Page 1 of 1
M30 olja i vattnet
Posted: 21 Oct 2015, 08:25
by e30-FREAK
M30 fråga. Jag har fått in olja i vattenbehållaren men inget cylindertryck. Packningen såg bra ut. Kan inte se några sprickor i topp eller block. Jag råkade dra toppen 130nm (fråga inte varför, hade Ktm moment i huvet) kan jag gjort någon spricka i ett av bulthålen mot vattenkanaler eller vad tror ni?
Kan tillägga att efter mitt misstag köptes en ny packning och nya arp och drog dem sedan 105nm det var efter detta jag märkte oljan i vattnet.
Re: M30 olja i vattnet
Posted: 21 Oct 2015, 19:45
by bmw-slangen
M30 dras ju normalt sett med 60 Nm + 80 Nm + 25 min varmkörning + 35 grader.
Fast jag trodde att ARP topplocksskruvarna skulle dras med 122 Nm till M30-motorerna.
Sprickor uppstår ju lättast när det finns olja kvar i skruvhålen och den har ingenstans att ta vägen när man drar åt skruven. Drar man för hårt så brukar ju alltid den svagaste länken ge sig. M30-blocket är ju i gjutjärn så det brukar alltid bli att topplocksskruven ger med sig och blir lite mer sträckt än vad som är tänkt.
Re: M30 olja i vattnet
Posted: 29 Oct 2015, 19:17
by e30-FREAK
Nu har jag provtryckt alla topplocksbultshål i blocket. Alla klarade 7bar.
Så nu har jag faktist ingen aning om vad som är trasigt.
Mera tips på vad jag kan göra.. Provtrycka toppen?
Re: M30 olja i vattnet
Posted: 30 Oct 2015, 10:26
by professordrövel
e30-FREAK wrote:Nu har jag provtryckt alla topplocksbultshål i blocket. Alla klarade 7bar.
Så nu har jag faktist ingen aning om vad som är trasigt.
Mera tips på vad jag kan göra.. Provtrycka toppen?
ja kolla toppen och 6ans cylinderlopp så det inte har spruckit på avgassidan
som mitt gjorde.Mvh Tobbe
Re: M30 olja i vattnet
Posted: 30 Nov 2015, 14:00
by e30-FREAK
Hej. Nu prata jag med en meck ifrån Huddinge topp&motor och han sa att det inte hjälper att provtrycka toppen för olja i vattnet är lite speciellt och i toppen så är vatten/olja "långt" ifrån varandra, han menar på att det är topplockspackningen men den var ju helt ny cooperring samt nya topplocksbultar jag drog rätt moment med.
Packningen tycker jag ser bra ut så förstår inte vart problemet kan ligga...
Om det skulle bara spricka i 6ans cylinder borde det inte varit tryck i kylarsystemet?
Re: M30 olja i vattnet
Posted: 30 Nov 2015, 14:25
by e30-FREAK
Jag ska kolla rakheten på topp o block. Kan ju vara där problemet kan ligga..
Re: M30 olja i vattnet
Posted: 30 Nov 2015, 16:17
by professordrövel
e30-FREAK wrote:Hej. Nu prata jag med en meck ifrån Huddinge topp&motor och han sa att det inte hjälper att provtrycka toppen för olja i vattnet är lite speciellt och i toppen så är vatten/olja "långt" ifrån varandra, han menar på att det är topplockspackningen men den var ju helt ny cooperring samt nya topplocksbultar jag drog rätt moment med.
Packningen tycker jag ser bra ut så förstår inte vart problemet kan ligga...
Om det skulle bara spricka i 6ans cylinder borde det inte varit tryck i kylarsystemet?
när mitt block gick sönder på 6ans cyl så blev det ett jävla övertryck i kylsystemet
men det kan ju mycket väl va det det du själv är inne på.
Mvh Tobbe.
Re: M30 olja i vattnet
Posted: 01 Dec 2015, 16:16
by claude
har du dragit så hårt med cooperring så har du spräckt blocket!!
Har du tur så går det att tattarlaga med gängtätning, oljan går vid 1 och 6 toppbult på insugssidan
sen när du fixat kollar du inte hur mycket olja du har i kylsystemet den blir du aldrig av med helt utan om det försvinner från tråget
Re: M30 olja i vattnet
Posted: 20 Dec 2015, 22:07
by e30-FREAK
claude wrote:har du dragit så hårt med cooperring så har du spräckt blocket!!
Har du tur så går det att tattarlaga med gängtätning, oljan går vid 1 och 6 toppbult på insugssidan
sen när du fixat kollar du inte hur mycket olja du har i kylsystemet den blir du aldrig av med helt utan om det försvinner från tråget
Vart någonstans ska jag kolla efter sprickor?
Gängtätning på topplocksbultarna menar du? har ju provtryckt där men kanske är så att dem expanderar vid värme..
vad menar du med de sista att jag aldrig blir av med oljan från tråget?