Page 1 of 1

M54b30 topp, Tips på uppgradering?

Posted: 09 Dec 2015, 04:11
by åkeson
Hej!

Håller på att renovera min m54b30 topp, allt är i princip klart för att monteras ihop men så slog tanken om ventilfjädrar till :lol:

Stoppar man i Original fjädrarna eller kan man plocka i nått annat typ m50iv ?

Motorn i övrigt blir smidd med turbo, toppen är lätt portad. original dubbelvanos kammar, original ventiler, ca 600whp.

Ös på med ideer!

Mvh Henrik

Re: M54b30 topp, Tips på uppgradering?

Posted: 09 Dec 2015, 16:02
by erikjakan
Supertechventiler och fjädrar, ati dämpare, oljepumpsuppgrade, då kan du varva 7500 =)

Re: M54b30 topp, Tips på uppgradering?

Posted: 09 Dec 2015, 19:13
by åkeson
Haha fan att du alltid ska gå all in :mrgreen:

Re: M54b30 topp, Tips på uppgradering?

Posted: 09 Dec 2015, 19:42
by Danneeandersson
Jag kör så som erik säger, dock ej ati dämpare. IV innerfjädrar också. :) på en strokad m50

Re: M54b30 topp, Tips på uppgradering?

Posted: 09 Dec 2015, 20:03
by åkeson
Om man nu bara skulle montera starkare fjädrar då. Kan man ta IV fjädrar och retainers bara eller? :)

Re: M54b30 topp, Tips på uppgradering?

Posted: 10 Dec 2015, 10:40
by Danneeandersson
Bygger du snik så visst :) annars skulle jag aldrig stoppa i det. Inte originalventiler heller :)

Re: M54b30 topp, Tips på uppgradering?

Posted: 10 Dec 2015, 23:01
by Nisse Järnet
Isf får du köra med PPF spec retainer. 6 vs 7mm skaft..
Dubbelkolla också så IV fjädrarna inte är för stora för M54 lyftarna, kommer inte ihåg hur det var..

Re: M54b30 topp, Tips på uppgradering?

Posted: 14 Dec 2015, 04:26
by erikzzon
jag åkte den IV fjädrar å retrainers från ppf. Även andra ventiler varvade 7500 utan problem