Stigande bränsletryck vid tomgång

Här diskuterar vi motorer och kringutrustning.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

Post Reply
brogan
Posts: 3
Joined: 08 Jan 2016, 00:56

Stigande bränsletryck vid tomgång

Post by brogan »

Hej

Jag har följande setup : Intank 044 som matar 2l catch med 1st AN6 och 2st AN6 som retur. Från catch har jag 2st 044 parallellt via filter som matar fuelrail med 1st AN8, efter rail så har jag en aeromotive A1000 btr med 1st AN8 retur till catch.

Vad som händer är att när bilen står på tomgång så stiger bränsletrycket med ca 0,5bar och motorn börjar gå ojämnt. Kan detta bero på att 044 är för effektiv och bygger tryck i catchtanken?

Bilen är en RS4 B5
User avatar
Pimplaren
Posts: 4456
Joined: 20 Nov 2005, 14:59
Location: Stockholm

Re: Stigande bränsletryck vid tomgång

Post by Pimplaren »

Låter lite som att 044an i tanken jobbar för hårt samt a1000 regulatorn har väl AN10 in och AN6 ut? eller är din moddad?

http://server.pure-pf.com/webshop2/inde ... &id_lang=7" onclick="window.open(this.href);return false;

https://aeromotiveinc.com/products-page ... regulator/" onclick="window.open(this.href);return false;
MVH Oliver Turbo Turtle

Gott mos eller hur var det
BMW m5 f10
https://www.garaget.org/?car=425750" onclick="window.open(this.href);return false;
brogan
Posts: 3
Joined: 08 Jan 2016, 00:56

Re: Stigande bränsletryck vid tomgång

Post by brogan »

Pimplaren wrote:Låter lite som att 044an i tanken jobbar för hårt samt a1000 regulatorn har väl AN10 in och AN6 ut? eller är din moddad?

http://server.pure-pf.com/webshop2/inde ... &id_lang=7" onclick="window.open(this.href);return false;

https://aeromotiveinc.com/products-page ... regulator/" onclick="window.open(this.href);return false;
Yes, ska testa att koppla ur pumpen i tanken och se vad som händer då.
Stämmer bra ang regulatorn, använt en AN6-AN8 hane och 2st AN10-AN8, ej ombyggd. Vet andra som kör AN8 fram och AN6 retur utan problem, så det lutar åt pumpen i tanken.
User avatar
Pimplaren
Posts: 4456
Joined: 20 Nov 2005, 14:59
Location: Stockholm

Re: Stigande bränsletryck vid tomgång

Post by Pimplaren »

brogan wrote:
Pimplaren wrote:Låter lite som att 044an i tanken jobbar för hårt samt a1000 regulatorn har väl AN10 in och AN6 ut? eller är din moddad?

http://server.pure-pf.com/webshop2/inde ... &id_lang=7" onclick="window.open(this.href);return false;

https://aeromotiveinc.com/products-page ... regulator/" onclick="window.open(this.href);return false;
Yes, ska testa att koppla ur pumpen i tanken och se vad som händer då.
Stämmer bra ang regulatorn, använt en AN6-AN8 hane och 2st AN10-AN8, ej ombyggd. Vet andra som kör AN8 fram och AN6 retur utan problem, så det lutar åt pumpen i tanken.

Jo men kör dom 3st 044 i samma system? låter som att an6 returen som har ett väldigt litet hål inne i regulatorn strular till de och tvingar upp soppatrycket på tomgång..
Hade BMW 130 originalpump i tanken, till catchen, 2st 044 och an8 turretur samt nuke regulator på min m535, inga sånna bekymmer alls!
MVH Oliver Turbo Turtle

Gott mos eller hur var det
BMW m5 f10
https://www.garaget.org/?car=425750" onclick="window.open(this.href);return false;
brogan
Posts: 3
Joined: 08 Jan 2016, 00:56

Re: Stigande bränsletryck vid tomgång

Post by brogan »

