, och om de är insug eller avgassida, sen lyfta ventilkåpa, ta ur kammar, å byta tryckare där de låter (eller byta alla på en gång, ibland kan de räcka att låta dom ligga i bensin/fotogen-bad ett tag så dom rensar ur sig). Är inte ett allt för stort jobb. Svårt att höra på filmen, men tror de är en tryckare som tickar.
Har övervägt att göra det.
Det är ju klart att det inte är nyttigt, men hur illa mår motorn av att man kör med en trött tryckare?
Re: m52b28 låter illa
Posted: 26 Apr 2016, 22:50
by Nisse Järnet
Enligt mig spelar det ingen roll om man har 3 eller 7 liter olja när man står på tomgång, lyftarna märker ingen skillnad och oljetrycket kommer inte vara lägre heller.
Skillnad om man köra bana dock...
Trött tryckare brukar inte vara akut att fixa men man vet ju aldrig
Re: m52b28 låter illa
Posted: 27 Apr 2016, 19:22
by baumgardt
Nisse Järnet wrote:Enligt mig spelar det ingen roll om man har 3 eller 7 liter olja när man står på tomgång, lyftarna märker ingen skillnad och oljetrycket kommer inte vara lägre heller.
Skillnad om man köra bana dock...
Trött tryckare brukar inte vara akut att fixa men man vet ju aldrig
Jo men lite så tänker jag oxå, så hade svårt att se nyttan med att slänga i lite extra olja.
Efter en längre resa med ny olja så har tryckaren blivit sätt nämnvärt tystare, men kanske blir att plocka av toppen framöver ändå
Re: m52b28 låter illa
Posted: 28 Apr 2016, 16:59
by bmw_fredde
vid nästa oljebyte så fyll i 1-2 liter diesel i motoroljan innan du tappar ur den starta bilen å låt den gå på tomgång ca 20min! sen i med ny olja! det har funkat på flertalet motorer för mig
rensar ur gammal skit I motorn riktigt bra.
Re: m52b28 låter illa
Posted: 30 Apr 2016, 17:07
by baumgardt
bmw_fredde wrote:vid nästa oljebyte så fyll i 1-2 liter diesel i motoroljan innan du tappar ur den starta bilen å låt den gå på tomgång ca 20min! sen i med ny olja! det har funkat på flertalet motorer för mig
rensar ur gammal skit I motorn riktigt bra.
Slängde i crc motor flush innan oljebytet, har alltid varit tveksam till sånna produkter men nån skillnad gör dom säkert
Re: m52b28 låter illa
Posted: 01 May 2016, 15:02
by bmw_fredde
Diesel ä billigare å funkar lika bra