Page 1 of 1

BMW E30 busbil

Posted: 02 Nov 2015, 10:41
by Timpolanen
Hej !

Jag behöver lite hjälp och råd för att hitta en grym busbil.


Det som är bestämt är att de ska vara en BMW E30 400wph+-. Helst rensad med bur. Några hyffsade coils och bromsar.
Den kommer användas för lite trackdays som gatbil osv lite bankörning och lite sladda. Den bör bara driftsäker framför massa effekt.

Nu till mina funderingar. Jag har alldrig haft en busbil innan ska tilläggas*
Vilken motor är bäst? M50b25, M20b25, s38b36
Växelåda och drivlina?
Något jag bör tänka på?
Min budget ligger på ca 70k (rimligt? )


Hittat dessa:
Ingen turbo, och de känns som de blir dyrt och krånligt med delar vid ras. Annars verkar bygget fint!
Bmw e30 s38b36
http://m.blocket.se/kalmar/Bmw_e30_s38b ... .htm?ca=11" onclick="window.open(this.href);return false;
Mindre motor, men mer delar å info på nätet.
"Bmw e30 m50b25 turbo"
http://m.blocket.se/ostergotland/Bmw_e3 ... .htm?ca=11" onclick="window.open(this.href);return false;

Re: BMW E30 busbil

Posted: 02 Nov 2015, 14:10
by Pimplaren
s38 är en grym motor, dock mycket dyrare att hålla på med, endast 1 vettig växellåda som är bolton o framförallt, en e30 blir nog rätt framtung med s38!

m50, billigt och finns mkt till, lådor delar osv :)

Re: BMW E30 busbil

Posted: 02 Nov 2015, 22:34
by Timpolanen
Jo jag har läst mig till de. Men precis som du säger är m50 billigare och mer utbud. Vilket borde bli bäst för mig som "nybörjare".

Är detta en bra koncept? Detta är vad jag lyckats få fram via nätet. Är fan helt besatt av detta nu, 24/7 e30 turbo i huvvet!
M50B25 icke vanos (b28?)
ARP
Kompsänkt
E85
ca 0.8 - 1.0bar
GT40
Coopering packning
VEMS styrsystem
ZF låda
765/ 618 tryckplatta
En bra diff

När är detta nödvändigt?
H-profil
smidda kolvar
Ventiler
hårdare fjädrar

Re: BMW E30 busbil

Posted: 02 Nov 2015, 23:28
by Nisse Järnet
Hur är den kompsänkt?

När smidda saker är nödvändigt är lite individuellt, hur ledsen blir du om det pajjar tex?
Jag skulle nog kört typ 400-500whp på standard, inte mer.
Fjädrar och ventiler beror lite på önskat varvtal mm.

Re: BMW E30 busbil

Posted: 03 Nov 2015, 07:00
by Timpolanen
Nä tänkte bara allmänt. De finns väl lite olika alternativ att kompsänka. Men vilket är de seriösaste/bästa?

De känns som att min budget inte kommer hålla med smidda grejjer !


Men visst borde man fåtag i en E30 med bra bruks skick på kaross med bur och en bra byggd 400whp m50 motor i? 70k

Aah okej, känner att jag har en del att lära. Det är väl just topp ventiler och kammar jag ska snöa in mig på nu :)

Re: BMW E30 busbil

Posted: 04 Nov 2015, 12:22
by spaceman999
Kör själv en E30 M50 med nästintill samma setup som du är ute efter,OCH kan lungt säga att du kommer vara super nöjd om du hittar rätt bil som är rätt skruvad!! :D

Re: BMW E30 busbil

Posted: 09 Nov 2015, 09:25
by Timpolanen
Låter grymt ! De svåraste är att hitta rätt bil :/


http://m.blocket.se/stockholm/Bmw_E30_T ... .htm?ca=11" onclick="window.open(this.href);return false;

Någon som känner till nått med den bilen? Eller nån annan spontan tanke?

Re: BMW E30 busbil

Posted: 09 Nov 2015, 15:07
by t79sk8s
Denna ?
http://m.blocket.se/goteborg/Bmw_e30_m3 ... ?ca=11&w=3" onclick="window.open(this.href);return false;

Re: BMW E30 busbil

Posted: 14 Nov 2015, 09:04
by Timpolanen
Jag har kikat en del på den. Men har bestämt att jag ska ha en m50 motor :) Men tack för tipset!