Page 1 of 1
Vässa VAG 2.0tfsi
Posted: 14 Oct 2015, 16:32
by Nisse Järnet
Nån som har koll på dom? A3 quattro 2006.
Skulle gärna ha 4-500hk, turbo, grenrör, IC osv. har jag koll på, men räcker det att byta stakar i maskin? Nån bra koppling?
Vässa VAG 2.0tfsi
Posted: 14 Oct 2015, 16:39
by Magnaten
Jag har en sån 3d quattro -07
Håller på å bygger en smidd motor till den nu, finns hur mkt prylar som helst till dom.
Den stora nackdelen är att det är högtrycksinsprutning, å de är lite runkigt.
Upp till 500hk är det hyfsat lätt,ber på turboval å sånt,över det börjar de klabba me konstiga spridare å skit.
Hade varit smutt å kunna få dit eftermarknadssprut utan att bilen får frispel.
Jag kommer köra wössnerkolvar,stålstakar,gjutet grenrör,rs4 spridare, eurojet Ic, nån garrett GT me inbyggd wg, annan pump å lite annat
Även byggt bort balansaxelmodulen med int oljepump mot 1.8t delar för att slippa haveri där (vilket är ganska vanligt på tfsi)
Vill ha runt 400 hjulhästar eftersom jag vill ha en hållbar daily
Re: Vässa VAG 2.0tfsi
Posted: 14 Oct 2015, 21:12
by Nisse Järnet
Tack för ett bra svar
Så det räcker med RS4 spridare för 4-500hk? RS4 B7 då eller? Antar att det sitter lågtryckspump och nån högtrycksvariant? Byter man båda? Läst om RS4 btr?
Duger inte originalkolvar till 450hk alltså?
Vässa VAG 2.0tfsi
Posted: 15 Oct 2015, 05:14
by Magnaten
Nisse Järnet wrote:Tack för ett bra svar
Så det räcker med RS4 spridare för 4-500hk? RS4 B7 då eller? Antar att det sitter lågtryckspump och nån högtrycksvariant? Byter man båda? Läst om RS4 btr?
Duger inte originalkolvar till 450hk alltså?
Orgkolvar ska hålla för 500 sägs det, jag fick med kolvar när jag köpte min motor, därför byter jag
Japp det är rs4 b7 spridare samt tryckventil som andvänds.
Hpfp pumpen bygger man om med autotechdelar, å lpfp kan man köpa en från ppf ,DW har en bolt on
Stakar har jag för mej passar från 1.8t, så då finns det mkt att välja mellan
Bar-tek i tyskland köper jag mestadels mina tfsi prylar från
Re: Vässa VAG 2.0tfsi
Posted: 15 Oct 2015, 12:52
by Nisse Järnet
Nice, tack! Finns det nån som kan mappa sprutet i dessa i Sverige?
Vässa VAG 2.0tfsi
Posted: 15 Oct 2015, 13:02
by Magnaten
Nisse Järnet wrote:Nice, tack! Finns det nån som kan mappa sprutet i dessa i Sverige?
Ja grabbarna i nynäshamn, men de kostar bra me stålar
280hk programvara skulle kosta över 9k
Så de fixade ärtan i maskopi med sin engelsman istället, blev bra som fan

Han ska få fixa min igen när den är klar med nya maskinen
Re: Vässa VAG 2.0tfsi
Posted: 15 Oct 2015, 13:45
by Nisse Järnet
Vad bra, var lite orolig över det men då blir det att snacka med Ärtan

Re: Vässa VAG 2.0tfsi
Posted: 21 Oct 2015, 21:22
by affe
Se upp med den lilla kamkedjan / dreven mellan kamaxlarna. Har haft flertalet motorer där det pressade drevet på insugskammen spricker, och sen blir det krokigt
Re: Vässa VAG 2.0tfsi
Posted: 24 Mar 2016, 21:11
by Magnaten
Nu har jag ca 2h meck kvar till uppstart av min smidda maskin med kullagrad 55'a , sparar det tills imorrn å tar en bärtz nu

- ImageUploadedByTapatalk1458850262.574749.jpg (965 Bytes) Viewed 10806 times
Re: Vässa VAG 2.0tfsi
Posted: 26 Sep 2016, 12:59
by JockE28
gick det bra?

Re: Vässa VAG 2.0tfsi
Posted: 26 Sep 2016, 13:31
by Magnaten
JockE28 wrote:gick det bra?

Om det är mej du frågar....
Jorå den gick bra ett tag, tyvärr gick axiallagret ner sej, men det är ombyggt nu så det ska hålla.
Gör lite andra uppdateringar i samma veva
Re: Vässa VAG 2.0tfsi
Posted: 26 Sep 2016, 14:07
by JockE28
Magnaten wrote:JockE28 wrote:gick det bra?

Om det är mej du frågar....
Jorå den gick bra ett tag, tyvärr gick axiallagret ner sej, men det är ombyggt nu så det ska hålla.
Gör lite andra uppdateringar i samma veva
Ja precis dig jag menade

tråkigt med lagerras..
Har du någon film där man hör den ryta?
Fränt detta

Re: Vässa VAG 2.0tfsi
Posted: 26 Sep 2016, 16:02
by Magnaten
Nee inge film alls dessvärre