Page 1 of 1

Orsaker till Svårmappad M30 med separata spjäll.

Posted: 29 Dec 2015, 22:15
by bmw02touring
Sitter och funderar på varför min M30 turbo var svårmappad tidigare i somras.
Det var svårt att få kontinuitet i bränslemappen, ena gången gick den fett på ett givet läge/belastning och nästa gång kunde den gå magert.
Resultatet av mappningen blev skapligt, dock upplever jag att den fortfarande går onödigt fett och skulle önska att jag vågade magra ur den lite på låglast, men då vill jag att den ska bli konsekvent i sitt beteende. På laddtryck har jag inte upplevt problemen utan där går det som det ska.

Det som jag ändrar i vinter är att byta från original S38b36 fuelrail (jäkligt tunn invändigt) till eftermarknadsrail typ Nuke. Hade en tanke på om det kunde bero på att det blir tryckfall i den tunna org railen när spridarna öppnar?

Funderar även på om det nödvändigt med en vakuumstation för att få en stabil signal till mapsensorn, vad jag kan se verkar signalen vara stark och bra nu när jag kör utan extern station.

Motorn är:
M30B34 Alpina B9
s38b36 spjäll
300gr kam
Extraktor rör PPF
T76 turbo
Eftermarknadssprut Haltech E6X
1000cc siemens Deka
E85

Har sökt som fan efter svar på detta men gått bet. :evil:

Re: Orsaker till Svårmappad M30 med separata spjäll.

Posted: 30 Dec 2015, 10:49
by vinkelkapen
har du synkat spjällen?
kör du på konsekvent samma etanol innehåll?
har du ställt in kamaxel?
läckage innan BBL?
insugsläckage?
provtryck spridare?

hur ser den "konsekventa" signalen ut? är den filtrerad? om du får ut ett medelvärde på en studsig signal så kan det bli jobbigt
mappat mot TPS eller MAP?

det låter som att du bör mappa mot TPS med MAP kompensering, har du provat det?

Re: Orsaker till Svårmappad M30 med separata spjäll.

Posted: 30 Dec 2015, 14:37
by bmw02touring
vinkelkapen wrote:har du synkat spjällen?
kör du på konsekvent samma etanol innehåll?
har du ställt in kamaxel?
läckage innan BBL?
insugsläckage?
provtryck spridare?

hur ser den "konsekventa" signalen ut? är den filtrerad? om du får ut ett medelvärde på en studsig signal så kan det bli jobbigt
mappat mot TPS eller MAP?

det låter som att du bör mappa mot TPS med MAP kompensering, har du provat det?
Vakuumsignalen ser stabil ut när jag mappar, så hoppar den inte runt i mappen utan den ligger stabilt på en punkt tills jag ändrar belastning.
Synkat spjällen =Ja
Konsekvent på samma etanol=Ja, men det är inte problemet eftersom problemen kan uppkomma på samma tank, från ena minuten/sekunden till nästa.
Kamaxel är injusterad
Inget insugsläckage
Spridarna är provtryckta och kontrollerade

Körde tidigare motorn som sugmotor och då var den mappad mot enbart TPS, så tanken har slagit mig om det vore bättre att mappa mot tps igen och se om man kan korrigera med MAP sensor, Vet ärligt inte om mitt Haltech fixar det dock, det måste jag kolla.

Fler synpunkter?
Någon som har erfarenhet av att mappa gammalt Haltech?

Re: Orsaker till Svårmappad M30 med separata spjäll.

Posted: 05 Jan 2016, 15:37
by AsLoT
Det funkar inte bra att mappa mot bara MAP med separata spjäll, mappar du bra på låglast så går den snålt på höglast och tvärt om.
Kan bli bättre med större vakuumstation men troligtvis inte helt bra iaf.

Mappa TPS+MAP då kommer den gå finfint sen :) haft samma problem själv.

Re: Orsaker till Svårmappad M30 med separata spjäll.

Posted: 06 Jan 2016, 17:35
by bmw02touring
Kalas, tack för vettigt svar, Då ska vi bara kolla om mitt Supermoderna Haltech fixar detta.
:D

Re: Orsaker till Svårmappad M30 med separata spjäll.

Posted: 06 Jan 2016, 17:36
by bmw02touring
Dubbelpost