Page 1 of 1

Dieselvev, 130mm vevstake, 325 kolvar....

Posted: 08 Jan 2006, 21:53
by JAS
Sitter fortfarande på teorinivå och funderar lite.
M20B25, dieselvev, 2,0 vevstakar och 325 kolvar.
Men jag blir inte riktigt klok på vad kompressionen teoretiskt skulle hamna på.
Har försökt tyda den här topicen, men jag blir inge klokare: http://www.pure-pf.com/phpBB2/viewtopic ... ight=#2392

Min fråga alltså, vad landar jag på för kompression (i teorin)?

MVH JAS

Posted: 08 Jan 2006, 21:57
by Bmwandreas
8.2
8.0 med urtagna förbränningsrum.

Posted: 08 Jan 2006, 22:45
by _BeeMeR_
om man har planat blocket 2mm vad hamnar kompet på då?

///zemrén

Posted: 08 Jan 2006, 22:46
by Bmwandreas
Borde vara 10.5

Kommer ej ihåg,och orkar inte räkna.

Posted: 08 Jan 2006, 23:34
by knotan
ett tips. ;)
ta hem compcalc V0.1
http://www.projekteffekt.se/_ovrigt/

Posted: 09 Jan 2006, 00:10
by JAS
tackar för det snabba svaren!
jag ska ladda hem programmet också, vet aldrig när man kan behöva det :D


mvh JAS

Posted: 09 Jan 2006, 21:12
by loka
Bmwandreas wrote:8.2
8.0 med urtagna förbränningsrum.


Jag får det till 8,0 med standard topp och katt kolvar

Posted: 09 Jan 2006, 21:27
by loka
och 9,4-9,5:1 med 2mm planat

Posted: 09 Jan 2006, 21:29
by Bmwandreas
Det brukar bli 8.2 eftersom topparna i 99% av fallen är planade.

Vi har mätt med vätska, inte räknat fram med formler.

Posted: 09 Jan 2006, 23:19
by loka
Bmwandreas wrote:Det brukar bli 8.2 eftersom topparna i 99% av fallen är planade.

Vi har mätt med vätska, inte räknat fram med formler.


Aha, de förklarar ju de

Posted: 11 Jan 2006, 13:39
by hartge
Bmwandreas wrote:8.2
8.0 med urtagna förbränningsrum.
har läst att om man planar toppen 1,5mm ska man hamna på 10,5 enlig vad ja läst i en jätte stor artikel i performance bmw tidningen ....

Posted: 11 Jan 2006, 13:49
by Bmwandreas
hartge wrote:
Bmwandreas wrote:8.2
8.0 med urtagna förbränningsrum.
har läst att om man planar toppen 1,5mm ska man hamna på 10,5 enlig vad ja läst i en jätte stor artikel i performance bmw tidningen ....


Då tar ventilerna garanterat i kolvarna om du inte har större ventilurtag.

Posted: 12 Jan 2006, 11:01
by hartge
hartge wrote:
Bmwandreas wrote:8.2
8.0 med urtagna förbränningsrum.
har läst att om man planar toppen 1,5mm ska man hamna på 10,5 enlig vad ja läst i en jätte stor artikel i performance bmw tidningen ....
hade fel där det skulle va 9,5 men det kanske tar i ändå.. de nämde inget om det i texten