Page 1 of 1

M54 turbo

Posted: 20 Dec 2015, 19:44
by Magog
Hej, är ny på forumet och har sökt lite överallt men hittar dåligt med information om turbo på M54.

På M50 så kan man ladda 1bar och få ut någonstans strax över 400 hästar med endast en cooperring packning vad jag har förstått och det är runt den effekten jag vill åt. Men nu när varenda tomte köpt upp varenda 525a och 325a med M50 och skrotarna tar ut 5 siffra belopp så har man börjat titta på m54an istället.
Har förstått att m52an går bort pga aluminium blocket.
På Wikipedia står det att m54an har gjutjärns foder och därför lämpar den sig bättre för turbo trimning, men den enda m54an jag hittar inlägg om är b30 och jag vill veta om b25an. Funkar det precis som på M50 att bara ordna cooperring packning och arp-bult och sen är det bara att gasa? Vet att det är mycket mer än så med insprutning och allt som följer med men typ? Sen hur mycket plats finns det för en turbo i en e39 tex?

Mvh Magog

Re: M54 turbo

Posted: 20 Dec 2015, 23:14
by JohanE
Inte direkt svar på din fråga men vill du bredda utbudet lite så kan du kika på M52TU, det är i princip en M54.

Re: M54 turbo

Posted: 20 Dec 2015, 23:40
by Magog
Vad jag kan läsa mig till så har även m52TU aluminium block utan stålfoder och lämpar sig alltså inte för turbo? Rätta mig gärna om jag har fel. Mvh

Re: M54 turbo

Posted: 21 Dec 2015, 17:18
by rockker
Magog wrote:Vad jag kan läsa mig till så har även m52TU aluminium block utan stålfoder och lämpar sig alltså inte för turbo? Rätta mig gärna om jag har fel. Mvh
M52tu har stålfoder. Vanliga m52 har ej det.

Re: M54 turbo

Posted: 22 Dec 2015, 05:47
by Magog
Åfan, ja då vart de ju lite lättare. Funkar det att bara köra cooperring och arp-bult för 400 häst på m52 eller är det något annat man bör göra på dom?

Re: M54 turbo

Posted: 25 Dec 2015, 18:14
by rocket
kommer an på drivstoff også da?
E85 tåler jo høy kompresjon. Vet ikke om cooperring senker kompresjonen jeg?

Usikker på hvor mye en 2,5 motor orker å gi uåpnet... Men med høy komp kommer du ikke særlig langt med høyt turbotrykk og bensin som drivstoff, så jeg tror 400hk blir vanskelig da...
Hva slags komp har disse motorene originalt? 10:1 ?

Re: M54 turbo

Posted: 29 Dec 2015, 12:58
by mobne
Har inte alla alublock stålfoder?

Re: M54 turbo

Posted: 29 Dec 2015, 15:29
by xLas
mobne wrote:Har inte alla alublock stålfoder?
Var väl nikasil innan M52TU kom 1998.

Re: M54 turbo

Posted: 30 Dec 2015, 02:24
by mobne
xLas wrote:
mobne wrote:Har inte alla alublock stålfoder?
Var väl nikasil innan M52TU kom 1998.
Helt galet och sant. Då förstår ja man inte vill ha dom blocken för ens en original motor :D

Re: M54 turbo

Posted: 30 Dec 2015, 10:51
by Jimpa_e
Finns även ej TU M52:or som är stålfodrade!
Satt bla i Z3 -98 och även 323TI -00, se tråd:
http://server.pure-pf.com/phpBB/viewtop ... =1&t=90113" onclick="window.open(this.href);return false;

Re: M54 turbo

Posted: 08 Jan 2016, 12:28
by Magog
Ja nu vet ja lite mer iaf. Men har inte fått något direkt svar på min fråga. Ä vet någon om man har turbomatat tex m54b25 med bra resultat? Läste även något på något amerikanskt forum om att folk har problem med att gängorna blir skit i aluminium blocken. Så ARP bult hjälper liksom inte. Någon som kan tala om ifall det är skitsnack?

Re: M54 turbo

Posted: 08 Jan 2016, 20:03
by rockker
Magog wrote:Ja nu vet ja lite mer iaf. Men har inte fått något direkt svar på min fråga. Ä vet någon om man har turbomatat tex m54b25 med bra resultat? Läste även något på något amerikanskt forum om att folk har problem med att gängorna blir skit i aluminium blocken. Så ARP bult hjälper liksom inte. Någon som kan tala om ifall det är skitsnack?
Man sätter helicoils i alublocken så håller det.

Re: M54 turbo

Posted: 18 Jan 2016, 06:59
by jakeger
Jag kommer köra m54b25 och ladda cirka 1bar. Jag vet att i b30 sitter det MLS-packning original. Har dock inte forskat något vidare om det är samma i b25.