Orsaker till Svårmappad M30 med separata spjäll.
Posted: 29 Dec 2015, 22:15
Sitter och funderar på varför min M30 turbo var svårmappad tidigare i somras.
Det var svårt att få kontinuitet i bränslemappen, ena gången gick den fett på ett givet läge/belastning och nästa gång kunde den gå magert.
Resultatet av mappningen blev skapligt, dock upplever jag att den fortfarande går onödigt fett och skulle önska att jag vågade magra ur den lite på låglast, men då vill jag att den ska bli konsekvent i sitt beteende. På laddtryck har jag inte upplevt problemen utan där går det som det ska.
Det som jag ändrar i vinter är att byta från original S38b36 fuelrail (jäkligt tunn invändigt) till eftermarknadsrail typ Nuke. Hade en tanke på om det kunde bero på att det blir tryckfall i den tunna org railen när spridarna öppnar?
Funderar även på om det nödvändigt med en vakuumstation för att få en stabil signal till mapsensorn, vad jag kan se verkar signalen vara stark och bra nu när jag kör utan extern station.
Motorn är:
M30B34 Alpina B9
s38b36 spjäll
300gr kam
Extraktor rör PPF
T76 turbo
Eftermarknadssprut Haltech E6X
1000cc siemens Deka
E85
Har sökt som fan efter svar på detta men gått bet.
Det var svårt att få kontinuitet i bränslemappen, ena gången gick den fett på ett givet läge/belastning och nästa gång kunde den gå magert.
Resultatet av mappningen blev skapligt, dock upplever jag att den fortfarande går onödigt fett och skulle önska att jag vågade magra ur den lite på låglast, men då vill jag att den ska bli konsekvent i sitt beteende. På laddtryck har jag inte upplevt problemen utan där går det som det ska.
Det som jag ändrar i vinter är att byta från original S38b36 fuelrail (jäkligt tunn invändigt) till eftermarknadsrail typ Nuke. Hade en tanke på om det kunde bero på att det blir tryckfall i den tunna org railen när spridarna öppnar?
Funderar även på om det nödvändigt med en vakuumstation för att få en stabil signal till mapsensorn, vad jag kan se verkar signalen vara stark och bra nu när jag kör utan extern station.
Motorn är:
M30B34 Alpina B9
s38b36 spjäll
300gr kam
Extraktor rör PPF
T76 turbo
Eftermarknadssprut Haltech E6X
1000cc siemens Deka
E85
Har sökt som fan efter svar på detta men gått bet.