Page 1 of 1

bmw m20 b23 HJÄLPPP!!!!!!!!!!!!!

Posted: 26 Sep 2015, 20:35
by gustavson_90
Har ett stort problem;)!!
orginal insuget under den sitter ett rör med fjäder på ner till tråget! måste jag svetsa igen dom hålen om jag ska sätta i turbo?!

Re: bmw m20 b23 HJÄLPPP!!!!!!!!!!!!!

Posted: 26 Sep 2015, 20:52
by Spiidfriik
Det är en dålig ide. Det är återrinningen av olja från toppen till tråget.

Re: bmw m20 b23 HJÄLPPP!!!!!!!!!!!!!

Posted: 26 Sep 2015, 20:52
by Andy_b
Prova. det kan bli kul :)

(det är oljereturen från toppen ner i tråget så nej den ska va som den är )

Re: bmw m20 b23 HJÄLPPP!!!!!!!!!!!!!

Posted: 28 Sep 2015, 15:32
by bmw-slangen
Vänta nu!

Det där är väl ändå vevhusventilationen som beskrivs (bypassgaser som går ned i oljetråget och leds upp i insuget via detta rör för att delta i förbränningen igen) - eller hur !?!

Eller är jag helt seg såhär första dan i veckan?



Oljan från toppen till tråget går väl ändåså via de sex returkanalerna på avgassidan (se #22 i skissen nedan) - eller hur !?!

Image

Re: bmw m20 b23 HJÄLPPP!!!!!!!!!!!!!

Posted: 28 Sep 2015, 15:36
by m5micke
Nej nej nej. Låt de vara som de är. Vet att vissa har svetsat på en rörstump så de blir ett T o dragit en slang därifrån till en vevhusburk. Jag själv har kört med de orört i flera år med turbo

Re: bmw m20 b23 HJÄLPPP!!!!!!!!!!!!!

Posted: 28 Sep 2015, 17:34
by Andy_b
bmw-slangen wrote:Vänta nu!

Det där är väl ändå vevhusventilationen som beskrivs (bypassgaser som går ned i oljetråget och leds upp i insuget via detta rör för att delta i förbränningen igen) - eller hur !?!

Eller är jag helt seg såhär första dan i veckan?



Oljan från toppen till tråget går väl ändåså via de sex returkanalerna på avgassidan (se #22 i skissen nedan) - eller hur !?!

Image

njäää detta rör går bara igenom insugen in i toppen igen. det går liksom inte in i insuget på det
sättet du tänker

Re: bmw m20 b23 HJÄLPPP!!!!!!!!!!!!!

Posted: 28 Sep 2015, 17:50
by bmw-slangen
Andy_b wrote:njäää detta rör går bara igenom insugen in i toppen igen. det går liksom inte in i insuget på det
sättet du tänker
Det är väl rör #12 som diskuteras här - eller ?

http://www.realoem.com/bmw/enUS/showpar ... Id=11_0129" onclick="window.open(this.href);return false;

Re: bmw m20 b23 HJÄLPPP!!!!!!!!!!!!!

Posted: 28 Sep 2015, 21:45
by vinkelkapen
det är vevhusventilation, om det var så mycket olja i toppen så det rinner ner där så skulle det aldrig vara problem med trasiga kamaxlar på m20. gör en ordentligt tätning där så slipper du eventuell läckage nere vid blocket när du börjar ladda på lite

Re: bmw m20 b23 HJÄLPPP!!!!!!!!!!!!!

Posted: 28 Sep 2015, 23:17
by Andy_b
men det är fortfarande inte hål in i insuget från det röret

Re: bmw m20 b23 HJÄLPPP!!!!!!!!!!!!!

Posted: 29 Sep 2015, 15:24
by m5micke
bmw-slangen wrote:
Andy_b wrote:njäää detta rör går bara igenom insugen in i toppen igen. det går liksom inte in i insuget på det
sättet du tänker
Det är väl rör #12 som diskuteras här - eller ?

http://www.realoem.com/bmw/enUS/showpar ... Id=11_0129" onclick="window.open(this.href);return false;

Precis som Andy skriver går de inte in i insuget. De är bara en kanal via insuget o vidare in i toppen.

Re: bmw m20 b23 HJÄLPPP!!!!!!!!!!!!!

Posted: 04 Oct 2015, 02:24
by bmw-slangen
Jo, det är vevhusventilation (det är inte oljedränering pga hur designen ser ut - läs mer nedan). Förutom förklaringen nedan så står detta omnämnt i instruktionsboken.



Ok, här kommer en short recap om hur det ser ut.


Det berömda röret kommer ju upp från vevhuset (via blocket) och in i insuget, men det går direkt in i ventilhuset (via hålet i toppen) - precis som Andy_b säger.

Image





Och hålet i toppen leder bara rakt in i ventilhuset i toppen - precis som Andy_b också sagt.

Sen vet vi ju att på ventilkåpan sitter en slanganslutning och där finns en slang som leder tillbaka ångorna till precis före gasspjället (för att delta i förbränningen än en gång).

Så ångorna kommer från vevhuset, upp genom röret, genom insuget, upp i ventilhuset (toppen), vidare genom slanganslutningen på ventilkåpan, via en slang och hamnar precis före gasspjället.

Image






So far so good.... Vad är då problemet?

Jo, låt oss ta en titt hur det faktiskt ser ut i toppen under ventilkåpan.

I bilden nedan kan man se hålet från insuget (som uppenbarligen sitter på insugssidan).
Här kan man också se de sex riktiga oljedräneringshålen - fast de sitter på avgassidan.

Varför avgassidan? Jo, motorn lutar ju typ 20 grader åt avgassidan.
Att ha dessa dräneringshål på insugssidan skulle vara extremt ineffektivt då det skulle behöva byggas upp en större mängd olja innan det överkommer lutningen på 20 grader - endast fransmän skulle kunna komma något så galet.

Men låt oss ponera att hålet från insuget faktiskt var avsett att dränera olja från ventilhuset. Förutom lutning på 20 grader åt fel hål finns ett annat problem. Det finns bara ett hål (som sitter över den fjärde cylindern). Men du har fem andra fack som isåfall inte får någon dränering alls. Notera att med kammen installerad så är det höga väggar emellan varje fack. Det betyder att oljenivån skulle behöva vara absurt hög i varje fack innan den spiller över till fack #4 - enda facket med dränering. I princip alla ventiltätningarna skulle isåfall vara mer eller mindre helt under ytan av ett oljehav (om inte de andra oljedräneringshålen fanns).

Image


Här är en bild som visar lutningen på ett M20B25 block och här ser man tydligt de motsvarande sex oljedräneringshålen i blocket (som leder oljan tillbaka i oljetråget).

Image

Re: bmw m20 b23 HJÄLPPP!!!!!!!!!!!!!

Posted: 04 Oct 2015, 10:03
by Andy_b
Du har så rätt så

och väldigt bra skrivet

Re: bmw m20 b23 HJÄLPPP!!!!!!!!!!!!!

Posted: 04 Oct 2015, 19:28
by vinkelkapen
Bra redovisning! 8)