M5 E39 Touring
Posted: 27 Dec 2015, 00:54
Nu när man har lite tid övers kan man ju ta och lägga upp lite bilder och dokumentera bygget för egen vinning och för er som kanske är intresserade.
Projekt M5 E39 Touring -01
För er som inte vill läsa historia kan skrolla ner till nästa punkt!
Det hela började med att jag fick köpa mig en M5 E39 år 2013? som jag än idag är helt kär i, det är en bil som jag föraktar och är lite rädd för eller a kanske lite rädd OM rättare sagt.
Hur som helst så visste jag inte riktigt vad det var för bil innan jag köpte den, jag visste bara att jag måste ha den! Iallafall så skaffade jag familj och behovet av en kombi kom som ett brev på posten, räkningarna ramlade ner som droppar i ett spöregn och jag börjar inse att att äga en m5 som 22 åring med ett litet barn inte är möjligt, bilen ställdes av, parkerades på förvaring och en 325 e46 Touring inhandlades för att uppfylla behovet av vad allt med barn har med att göra..... Tyvärr så har jag en synkring i huvudet som är trasig så jag kan inte riktigt hålla mig borta från sådant som är orimligt eller ovärt i väldigt mångas ögon, egentligen är det tack vare min sambo som fick mig att skaffa ett nytt jobb och börja tjäna pengar som jag kunnat bygga/bygger min drömbil som tar alldeles för mycket uppmärksamhet och prioritet i mitt liv just nu egentligen.
Efter att ha suttit i en relativt fin e46 ett tag så kände jag fortfarande hur M5´an stod och morrade i garaget varje morgon, jag kom till en punkt där jag knappt vågade öppna garagedörrarna...... för att stilla hungern av att få sitta i ett ånglok av "snabb komfort" så inhandlades det en Bmw E39 540 Touring.
28/12-2015
Känner att jag behöver skriva av mig lite efter dagens arbete............
Det började med att jag fick tag i en annan M5 än den jag har där oljetråget hade gått sönder.
Motorn revs ur och renoverades för att ställas undan till något roligt projekt!
Fick tag i en alpinvit 540 e39 som jag tänkte skulle bli perfekt för en hyfsad familjebil med lite mer mos i än vanligt.
Hjärtat i bilen består av en M62TUB44 med tillhörande automatlåda som är hyfsat likt S62B50 så allting bör passa väldigt bra utan några större modifikationer tänkte jag!
Att bara hitta delar till en s62 är inte det lättaste kan jag säga, men, men, kvinnor & får så fick jag tag i allt jag behövde för att kunna få motorn klar för att bara stoppas i en bil.
Tog en kväll att få ur den gamla motorn och förbereda allting så att det skulle gå så snabbt som möjligt då jag fått låna lite plats på jobbet nu under julledigheten.
När det väl var dags för den nya motorn att hissas i så började tankarna komma "tänk om det finns nån spricka nånstans eller något som jag missat på motorn" eller "tänk om skiten bara rasar efter 5 minuters varmkörning" så jag beslöt mig för att skicka ner spisen och ha automatlådan kvar så jag ser att allting lirar innan jag öser ner väldigt många timmar på att konvertera den till manuell och allt går åt helvete!
NU kommer vi till det som gjorde att jag bara ville elda upp hela bilen.................. jag glömde lagret på vevaxeln.......... skruvade fast lådan i underkant i ivrighet om att bilen bara hade någon timme kvar till provstart, ser inte när jag skruvar på dom sista bultarna uppifrån att lådan inte ligger helt emot så jag hör bara ett "SMASK" (något som spricker)...... TRÅGET SPRICKER!!!!
efter att motorlyft, domkraft, kollegans verktygsvagn, hela kundmottagningen och halva övervåningen flög åt helvete så hade jag sansat mig lite och konstaterar att jag glömde ta bort pilotlagret på vevaxeln så att automatlådan kan gå in utan några bekymmer......
(NÅGON SOM HAR ETT TRÅG LIGGANDES) ?????
Hur som helst så fortsätter bygget även om motgångar kommer och går!
Skulle behöva lite hjälp med att spänna geniknölarna ang elektroniken till lådan, jag har tagit motor, motorhärva, låda, DME-box, EWS-box, nyckel, och låda från M5, kommer den att starta? eller kommer den börja diskutera varför inte automatlådan inte är i växelläge P?
(Problemet löst på egen hand och lite forskning)
Jag skarvade ihop kabelhärvan från automatlådan till dme boxen till s62an.....
Detta va ett problem som jag absolut inte såg fram emot men ACK så logist allt blev när man förstår logiken i det hela. Bilen startar och går bra, har masserat reservhjulsbaljan något för att få plats med det rostfria ferrita sysstemet.
Film finns på youtube!!
Nu är klockan alldeles för mycket och det är ju trots allt nyår, skål alla vänner och ovänner!
https://www.youtube.com/watch?v=IyuSB7lIb3I" onclick="window.open(this.href);return false;
Mvh
Nu låter jag bilderna tala för sig själva.
