M50b25 kompressor, går som en påse nötter.
Posted: 11 Nov 2015, 19:54
Hej alla glada,
Ny här på forumet och inom bmw världen.
Har införskaffat mig min första bmw, en e36 325 med m50b25, har tidigare bara sysslat med volvo.
Tyckte att det skulle vara lite kul med kompressor så införskaffade mig en eaton m90 från en jaguar och smackade dit.
Köpte chip från fekzen och "gröna r-spridare" samt en malpassi btr.
Provade först efter att kompressorn var monterad att starta och köra bilen helt original för att se så att allt lirade.
Började med att första uppstarten så hade jag ingen tomgång att prata om, fick hålla på gasen för att den inte skulle dö direkt.
Kopplade jag ur slangen från kompressorn så fick jag tomgång, men väldigt orolig.
Satte tillbaka slangen och åkte ut för att testa köra lite försiktigt, tänkte att det kanske blir bättre när motorn är varm.
Laddade runt 0.5 och provkörde lite försiktigt, men så fort man kom upp runt 3000-4000 i varv så kändes det som att den klippte tändningen till runt 2000 och pendlade där emellan på full gas.
Demonterade slangen till kompressorn och provade igen, samma symptom.
Testade att rycka kontakten på lmm och då ligger den stabilt på 1000 i varv, men går inte att gasa, då dör den.
Tänkte att det skulle va strul med att den fick för lite sås, så smackade dit spridare och chip från fekzen, men exakt samma symptom som med original prylar.
Bilen gick för övrigt som den skulle innan kompressorn hamna där.
Har kollat alla kablar och kontakter men inget är löst/borta förutom asc+t spjället som är urkopplat och kastat åt helvette, har även provat med att ha den inkopplad löst på sidan, men ingen skillnad.
Väntar i skrivande stund på kabel så jag kan koppla in datorn och läsa felkoder, men tänkte höra om någon här har något förslag på felsökning eller till och med lösning.
Tack på förhand
Mathias
Ny här på forumet och inom bmw världen.
Har införskaffat mig min första bmw, en e36 325 med m50b25, har tidigare bara sysslat med volvo.
Tyckte att det skulle vara lite kul med kompressor så införskaffade mig en eaton m90 från en jaguar och smackade dit.
Köpte chip från fekzen och "gröna r-spridare" samt en malpassi btr.
Provade först efter att kompressorn var monterad att starta och köra bilen helt original för att se så att allt lirade.
Började med att första uppstarten så hade jag ingen tomgång att prata om, fick hålla på gasen för att den inte skulle dö direkt.
Kopplade jag ur slangen från kompressorn så fick jag tomgång, men väldigt orolig.
Satte tillbaka slangen och åkte ut för att testa köra lite försiktigt, tänkte att det kanske blir bättre när motorn är varm.
Laddade runt 0.5 och provkörde lite försiktigt, men så fort man kom upp runt 3000-4000 i varv så kändes det som att den klippte tändningen till runt 2000 och pendlade där emellan på full gas.
Demonterade slangen till kompressorn och provade igen, samma symptom.
Testade att rycka kontakten på lmm och då ligger den stabilt på 1000 i varv, men går inte att gasa, då dör den.
Tänkte att det skulle va strul med att den fick för lite sås, så smackade dit spridare och chip från fekzen, men exakt samma symptom som med original prylar.
Bilen gick för övrigt som den skulle innan kompressorn hamna där.
Har kollat alla kablar och kontakter men inget är löst/borta förutom asc+t spjället som är urkopplat och kastat åt helvette, har även provat med att ha den inkopplad löst på sidan, men ingen skillnad.
Väntar i skrivande stund på kabel så jag kan koppla in datorn och läsa felkoder, men tänkte höra om någon här har något förslag på felsökning eller till och med lösning.
Tack på förhand
Mathias