Hej! Nu börjar de dra för mycket i byggtarmen så måste bygga ihop nåt roligt inför sommaren!
Har en BMW 530ia e39 som ja tänkte sätta en snurra på, de blir lite snik över de hela för ja vill bara bygga ihop nåt som fungerar och har lite mer hästar än original! Tänkte lämna motorn orörd och bara byta lite runt om, ja lite o lite. Tänkte loppa ihop ett eget grenrör och sätta turbon där ac kompressorn sitter just nu sen dra downpipen ut genom skärmen där spolarvätskebehållaren sitter egentligen. Jag funderar om man kan bygga ett grenrör liknande gjutna grenrör, alla cylindrarna går ihop i ett rör typ, blir ju inte optimalt men ska inte köra så mkt hästar så de får nog duga om de funkar!
Tänkte köra med mappat originalsprut så kommer ha kvar lambdasonder och LMM, lambdasonder tänkte ja sätta antingen i grenröret dom två som gör det original och dom två som sitter bak i DP:n eller alla 4 i DP:n, LMM tänkte ja sätta precis framför insuget på turbon och förlänga sladdarna. Sen rycka sladden till DISA skitet eller byta insug till M50 så man slipper de, vet inte riktigt än.
Sen undrar jag även om spridare från E39 M5 passar i original fuel rail? Räcker det med en BTR och bredbandslambda för att finjustera sista soppatrycket?
Tänkte köra en turbo med inbyggd WG för enkelhetens skull!
Här är en liten ritning på ett ungefär hur ja tänkt bygga!
Tips mottages tacksamt!
Funderingar kring grenrör samt lambdasondsplacering
Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis
Re: Funderingar kring grenrör samt lambdasondsplacering
Varför jag funderat på att ha turbon där framme är för att de känns lite smidigare att få plats med den istället för att klämmas med kardantunneln o de