Page 1 of 1
M50 turbo kylproblem
Posted: 04 Apr 2016, 17:19
by Hallestrand
Har en m50iv som helt random går upp i temp. (Har aldrig kockat)
Går bara upp i temp på tomgång. Ej under körning.
Detta oavsätt om jag åker med viscofläkt, eller elfläkt.
När problemet inträffar så håller man varv så skjunker tempen till normal.
Tagigt bort termostat o kollat så den funkar, de gör den.
Demonterat vattenpump i hopp om att skovelhjulet lossnat, men denna är i metall och är hel.
Tillbaka på ruta ett. Någon som har någon ide?
Jag upplever att kylaren är varm på ena sidan och kall på andra.
Kan de va tempgivaren? Vart sitter den? I toppen under 1an o 2ans insugsrör med fyra kablar?
Re: M50 turbo kylproblem
Posted: 04 Apr 2016, 18:24
by Hooken
Jag skulle prova att skölja ur kylaren.
Re: M50 turbo kylproblem
Posted: 05 Apr 2016, 13:40
by Hallestrand
Hooken wrote:Jag skulle prova att skölja ur kylaren.
Kylaren är ren, ny glykol i hela kylsystemet.....
Någon som vet vart givaren som styr tempmätaren i bilen sitter?
Re: M50 turbo kylproblem
Posted: 05 Apr 2016, 14:17
by Fadde_e30
Sitter väl under insuget närmast oljefiltershuset. Den blåa är till mätaren i bilen.
Skickat från min SM-G928F via Tapatalk
Re: M50 turbo kylproblem
Posted: 05 Apr 2016, 19:28
by Hallestrand
Fadde_e30 wrote:Sitter väl under insuget närmast oljefiltershuset. Den blåa är till mätaren i bilen.
Skickat från min SM-G928F via Tapatalk
Ok märkligt.... Den första kontakten med fyra kablar är inkopplad och den andra som är blå finns de ingen kabel alls på... Mätaren funkar ju...??
Re: M50 turbo kylproblem
Posted: 05 Apr 2016, 21:14
by Nisse Järnet
Nyare modeller har bara en givare till både ECU och mätare.
Re: M50 turbo kylproblem
Posted: 05 Apr 2016, 21:20
by Hallestrand
Nisse Järnet wrote:Nyare modeller har bara en givare till både ECU och mätare.
Fyrpolig? Vad menar du med nyare? Är ju en m50 iv
Re: M50 turbo kylproblem
Posted: 05 Apr 2016, 22:36
by Fadde_e30
Hade de varit fel på givaren så hade mätaren väl flippat ur även när du kör. Känns mer som att det är kylaren eller vattenpumpen det är fel på. Hur länge kan du stå på tomgång innan den går varm? Luftat ordentligt?
Skickat från min SM-G928F via Tapatalk
Re: M50 turbo kylproblem
Posted: 05 Apr 2016, 22:57
by Pitabroed
Skulle ha bytt termostat, kan hända att den kärvar ibland och ibland inte..
Re: M50 turbo kylproblem
Posted: 06 Apr 2016, 05:45
by Hallestrand
Fadde_e30 wrote:Hade de varit fel på givaren så hade mätaren väl flippat ur även när du kör. Känns mer som att det är kylaren eller vattenpumpen det är fel på. Hur länge kan du stå på tomgång innan den går varm? Luftat ordentligt?
Skickat från min SM-G928F via Tapatalk
har maskin som vacumsuger sen fyller den på när deinte är nå luft kvar så ja.
Bilen kan köras i en dag innan de sker....sen kan de ske varje gång jag ställer mej på tomgång.......så helt random.
Re: M50 turbo kylproblem
Posted: 06 Apr 2016, 07:10
by RoDe
Har du en fläktkåpa på kylaren?
Om inte. Börja med att knåpa till en sån.
Hjälper inte det, byt till två mindre elfläktar och ny fläktkåpa.
Funkade för mig.
Re: M50 turbo kylproblem
Posted: 06 Apr 2016, 11:30
by flexbert
Kanske är något knas med mappningen på tomgång?
Re: M50 turbo kylproblem
Posted: 06 Apr 2016, 21:18
by Hallestrand
Imorgon kopplas separat graderad vattentemp mätare in. Så får vi svar på om deg går upp i temp eller om mätaren är problemet. Som sagt aldrig kokat o kylaren är sval.
Re: M50 turbo kylproblem
Posted: 07 Apr 2016, 05:55
by Hallestrand
Nisse Järnet wrote:Nyare modeller har bara en givare till både ECU och mätare.
Finner ingen som har 4 polig på bmw fans sidan........vet du mer exakt vilken man ska leta på?
Har en 4 polig som första givare.....men inte sett de på någon annan topp jag kollat på.
Re: M50 turbo kylproblem
Posted: 07 Apr 2016, 10:35
by Nisse Järnet
Kan vara M52 då, nån kanske bytt topp?
Re: M50 turbo kylproblem
Posted: 09 Apr 2016, 21:15
by Bullen!
det är inte sällan att vattenpumpens hjul är kass. då orkar det inte cirkulera utan man har lite varv på maskin som trådskaparen beskriver.