Projekt M5 E39 Touring -01
För er som inte vill läsa historia kan skrolla ner till nästa punkt!
Det hela började med att jag fick köpa mig en M5 E39 år 2013? som jag än idag är helt kär i, det är en bil som jag föraktar och är lite rädd för eller a kanske lite rädd OM rättare sagt.
Hur som helst så visste jag inte riktigt vad det var för bil innan jag köpte den, jag visste bara att jag måste ha den! Iallafall så skaffade jag familj och behovet av en kombi kom som ett brev på posten, räkningarna ramlade ner som droppar i ett spöregn och jag börjar inse att att äga en m5 som 22 åring med ett litet barn inte är möjligt, bilen ställdes av, parkerades på förvaring och en 325 e46 Touring inhandlades för att uppfylla behovet av vad allt med barn har med att göra..... Tyvärr så har jag en synkring i huvudet som är trasig så jag kan inte riktigt hålla mig borta från sådant som är orimligt eller ovärt i väldigt mångas ögon, egentligen är det tack vare min sambo som fick mig att skaffa ett nytt jobb och börja tjäna pengar som jag kunnat bygga/bygger min drömbil som tar alldeles för mycket uppmärksamhet och prioritet i mitt liv just nu egentligen.
Efter att ha suttit i en relativt fin e46 ett tag så kände jag fortfarande hur M5´an stod och morrade i garaget varje morgon, jag kom till en punkt där jag knappt vågade öppna garagedörrarna...... för att stilla hungern av att få sitta i ett ånglok av "snabb komfort" så inhandlades det en Bmw E39 540 Touring.
28/12-2015
Känner att jag behöver skriva av mig lite efter dagens arbete............
Det började med att jag fick tag i en annan M5 än den jag har där oljetråget hade gått sönder.
Motorn revs ur och renoverades för att ställas undan till något roligt projekt!
Fick tag i en alpinvit 540 e39 som jag tänkte skulle bli perfekt för en hyfsad familjebil med lite mer mos i än vanligt.
Hjärtat i bilen består av en M62TUB44 med tillhörande automatlåda som är hyfsat likt S62B50 så allting bör passa väldigt bra utan några större modifikationer tänkte jag!
Att bara hitta delar till en s62 är inte det lättaste kan jag säga, men, men, kvinnor & får så fick jag tag i allt jag behövde för att kunna få motorn klar för att bara stoppas i en bil.
Tog en kväll att få ur den gamla motorn och förbereda allting så att det skulle gå så snabbt som möjligt då jag fått låna lite plats på jobbet nu under julledigheten.
När det väl var dags för den nya motorn att hissas i så började tankarna komma "tänk om det finns nån spricka nånstans eller något som jag missat på motorn" eller "tänk om skiten bara rasar efter 5 minuters varmkörning" så jag beslöt mig för att skicka ner spisen och ha automatlådan kvar så jag ser att allting lirar innan jag öser ner väldigt många timmar på att konvertera den till manuell och allt går åt helvete!
NU kommer vi till det som gjorde att jag bara ville elda upp hela bilen.................. jag glömde lagret på vevaxeln.......... skruvade fast lådan i underkant i ivrighet om att bilen bara hade någon timme kvar till provstart, ser inte när jag skruvar på dom sista bultarna uppifrån att lådan inte ligger helt emot så jag hör bara ett "SMASK" (något som spricker)...... TRÅGET SPRICKER!!!!
efter att motorlyft, domkraft, kollegans verktygsvagn, hela kundmottagningen och halva övervåningen flög åt helvete så hade jag sansat mig lite och konstaterar att jag glömde ta bort pilotlagret på vevaxeln så att automatlådan kan gå in utan några bekymmer......
(NÅGON SOM HAR ETT TRÅG LIGGANDES) ?????
Hur som helst så fortsätter bygget även om motgångar kommer och går!
Skulle behöva lite hjälp med att spänna geniknölarna ang elektroniken till lådan, jag har tagit motor, motorhärva, låda, DME-box, EWS-box, nyckel, och låda från M5, kommer den att starta? eller kommer den börja diskutera varför inte automatlådan inte är i växelläge P?
(Problemet löst på egen hand och lite forskning)
Jag skarvade ihop kabelhärvan från automatlådan till dme boxen till s62an.....
Detta va ett problem som jag absolut inte såg fram emot men ACK så logist allt blev när man förstår logiken i det hela. Bilen startar och går bra, har masserat reservhjulsbaljan något för att få plats med det rostfria ferrita sysstemet.
Film finns på youtube!!
Nu är klockan alldeles för mycket och det är ju trots allt nyår, skål alla vänner och ovänner!
https://www.youtube.com/watch?v=IyuSB7lIb3I" onclick="window.open(this.href);return false;
Mvh
Nu låter jag bilderna tala för sig själva.