Pimplaren wrote:
brogan wrote:
Pimplaren wrote:Låter lite som att 044an i tanken jobbar för hårt samt a1000 regulatorn har väl AN10 in och AN6 ut? eller är din moddad?

http://server.pure-pf.com/webshop2/inde ... &id_lang=7" onclick="window.open(this.href);return false;

https://aeromotiveinc.com/products-page ... regulator/" onclick="window.open(this.href);return false;
Yes, ska testa att koppla ur pumpen i tanken och se vad som händer då.
Stämmer bra ang regulatorn, använt en AN6-AN8 hane och 2st AN10-AN8, ej ombyggd. Vet andra som kör AN8 fram och AN6 retur utan problem, så det lutar åt pumpen i tanken.

Jo men kör dom 3st 044 i samma system? låter som att an6 returen som har ett väldigt litet hål inne i regulatorn strular till de och tvingar upp soppatrycket på tomgång..
Hade BMW 130 originalpump i tanken, till catchen, 2st 044 och an8 turretur samt nuke regulator på min m535, inga sånna bekymmer alls!

Kopplade ur pumpen i tanken och fick en liten skillnad. Nuke regulatorn har väl också AN6 retur?
User avatar
Pimplaren
Posts: 4456
Joined: 20 Nov 2005, 14:59
Location: Stockholm

Re: Stigande bränsletryck vid tomgång

Post by Pimplaren »

Japp det har den, an6 i sig flödar nog tillräckligt men om hålet inne i själva regulatorn är förlitet så stiger trycket, när du belastar motorn så funkar de antagligen bättre då spridarna öppnar längre osv..

Jag kan ju ha fel men känns rätt logiskt! :mrgreen:
MVH Oliver Turbo Turtle

Gott mos eller hur var det
BMW m5 f10
https://www.garaget.org/?car=425750" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Nisse Järnet
Posts: 6624
Joined: 26 Nov 2005, 11:58
Location: Stockholm norrort

Re: Stigande bränsletryck vid tomgång

Post by Nisse Järnet »

Var det inte nån btr folk brukade borra upp returen på vid kulan?
Audi S5 B8 4.0t
E30 325ix M50 turbo 840awhp 7 speed DCT.
M50 764whp @ 1.7 bar.
M20 675whp @ 2.2 bar.
User avatar
Pimplaren
Posts: 4456
Joined: 20 Nov 2005, 14:59
Location: Stockholm

Re: Stigande bränsletryck vid tomgång

Post by Pimplaren »

Nisse Järnet wrote:Var det inte nån btr folk brukade borra upp returen på vid kulan?
Aeromotive... :)
MVH Oliver Turbo Turtle

Gott mos eller hur var det
BMW m5 f10
https://www.garaget.org/?car=425750" onclick="window.open(this.href);return false;
mr_z
Posts: 766
Joined: 19 Aug 2008, 13:53
Location: gävle

Re: Stigande bränsletryck vid tomgång

Post by mr_z »

Pimplaren wrote:
Nisse Järnet wrote:Var det inte nån btr folk brukade borra upp returen på vid kulan?
Aeromotive... :)
Hade problem med en sådan. Riktigt litet hål i dom. Mätaren gick i botten direkt pumparna startade
bmw e34 m5
bmw e28 m535 m50 turbo
bmw e91 325xi
peter sund-lundblad
073-8389177
User avatar
Nisse Järnet
Posts: 6624
Joined: 26 Nov 2005, 11:58
Location: Stockholm norrort

Re: Stigande bränsletryck vid tomgång

Post by Nisse Järnet »

Aha, min Aeromotive funkar men jag kör iof bara två 044 (och en walbro 255 som matar.
Audi S5 B8 4.0t
E30 325ix M50 turbo 840awhp 7 speed DCT.
M50 764whp @ 1.7 bar.
M20 675whp @ 2.2 bar.
Post Reply