Page 1 of 2

vässa BMW 330xd

Posted: 17 Nov 2015, 00:21
by JWSE30
Tjena

Blivit ägare till en e46 330xd -01 och hade vatt kul om någon vill dela med sig av lite erfarenheter angående att trimma dessa.

Absolut inte ute efter något extremt utan detta gäller en brukis men visst intressat att veta vad dessa pallar?

Och fyrhjulsdriften, bra / kass ?

Mvh Jonas

Re: vässa BMW 330xd

Posted: 17 Nov 2015, 21:04
by Speedas
det först är ju att
mappa
plugga egr ventilen eller ta bort den.
bygga ett avgasrör som flödar bättre.
sitter det späll i inuget så bör du ta bort dem!
då får du ju i alla fall ut 220-250hp 500nm+

vill du ha ännu mer effekt blir det större turbo t.ex (GT2260V) sitter på x5 3,0d och 530d e60 om ja minns rätt och 535d/335d spridare och större intercooler och då behövs också en stadigare koppling, då kan du få ut 300hp 700nm.
Vet inte riktit hur mycket 4-hjulsdriften klarar ?

Re: vässa BMW 330xd

Posted: 18 Nov 2015, 19:17
by erikjakan
4wd klarar det lätt :)

Re: vässa BMW 330xd

Posted: 19 Nov 2015, 16:24
by JWSE30
Speedas wrote:det först är ju att
mappa
plugga egr ventilen eller ta bort den.
bygga ett avgasrör som flödar bättre.
sitter det späll i inuget så bör du ta bort dem!
då får du ju i alla fall ut 220-250hp 500nm+

vill du ha ännu mer effekt blir det större turbo t.ex (GT2260V) sitter på x5 3,0d och 530d e60 om ja minns rätt och 535d/335d spridare och större intercooler och då behövs också en stadigare koppling, då kan du få ut 300hp 700nm.
Vet inte riktit hur mycket 4-hjulsdriften klarar ?
Okej, blir nog att köra originalturbo till en början. Har delar liggandes till 3" rostfritt så tanken är att bygga ett sådant. Duger det men ett chip/box eller ska man mappa? Vad behöver man för att ta sig in i dessa spruten/ alternativt vilka gör det till bra pris ? Misstänkte att PPF löser detta som det mesta annat men har tyvärr alldeles för långt upp dit.

Detta ska vara modellen utan spjällen i insuget så det ska vara lugnt.

EGR är nån slang/rör mellan grenrör insug förmodar jag? Bara plugga vid grenröret då?

Beställt en ny originalkoppling så det bör väl hålla till detta hoppas jag.

Re: vässa BMW 330xd

Posted: 19 Nov 2015, 16:25
by JWSE30
erikjakan wrote:4wd klarar det lätt :)

Gött ! Detta är dock en brukis men hade varit kul och veta om någon provat med mycket mos?

Re: vässa BMW 330xd

Posted: 19 Nov 2015, 17:04
by Speedas
JWSE30 wrote:
Speedas wrote:det först är ju att
mappa
plugga egr ventilen eller ta bort den.
bygga ett avgasrör som flödar bättre.
sitter det späll i inuget så bör du ta bort dem!
då får du ju i alla fall ut 220-250hp 500nm+

vill du ha ännu mer effekt blir det större turbo t.ex (GT2260V) sitter på x5 3,0d och 530d e60 om ja minns rätt och 535d/335d spridare och större intercooler och då behövs också en stadigare koppling, då kan du få ut 300hp 700nm.
Vet inte riktit hur mycket 4-hjulsdriften klarar ?
Okej, blir nog att köra originalturbo till en början. Har delar liggandes till 3" rostfritt så tanken är att bygga ett sådant. Duger det men ett chip/box eller ska man mappa? Vad behöver man för att ta sig in i dessa spruten/ alternativt vilka gör det till bra pris ? Misstänkte att PPF löser detta som det mesta annat men har tyvärr alldeles för långt upp dit.

Detta ska vara modellen utan spjällen i insuget så det ska vara lugnt.

EGR är nån slang/rör mellan grenrör insug förmodar jag? Bara plugga vid grenröret då?

Beställt en ny originalkoppling så det bör väl hålla till detta hoppas jag.
Det är nog bäst att mappa och det tror jag de flesta firmor klar det. Egr ventilen kan du plugga antingen vid grenröret eller en rund bricka i röret mot egr ventilen så att avgaserna inte slipper in till insuget. :)
En sak som brukar ge sig med tiden på 330xd är drivknutarna fram, och de finns inte att köpas skilt utan man måste byta hela drivaxeln.

Re: vässa BMW 330xd

Posted: 19 Nov 2015, 17:36
by JWSE30
Okej kanon tack för bra svar!

Mvh

Re: vässa BMW 330xd

Posted: 20 Nov 2015, 15:42
by erikjakan
JWSE30 wrote:
erikjakan wrote:4wd klarar det lätt :)

Gött ! Detta är dock en brukis men hade varit kul och veta om någon provat med mycket mos?
det funkar att launcha med 800hk och slicks iaf ;)

Re: vässa BMW 330xd

Posted: 23 Nov 2015, 12:20
by JWSE30
Låter lovande !!

