Page 1 of 1

Växellådor. zf 530d / 320d +div.

Posted: 06 Dec 2015, 04:12
by Jens92
Har haft annons tidigare om växellådor men den blev lite osammanhängande så här kommer en uppdatering.

Har återigen köpt på mig ett helt gäng växellådor som nu finns till förfogande.



Först ut.

GS6-53DZ.
Kommer från en e46 330d och är den största låda du hittar som passar "bolt on" på m50.

Lådan är 6 växlad. 1:1 på femman och överväxel på sexan. Väger 55kg vilket kan jämföras med den vanliga zf lådan från 328/525/525tds som väger ungefär 37kg.
Ingående axel är 35mm och finsplinesad. ppf saluför lameller passande dessa splines. Man behöver lösa så att ingående axeln når pilotlagret i veven, i övrigt passar den. Är m20 lut på lådan så ny balk och spakställ måste till.


Såld
Har ingen hemma för tillfället


Nästa ut:

GS6-37DZ.
Kommer från e46 320d.

En klass mindre än den föregående lådan. Se den som en mellanklass mellan vanliga zf och gs6-53dz lådan.
Väger ungefär 47kg. Ingående axel är 29mm och finsplinesad. ppf saluför även lameller passande denna låda. Denna passar bolt on på m50/m20. 6 växlad med överväxel på sexan. Är m20 lut på lådan så ny balk och spakställ måste till.

Slavcylinder och kopplingsgaffel medföljer.

3500:-
Har två hemma


Sist ut:

GS5-39DZ.
Kommer från e39 530d och e46 320d.

Lådan är 5 växlad har 1:1 på femman och väger ungefär 49kg. Denna kan ses som en uppgraderad 328/525 låda då den är till synes identisk i uppbyggnaden med skillnaden att den är mycket grövre dimensionerad. 35mm ingående axel med 10 splines. ppf saluför lameller som passar på dessa lådor. Bolt on på m50/m20. Är m20 lut på lådan så ny balk och spakställ måste till.

Under en period innan gs6-37dz lådan vart monterad på alla mindre modeller så fanns samma låda som på 530d även i 320d bilarna med enda skillnaden att utgående medbringare skiljer mellan modellerna. 320d lådan har vanliga zf delningen på kardanaxeln medans 530d lådan har en större bultdelning.

Såld
Har ingen hemma för tillfället





Jag har även en del kardanaxlar och annat som kan komma till användning vid ett byte till någon av de växellådor jag säljer.

Bara höra av sig om det är nån som verkar intressant. Är du osäker på vad du ska ha så kan jag hjälpa dig efter bästa förmåga att välja det som passar dig bäst.

Skicka pm eller hör av dig på:
0722338852
Eller:
jens_karlsson_92@hotmail.com

Jag finns i Lindesberg, 4 mil norr om Örebro.


Mvh Jens :)

Re: Växellådor. zf 530d / 320d +div.

Posted: 13 Apr 2017, 20:44
by Jens92
Uppar denna igen. Finns fortfarande 2 gs6-37dz och finns även en gs6-53dz HGA låda, dvs bult on m50.

Mvh Jens :)

Re: Växellådor. zf 530d / 320d +div.

Posted: 17 Apr 2018, 13:23
by JockE28
pris för 3.0d 6vxld?

Re: Växellådor. zf 530d / 320d +div.

Posted: 23 Apr 2018, 01:44
by Jens92
Har tyvärr inga lådor hemma just nu. Har en gs6-53dz hga låda som syncringarna på trean är helt slut men annars har jag inget.

Re: Växellådor. zf 530d / 320d +div.

Posted: 15 Jul 2018, 18:05
by Bo3
Tjenare, tänkte höra om du vet va för kardan setup som behövs om man ska åka GS6-53DZ i en E36a?

Re: Växellådor. zf 530d / 320d +div.

Posted: 16 Jul 2018, 01:11
by Jens92
Har tyvärr inget bra svar på det. Gs6-53dz har en fläns mot kardan som ingen original låda i e36 använt så någon från e36 kommer inte att fungera. Den som ev kan tänkas passa skapligt är i så fall från e46 330d med 204hk motorn och manuell låda. osäker på om det blir rätt mot diffen eller hur längden stämmer men kan nog vara i närheten. Vanligaste tror jag är att man skaffar en kardan som är lite för lång och kortar av den till lagom längd. Har gjort så på ett par kardaner själv och fått det rätt bra.