Page 1 of 1

s38b36 1000hk?

Posted: 26 Oct 2015, 21:18
by kalven_
Tjenare! Har köpt mig en e34 m5 3.6l och tänker jaga 1000hk! Så min fråga är vad som behövs göras? Jag tänker köra vems, 2200cc spridare och pt 6466 turbo. Vad är svaga länken i motorn? Stödgördel? Behöver man göra något åt toppen? Finns de kammar eller klarar man sig med std?

Re: s38b36 1000hk?

Posted: 27 Oct 2015, 00:13
by cerveza
kalven_ wrote:Tjenare! Har köpt mig en e34 m5 3.6l och tänker jaga 1000hk! Så min fråga är vad som behövs göras? Jag tänker köra vems, 2200cc spridare och pt 6466 turbo. Vad är svaga länken i motorn? Stödgördel? Behöver man göra något åt toppen? Finns de kammar eller klarar man sig med std?
Du lär få göra mycket. 6466 till 1000hk på en 3.6 liters motor kan du glömma direkt. Sen vet jag inte riktigt vad VEMS tycker om 2200cc spridare det brukar bli rätt dålig gång i maskin.

Svaga länken är hela blocket. Har du byggt bil innan?

Re: s38b36 1000hk?

Posted: 27 Oct 2015, 02:58
by TheLeaf
polaren har 2200cc och vems på sin t5a och de fungerar med bra tomgång osv. Ska du köra 3.6 är de väl bra att sätta i extra kilar i hubben för att svara på säkra sidan men finns mycket info att googla fram om s38 med turbo :)

Re: s38b36 1000hk?

Posted: 27 Oct 2015, 12:30
by kalven_
Har byggt motor förut, men aldrig någon bmw. Några polare kör drifting, och de va dom som sa att 6466 skulle räcka för den effekten, men jag har aldrig sett någon bil med en så liten turbo. Så om man använder stödgördel och arp i hela motorn så ska de hålla? Blir ju givetvis helsmidd botten!

Re: s38b36 1000hk?

Posted: 27 Oct 2015, 14:51
by TheLeaf
kalven_ wrote:Har byggt motor förut, men aldrig någon bmw. Några polare kör drifting, och de va dom som sa att 6466 skulle räcka för den effekten, men jag har aldrig sett någon bil med en så liten turbo. Så om man använder stödgördel och arp i hela motorn så ska de hålla? Blir ju givetvis helsmidd botten!
Ja gördel lär du köra på sen är arp inte ett måste. 7175 kör ju ivars med i sin s38 med 900whp eller vad han har tror de är de minsta du kan köra. Glöm inte kolla så oljepumpen är bra eller renovera upp den eftersom maskinen kommer kosta en del. Kammarna behöver du inte byta ut

Re: s38b36 1000hk?

Posted: 09 Nov 2015, 16:25
by kalven_
Nu kommer vi till turbofrågan igen.. hx55 #19 eller en borg warner s475?

Re: s38b36 1000hk?

Posted: 10 Nov 2015, 00:46
by TheLeaf
kalven_ wrote:Nu kommer vi till turbofrågan igen.. hx55 #19 eller en borg warner s475?
borg warner isåfall hx55an blir nog för liten med 19 huset. Är de inte bättre att säga vad du tänkt lägga på en turbo för annars har du ju precisions 7175,7675,8282 osv eller gtx42,gtx45 men de är ju en penga fråga också. Googla vad folk kör och är nöjde med för turbo eller maila någon som håller på med turbos

Här har du ett recept på konnys gammla M5a: http://server.pure-pf.com/phpBB/viewtop ... 4&start=51" onclick="window.open(this.href);return false; finns längre ner på sidan

Biltyp: BMW M5
Motortyp: S38
Modifieringar:
cp-kolvar,verdi stakar, arga kammar, större race ventiler, arp bult, pyramidringat, 1680cc spridare mm.
Motorstyrning: Autronic sm4, vag spolar
Turbo/Kompressor: BW 475
Laddtryck: 1,7 bar
Mätställe/typ: Hos PPF / på veven
---------------------------------------------------------------
E85
Hästkrafter: 970
Vridmoment: 1030 sen började kopplingen slira :?

98 oktan 1,3bar
Hästkrafter: 810
Vridmoment: 940

Ännu längre mer hittar man jorgens med hx55 19#

Biltyp: BMW M535 e28

Motortyp: M30b34

Modifieringar: B35 kolvar o topp, z55 kam, 990cc spridare

Motorstyrning: Vems

Bränsle: 98

Turbo/Kompressor: Hx55 19 avgashus

Laddtryck: 1,3 bar

Mätställe/typ: Hos PPF / på bakhjulen
---------------------------------------------------------------
Hästkrafter: 435 @ 6200 rpm
Vridmoment: 542 @ 5400 rpm

Tyvärr så räckte inte sopppump till högre ladd. provade 1,4bar o det gav 450whp med då gick den snålt

Re: s38b36 1000hk?

Posted: 11 Nov 2015, 11:56
by Doktorn
Gördel på en radmotor ifrågasätter jag starkt. Jag kör utan i min.
1020whp S38
Svensk Turboservice SX1300 76-85mm.

Re: s38b36 1000hk?

Posted: 23 Nov 2015, 07:27
by rocket
garrett gtx4294r ...
Samme turbo som Daigo Saito kjører i sin 1000hp lexus i formula d.
Gtx er jo den nye serien fra Garrett, med den nyeste teknologien.
På en s38 skulle man ha tippet på bra respons og ett bredt register med denne turboen ? Men desverre i underkant av 1000hp kanskje... kanskje rett under 1000?
står jo at den går opp til 950 hk på garrett sin nettside.

Re: s38b36 1000hk?

Posted: 01 Dec 2015, 10:10
by kalven_
De fick bli en holset he500 som är större än allt jag sett :D 5l catchtank är fixat redan! Dubbla 044 pumpar, 60mm wg, 70mm dump, bosch 2200cc spridare och VEMS-sprut. Ska fixa en tråd på bygget sen.

Re: s38b36 1000hk?

Posted: 01 Dec 2015, 21:14
by cerveza
kalven_ wrote:De fick bli en holset he500 som är större än allt jag sett :D 5l catchtank är fixat redan! Dubbla 044 pumpar, 60mm wg, 70mm dump, bosch 2200cc spridare och VEMS-sprut. Ska fixa en tråd på bygget sen.
Dubbla 044 har jag aldrig lyckats köra 1000hk på, max är nog 850 om man vill ha någon marginal.

Re: s38b36 1000hk?

Posted: 01 Dec 2015, 21:47
by Nisse Järnet
Skulle väl vara om man kör dom i serie med nån fin förpump isf men det känns lite onödigt :P

Re: s38b36 1000hk?

Posted: 02 Dec 2015, 13:16
by dre racing@
kör man i serie så hämtar man ju inget flöde, bara tryck.
3x044 lär det bli då isf

Re: s38b36 1000hk?

Posted: 02 Dec 2015, 14:14
by Nisse Järnet
Tänkte två parallellt i serie med en eller två förpumpar :)
Kört över 600whp med en förpump och en 044 i serie så en dubbel sån setup bör ju räcka?

Re: s38b36 1000hk?

Posted: 10 Dec 2015, 01:13
by ole_m7
köp EN stor fuelpump, 3stk 044 blir aldri bra.

Om du kör etanol funkar automotive pro series 11102 bra på 1000hk vill ja tro

Block spicker, om man har mycket mos "nede" (mycket syl tryck) annars orkar dom fint 1000hk.

Alt nytt i motor, och smidda kolvar och stakar givetvis.