Re: vässa BMW 330xd

Posted: 05 Dec 2015, 16:42
by bmw_philip
Speedas wrote:det först är ju att
mappa
plugga egr ventilen eller ta bort den.
bygga ett avgasrör som flödar bättre.
sitter det späll i inuget så bör du ta bort dem!
då får du ju i alla fall ut 220-250hp 500nm+

vill du ha ännu mer effekt blir det större turbo t.ex (GT2260V) sitter på x5 3,0d och 530d e60 om ja minns rätt och 535d/335d spridare och större intercooler och då behövs också en stadigare koppling, då kan du få ut 300hp 700nm.
Vet inte riktit hur mycket 4-hjulsdriften klarar ?

Finns det någonstans där man kan läsa om just turbo och spridarbytet? Har hört att detta ska fungera men har inte riktigt kunna läsa mig till någon som har gjort det och lyckats bra :) Du kanske har gjort det själv? :D

Lite fundersam kring om allt är bult on eller om det är jättebökigt?

Tacksam för svar :D

Re: vässa BMW 330xd

Posted: 07 Dec 2015, 23:20
by Speedas
Nä jag har inte testat setupen, har en 330d 184hp själv, men det är ett väl diskuterat ämne på btcf, turbo byte har några gjort med bra resultat i alla fall. Det skiljer på kamaxlar, kompression,spridare, railtryck mm, om man jämför gammla (m57) modellen och de nyare (m57n / m57n2).
Man måste nog ha koll på vad man gör, kom fram till att he kan va ganska komplicerat om man inte e riktigt insatt, det är ju olika railtryck bla.
He va en som had bänka en 330d 184hp till 270hp 600nm men de va mycket problem för han, men han hade inte använd 535d spridare, tror he va original men med större spridarspetsar om ja minns rätt.
Så bäst sku de va om man hade en m57n eller m57n2 som utgångspunkt, och så är det ganska dyrt också, spridare kostar 500€ styck + allt annat som tillkommer landar väl på ca.10 000€ om man vill ha 300hp 700nm ur gamla m57 :roll:
Såg en som hade en men M57n2d30 som va bänka till 800nm Hp ? Så nog kan man få bra vrid i dom :)

Så jag nöjer mig med pluggad egr, ordentlig downpipe och så blir de väl en mappning så småningom :)

Re: vässa BMW 330xd

Posted: 08 Dec 2015, 09:05
by bmw_philip
Intressant läsning! Har du länk till tråden där de diskuteras om det hela?:)

Tanken med min än så länge är större ic, 3" avgas, blockad egr samt mapp på det. Förhoppningsvis går förbrukning ner när man åker långt men med en klar skillnad på effekt 8)

Vad ligger du på för förbrukning i dagsläget på din? :roll:

Re: vässa BMW 330xd

Posted: 08 Dec 2015, 20:48
by Speedas
Förbrukningen ligger väl på ca 6,5L/100km blandad körning och runt 5 - 5,5 L/100km på landsväg, jag kör ganska lugnt och mycket landsväg.

http://www.turbotec.com/henkiloautot/et ... ottori.php" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.btcf.fi/forum/showthread.php ... ght=gt2260" onclick="window.open(this.href);return false;
finns säkert mera om du söker på btcf men där har du lite läsning i alla fall.
Hoppas du kan finska ? 8)

Re: vässa BMW 330xd

Posted: 25 Jan 2016, 20:03
by JWSE30
Var och sladdade lite bredvid vägen här om dagen så behöver byta en drivknut fram på min 330 xd och min fråga är om det är samma fram och bak ? Vilka bilar kan man ta ifrån?

Mvh

Re: vässa BMW 330xd

Posted: 26 Jan 2016, 17:08
by Speedas
Speedas wrote: En sak som brukar ge sig med tiden på 330xd är drivknutarna fram, och de finns inte att köpas skilt utan man måste byta hela drivaxeln.
Finns billig drivaxlar på ebay, original kostar ca 600€

Re: vässa BMW 330xd

Posted: 30 Jan 2016, 21:41
by JWSE30
http://drivknuten.se/drivaxel-bmw-touring.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Där fanns ju billigt fast med axel och allt sen hittade jag bara höger också, jag behöver vänster.

För man kan väl byta bara knuten? Såg ut o sitta en segersäkring längst in på axeln så vitt jag kunde se bland all olja.

Har kommit fram till att iaf alla 4wd e46 har samma prylar, men det går säkert att jämföra på realoem antar jag.

Re: vässa BMW 330xd

Posted: 30 Jan 2016, 21:58
by JWSE30
Knuten:

Image

Hålet in i "framdiffen fördelningshistoria vad det nu är"

Image

Kan jag alltså bara lossa segersäkringen, dit med nu knut och stoppa in den sen funkar det? Har nämligen aldrig skruvat med detta innan så tips mottages tacksamt.

Dock är det en sak som oroar mig, när knuten gick av helt slutade det driva helt på alla hjul vad jag vill minnas (kopplade och stannade direkt). Har något annat gått sönder också ??

Måste bara flika in att 4wd är helt underbart !! slippa all dötid med rwd hehe

Tack på förhand