E30 5 bult konvertering
Posted: 18 Mar 2016, 04:49
Tjena! Ska starta ett turbo projekt inom kort och det lutar just nu åt en e30 med m50b25, dock vill jag ha full koll innan jag börjar så jag slipper stå som ett fån halvvägs genom bygget.
Efter alldeles för mycket letande bland forum hit och dit så vill jag ha lite konkreta svar angående just 5 bult konvertering.
Bak är det tydligen e30 m3 nav som gäller men fram har jag läst om E36 fjäderben som inte landar rätt i hjulhus och hylsor som får bromsskivor att hamna fel, massa olika lösningar som inte verkar särskilt bra egentligen.
Just detta med en hylsa känns inte ok när man tänker på hur mycket stryk framvagnen får ta.
De stora frågorna är.
Är det värt jobbet? (bilen kommer att reggas med turbo så fram och bakvagn samt bromsar måste uppgraderas)
Vad finns det för fördelar med E36 framvagn?
Borde man inte kunna använda m3 nav fram också?
Finns det eventuellt andra metoder som inte innehåller delar från 300 olika bilar från särskilda år med särskilda motorer osv.
Tacksam för svar.
Efter alldeles för mycket letande bland forum hit och dit så vill jag ha lite konkreta svar angående just 5 bult konvertering.
Bak är det tydligen e30 m3 nav som gäller men fram har jag läst om E36 fjäderben som inte landar rätt i hjulhus och hylsor som får bromsskivor att hamna fel, massa olika lösningar som inte verkar särskilt bra egentligen.
Just detta med en hylsa känns inte ok när man tänker på hur mycket stryk framvagnen får ta.
De stora frågorna är.
Är det värt jobbet? (bilen kommer att reggas med turbo så fram och bakvagn samt bromsar måste uppgraderas)
Vad finns det för fördelar med E36 framvagn?
Borde man inte kunna använda m3 nav fram också?
Finns det eventuellt andra metoder som inte innehåller delar från 300 olika bilar från särskilda år med särskilda motorer osv.
Tacksam för svar.